Приказ основних података о документу

dc.creatorJovanović, Tijana
dc.date.accessioned2021-12-01T14:12:06Z
dc.date.available2021-12-01T14:12:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3906
dc.description.abstractРазвој и стицање способности читања и писања одвијају се синхроно, заснивајући се на препознавању графема и њиховој конверзији у фонеме. Читање и писање имају велики значај у процесу учењa, стицању академских способности, језичком развоју и социјализацији. Основи циљ истраживања је био утврђивање неких карактеристика писања, као и неких карактеристика читања деце млађег школског узраста. С обзиром да се деца на млађем школском узрасту приликом читања и писања првенствено ослањају на визуелне информације, посебни циљ је био утврдити повезаност постигнућа на задацима читања и писања са визуелним способностима. Узорак је чинило 61 дете (30 дечака и 31 девојчица), трећег разреда Основне школе „Краљ Петар Први“ у Нишу. За процену писања и читања коришћени су Скала за процену зрелости рукописа, Скала за процену дисграфичности рукописа (Ajuriaguerra & Auzias, 1971) и Тродимензионални тест читања (Костић, Владисављевић и Поповић, 1983), док су суптестови АКАДИА теста развојних способности (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972) коришћени за процену визуелних способности (визуелне дискриминације и визуелне меморије) и способности цртања. Примењеним тестовима је утврђено да: зрелост рукописа није у складу са нормама код 19,3% девојчица и 30% дечака, као и да је графомоторна дисграфија присутна код 9,84% деце, са већом учесталошћу код дечака (13,3%) у односу на девојчице (6,5%); просечна брзина читања (АЅ=62, SD=44), број грешака приликом читања (АЅ=4,79, SD=1,88) и способност разумевања текста (АЅ=5,72, SD=1,81) су у складу са узрасним нормама Хелене Сакс, док способности визулене меморије (4,9%) и цртања (11,5%) одступају две стандардне девијације од узрасних норми. Статистичком анализом утврђена је статистичка значајност између: дисграфичности и зрелости рукописа, графомоторне дисграфије и свих процењених карактеристика читања, графомоторне дисграфије и оцене из српског језика, као и графомоторне дисграфије и постигнућа на примењеним АКАДИА суптестовима. Анализом података је утврђена статистички значајна повезаност између свих параметара читања и визуелних способности, карактеристика читања и оцене из српског језика, као и статистички значајна разлика између дечака и девојчица у броју грешака и броју наведених чињеница приликом читања. Такође, број грешака приликом читања показује статистичи значајну повезаност са брзином читања и разумевањем текста.sr
dc.description.abstractDevelopment of reading and writing does happen simultaneously and is based on recognising graphemes and their conversion into phonemes. Reading and writing are of great importance in the process of learning, developing academic skills, language development and socialization. The primary goal of the research was establishing certain characteristics of reading and writing of children in primary school. Considering that these children during reading and writing primarily rely on visual information a particular aim was to establish the correlation of reading and writing abilities to visual abilities. Sixty one children were involved in the study, 30 boys and 31 girls attending 3rd grade of “King Petar the First” primary school in Nis. In order to assess the writing following tests were used: Scale for assessing the maturity of handwriting and Scale for assessment of dysgraphic handwriting (Ajuriaguerra & Auzias, 1971), Three-dimentional reading test (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983) was used for establishing some characteristics of reading and lastly subtests of ACADIA developmental abilities test (Atkinson, Johnston & Lindsay, 1972) were used for evaluating visual abilities (visual discrimination and visual memory) and drawing capabilities. Test resultat show that the maturity of handwriting is not in accordance with the norms in 19,3% of girls and 30% of the boys, also graphomotor dysgraphia is present in 9,84% of children with higher incidence in boys (13,3%) than girls (6,5%); average reading speed (АЅ=62, SD=44), number of reading errors (АЅ=4,79, SD=1,88) and text comperhension ability (АЅ=5,72, SD=1,81) are in concurrence with the age norms of Helena Sax. Furthermore visual memory abilities (4,9%) and drawing abilities (11,5%) vary in two standard deviations from age norms. Statistical analysis showed that there is a statistical significance between: dysgraphia and the maturity of handwriting, graphomotor dysgraphia and all of the assessed reading characteristics, graphomotor dysgraphia and grade in Serbian (mother tongue) language, graphomotor dysgraphia and achievements on ACADIA subtests that were applied. Data analysis revealed a statistically significant correlation between all aforementioned parameters. Furthermore the number of errors during reading shows statistical correlation with the speed of reading and comperhension of the text.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectписањеsr
dc.subjectчитањеsr
dc.subjectграфомоторна дисграфијаsr
dc.subjectвизуелне способностиsr
dc.subjectмлађи школски узрастsr
dc.subjectwritingsr
dc.subjectreadingsr
dc.subjectgraphomotor dysgraphiasr
dc.subjectvisual abilitiessr
dc.subjectprimary school yearssr
dc.titleNeke karakteristike čitanja i pisanja kod dece mlađeg školskog uzrastasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage121
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3906
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу