Приказ основних података о документу

Relation of self-regulation skills, maladaptive behavior and demographic factors in students with mild intellectual disability

dc.creatorMarinković, Ana
dc.date.accessioned2021-12-14T12:20:13Z
dc.date.available2021-12-14T12:20:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3993
dc.description.abstractСаморегулација се развија кроз читаво детињство, а адекватно развијене вештине саморегулације један су од предуслова адаптивног функционисања одрасле јединке. Способност саморегулације, као важна основа адаптивног понашања, значајно утиче на социјални и емоционални развој детета, на могућност усвајања академских вештина, те генерално на квалитет живота појединца. Досадашња истраживања показују да се код особа са интелектуалном ометеношћу (ИО) развој ове способности одвија са кашњењем и уочавају се дефицити у саморегулативним вештинама у поређењу са особама типичне популације (ТП). Тешкоће саморегулације утичу на мотивацију, социјалну компетенцију и генерално социјални живот, спремност за школу, академска постигнућа, могућност адекватне адаптације на различите срединске услове и ниво функционисања у свакодневном животу. Циљ овог истраживања је утврђивање повезаности између вештине саморегулације и присуства маладаптивног понашања испитаника. Додатни циљ је утврђивање статистичке значајности односа између вештине саморегулације и маладаптивног понашања испитаника са једне стране и социодемографских карактеристика [пол, календарски узраст, живот са оба родитеља, присуство браће и сестара, социо-економски статус (СЕС) породице] испитаника са друге стране. Узорком је обухваћено 47 испитаника са умереном ИО (у даљем тексту УИО) узраста од 9 до 21 године. Узорак чине испитаници оба пола, при чему је већи број мушких испитаника (61,15%). Вештине саморегулације испитаника процењене су применом Рејтинг скале самоконтроле детета (Child Self-Control Rating Scale – CSCRS; Kendall & Wilcox, 1979) која, превасходно, служи процени понашања у школи. Маладаптивно понашање процењено је помоћу другог дела ААМР скале адаптивног функционисања (AAMR Adaptive Behaviour Scale - School, Second Edition, 1993; Lambert, Nihira & Leland, 1993). Резултати истраживања показују да између самоконтроле и свих аспеката маладаптивног понашања постоје статистички значајне, умерене до високе негативне корелације. Однос календарског узраста и пола испитаника био је значајан само у неким доменима маладаптивнг понашања (Поузданост, Присилно понашање и Социјално ангажовање), али не и у односу на самоконтролу. Структура породице, као и присуство браће и сестара су били у значајном односу само са неким доменима маладаптивнг понашања (Поузданост, Присилно понашање, Социјално понашање и Стереотипно и хиперактивно понашање). СЕС породице статистички значајно и негативно корелира са самоконтролом испитаника и статистички значајно и позитивно са већином обухваћених домена маладаптивног понашања испитаникаsr
dc.description.abstractSelf-regulation develops throughout childhood and adequately developed self-regulation skills are one of the prerequisites for the adaptive functioning of an adult individual. The ability of self-regulation, as an important basis of adaptive behavior, significantly affects the social and emotional development of the child, its’ ability to acquire academic skills, and generally the quality of life of an individual. Research has shown that in people with intellectual disability (ID), the development of this ability is delayed and deficits in self-regulatory skills are apparent in comparison with those of a typical population (TP). The difficulties of self-regulation affect motivation, social competence and social life in general, readiness for school, academic achievements, the possibility of adequate adaptation to different environmental conditions and the level of functioning in everyday life. The aim of the research is to determine the association between self-regulation skill and persistent maladaptive behavior of the subjects. An additional objective is to determine the statistical significance of the correlation between self-regulation skill and maladaptive behavior of respondents on the one hand and socio-demographic characteristics [gender, calendar age, life with both parents, presence of siblings, socio-economic status (SES) of the family)] of respondents on the other. The sample included 47 subjects with moderate ID (MID) from 9 to 21 years of age. The sample is comprised of respondents of both sexes, with a greater number of male respondents (61.15%). Respondents' self-regulation skills were assessed using the Child Self-Control Rating Scale (CSCRS; Kendall & Wilcox, 1979), which primarily serves to assess school behavior. Maladaptive behavior was assessed using the second part of the AAMR Adaptive Behavior Scale - School, Second Edition (Lambert, Nihira & Leland, 1993). The results of this study show that there are statistically significant, moderate to high negative correlations between self-control and all aspects of maladaptive behavior. The ratio of calendar age and gender was significant only in some domains of maladaptive behavior (Reliability, Forced Behavior and Social Engagement), but not in relation to self-control. Family structure, as well as the presence of siblings, were significant only in some domains of maladaptive behavior (Reliability, Forced Behavior, Social Behavior, and Stereotypical and Hyperactive Behavior). SES of the family statistically significantly and negatively correlated with the self-control of the respondents and statistically significant and positive with the majority of the covered domains of maladaptive behavior of the respondents.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectсаморегулацијаsr
dc.subjectмаладаптивно понашањеsr
dc.subjectдемографски факториsr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectself-regulationsr
dc.subjectmaladaptive behaviorsr
dc.subjectdemographic factorssr
dc.titleOdnos veština samoregulacije, maladaptivnog ponašanja i demografskih činilaca kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošćusr
dc.titleRelation of self-regulation skills, maladaptive behavior and demographic factors in students with mild intellectual disabilitysr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage47
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3993
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу