Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta
Само за регистроване кориснике
2020
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Развој фонолошке свесности се одвија интензивно током предшколског периода и део је говорно-језичког развоја. Развој почиње свешћу о већим језичким јединицама (слогови, риме) и иде ка свести о мањим језичким јединицама – фонемама. Развој фонолошке свесности представља основу за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа.
За процену фонолошке свесности у студијама домаћих аутора коришћени су: Тест гласовне анализе и синтезе у речима (Радичевић и Маринковић, 1993), Тест за процену фонолошке свесности ‒ ФОНТ тест (Суботић, 2011) и ајтеми из трећег дела VI суптеста- Aудио-визуелна асоцијација АКАДИА теста развојних способности (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972).
У студијама страних аутора за процену фонолошке свесности коришћени су: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & Pearson, 2012), Test of Phonolo...gical Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) и Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004).
Потврђује се утицај фреквентности, дужине и апстрактности речи, сложености захтева, узраста, социо-економског статуса на постигнућа на тестовима за процену развоја фонолошке свесности. Још увек не постоје јасни докази о постојању полних разлика у погледу равоја фонолошке свесности. Бројни програми за подстицање и подржавање развоја фонолошке свесности на предшколском узрасту су развијени и успешно се примењују.
Phonological awareness develops intensively during the preschool period, and it is a part of speech and language development. Development begins with the awareness of larger linguistic units (syllables, rhymes) and goes towards to the awareness of smaller linguistic units – phonemes. The development of phonological awareness is the base for the development of reading and writing skills, and it also affects school achievement.
Authors in our country for assessment of phonological awareness used: Test of voice analysis and synthesis (Radičević and Marinković, 1993), Phonological awareness assessment test (Subotić, 2011), VI subtest- audio-visual association of ACADIA developmental abilities test (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972).
For assessment of phonological awareness foreign authors used: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & P...earson, 2012), Test of Phonological Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) and Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004).
The influence of frequency, length and abstractness of words, complexity of requirements, age, socio-economic status on achievements on tests for assessing the development of phonological awareness is confirmed. There is still no clear evidence of gender differences in the development of phonological awareness. Numerous programs to encourage and support the development of phonological awareness in preschool have been developed and successfully implemented.
Кључне речи:
фонолошка свесност / развој фонолошке свесности / процена фонолошке свесности / предшколски узраст / phonological awareness / development of phonological awareness / assessment of phonological awareness / preschool ageИзвор:
2020, 1-62Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Rečanoska, Marija PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3907 AB - Развој фонолошке свесности се одвија интензивно током предшколског периода и део је говорно-језичког развоја. Развој почиње свешћу о већим језичким јединицама (слогови, риме) и иде ка свести о мањим језичким јединицама – фонемама. Развој фонолошке свесности представља основу за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. За процену фонолошке свесности у студијама домаћих аутора коришћени су: Тест гласовне анализе и синтезе у речима (Радичевић и Маринковић, 1993), Тест за процену фонолошке свесности ‒ ФОНТ тест (Суботић, 2011) и ајтеми из трећег дела VI суптеста- Aудио-визуелна асоцијација АКАДИА теста развојних способности (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972). У студијама страних аутора за процену фонолошке свесности коришћени су: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & Pearson, 2012), Test of Phonological Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) и Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004). Потврђује се утицај фреквентности, дужине и апстрактности речи, сложености захтева, узраста, социо-економског статуса на постигнућа на тестовима за процену развоја фонолошке свесности. Још увек не постоје јасни докази о постојању полних разлика у погледу равоја фонолошке свесности. Бројни програми за подстицање и подржавање развоја фонолошке свесности на предшколском узрасту су развијени и успешно се примењују. AB - Phonological awareness develops intensively during the preschool period, and it is a part of speech and language development. Development begins with the awareness of larger linguistic units (syllables, rhymes) and goes towards to the awareness of smaller linguistic units – phonemes. The development of phonological awareness is the base for the development of reading and writing skills, and it also affects school achievement. Authors in our country for assessment of phonological awareness used: Test of voice analysis and synthesis (Radičević and Marinković, 1993), Phonological awareness assessment test (Subotić, 2011), VI subtest- audio-visual association of ACADIA developmental abilities test (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972). For assessment of phonological awareness foreign authors used: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & Pearson, 2012), Test of Phonological Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) and Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004). The influence of frequency, length and abstractness of words, complexity of requirements, age, socio-economic status on achievements on tests for assessing the development of phonological awareness is confirmed. There is still no clear evidence of gender differences in the development of phonological awareness. Numerous programs to encourage and support the development of phonological awareness in preschool have been developed and successfully implemented. T1 - Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta EP - 62 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3907 ER -
@mastersthesis{ author = "Rečanoska, Marija", year = "2020", abstract = "Развој фонолошке свесности се одвија интензивно током предшколског периода и део је говорно-језичког развоја. Развој почиње свешћу о већим језичким јединицама (слогови, риме) и иде ка свести о мањим језичким јединицама – фонемама. Развој фонолошке свесности представља основу за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. За процену фонолошке свесности у студијама домаћих аутора коришћени су: Тест гласовне анализе и синтезе у речима (Радичевић и Маринковић, 1993), Тест за процену фонолошке свесности ‒ ФОНТ тест (Суботић, 2011) и ајтеми из трећег дела VI суптеста- Aудио-визуелна асоцијација АКАДИА теста развојних способности (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972). У студијама страних аутора за процену фонолошке свесности коришћени су: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & Pearson, 2012), Test of Phonological Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) и Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004). Потврђује се утицај фреквентности, дужине и апстрактности речи, сложености захтева, узраста, социо-економског статуса на постигнућа на тестовима за процену развоја фонолошке свесности. Још увек не постоје јасни докази о постојању полних разлика у погледу равоја фонолошке свесности. Бројни програми за подстицање и подржавање развоја фонолошке свесности на предшколском узрасту су развијени и успешно се примењују., Phonological awareness develops intensively during the preschool period, and it is a part of speech and language development. Development begins with the awareness of larger linguistic units (syllables, rhymes) and goes towards to the awareness of smaller linguistic units – phonemes. The development of phonological awareness is the base for the development of reading and writing skills, and it also affects school achievement. Authors in our country for assessment of phonological awareness used: Test of voice analysis and synthesis (Radičević and Marinković, 1993), Phonological awareness assessment test (Subotić, 2011), VI subtest- audio-visual association of ACADIA developmental abilities test (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972). For assessment of phonological awareness foreign authors used: The Phonological Awareness Test-Second Edition (PAT-2; Robertson & Salter, 2007), The Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2; Wagner, Torgesen, Rashotte, & Pearson, 2012), Test of Phonological Awareness“ (TOPA; Torgesen & Bryant, 1994), Lindamood Auditory Conceptualization Test (Lindamood & Lindamood, 1979), Nursery Rhyme Completion Statements (Harper, 2008) and Phonological Awareness Literacy Screening for Preschool (PALS) (University of Virginia, 2004). The influence of frequency, length and abstractness of words, complexity of requirements, age, socio-economic status on achievements on tests for assessing the development of phonological awareness is confirmed. There is still no clear evidence of gender differences in the development of phonological awareness. Numerous programs to encourage and support the development of phonological awareness in preschool have been developed and successfully implemented.", title = "Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta", pages = "62-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3907" }
Rečanoska, M.. (2020). Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta. , 1-62. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3907
Rečanoska M. Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta. 2020;:1-62. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3907 .
Rečanoska, Marija, "Razvoj fonološke svesnosti kod dece predškolskog uzrasta" (2020):1-62, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3907 .