rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja

Authorized Users Only
2020
Authors
Бабић, Александра
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Ранa институционализацијa деце доводи често до кашњења у физичком развоју, хормонског дисбаланса, отежаног успостављања сигурне афективне везаности, као и успореног когнитивног развоја. Циљ нашег истраживања је утврдити ниво развоја егзекутивних функција код деце и младих без родитељског старања и њихових вршњака истог календарског узраста који одрастају у породичној средини. У истраживању је коришћен БРИЕФ инструмент за процену развоја егзекутивних функиција у природном окружењу, верзија намењана родитељима. Узорком је укупно обухваћено 48 испитаника основношколоског узраста из институционалног смештаја и породичне средине, изједачени према узрасту и полу. Деца из институционалног смештаја статистички значајно заостају за својим вршњацима из породичне средине на свим глобалним скалама ˗ Глобални егзекутивни скор, Индекс регулације понашања и Индекс метакогниције. У групи деце из институционалног смештаја не постоји повезаност између постигнућа на глобалним скалама и узраста када је ...дете примљено у дом и времена проведеног у њему, као ни повезаност пола и постигнућа. Узрок статистички значајних разлика између две групе испитаника може бити последица испољавања постојећих ограничења код институционализоване деце, неповољног породичног окружења пре институционализације или неадекватно организованог институционалог смештаја који не подстиче у довољној мери дечији развој.

Early Institutionilazation of children often leads to slowed growth, hormonal disbalance, difficulties in establishing affective relationships as well as delayed cognitive development. The goal of our research is to determine the level of development of executive functions in children and young adults without parental guidance and their peers who live in a familial environment. The research used the “BRIEF” instument to evaluate the development of executive functions in a natural environment, the version designed for parents. The sample included 48 subjects of high-school age that reside in institutions and familial environments, controlled for age and gender. Children raised in institutions fall behind their peers by a statistically non-trivial amount in every global scale- Global Executive score, Index of behavior regulation and Index of Metacognition. The institutionalized group shows no correlation between achievements on global scales and the age when the child entered the orpha...nage and time spent in it, nor between sex and achievements. The cause of the statistical difference between the two gropus of subjects could be the consequence of exhibiting existing limitations of institutionalized children, unsatisfactory familial surroundings before being admitted, or inadequately organized institutional surroundings that don’t sufficiently promote child development.

Keywords:
Деца без родитељског старања / институционализација / одступање у развоју / ментално здравље / егзекутивне функције / Children without parental guidance / institutionalization / developmental deviation / mental healt / executive functions
Source:
2020, 1-53
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3905
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Бабић, Александра
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3905
AB  - Ранa институционализацијa деце доводи често до кашњења у физичком развоју, хормонског дисбаланса, отежаног успостављања сигурне афективне везаности, као и успореног когнитивног развоја.
Циљ нашег истраживања је утврдити ниво развоја егзекутивних функција код деце и младих без родитељског старања и њихових вршњака истог календарског узраста који одрастају у породичној средини. У истраживању је коришћен БРИЕФ инструмент за процену развоја егзекутивних функиција у природном окружењу, верзија намењана родитељима. Узорком је укупно обухваћено 48 испитаника основношколоског узраста из институционалног смештаја и породичне средине, изједачени према узрасту и полу.
Деца из институционалног смештаја статистички значајно заостају за својим вршњацима из породичне средине на свим глобалним скалама ˗ Глобални егзекутивни скор, Индекс регулације понашања и Индекс метакогниције. У групи деце из институционалног смештаја не постоји повезаност између постигнућа на глобалним скалама и узраста када је дете примљено у дом и времена проведеног у њему, као ни повезаност пола и постигнућа.
Узрок статистички значајних разлика између две групе испитаника може бити последица испољавања постојећих ограничења код институционализоване деце, неповољног породичног окружења пре институционализације или неадекватно организованог институционалог смештаја који не подстиче у довољној мери дечији развој.
AB  - Early Institutionilazation of children often leads to slowed growth, hormonal disbalance, difficulties in establishing affective relationships as well as delayed cognitive development.
The goal of our research is to determine the level of development of executive functions in children and young adults without parental guidance and their peers who live in a familial environment. The research used the “BRIEF” instument to evaluate the development of executive functions in a natural environment, the version designed for parents. The sample included 48 subjects of high-school age that reside in institutions and familial environments, controlled for age and gender.
Children raised in institutions fall behind their peers by a statistically non-trivial amount in every global scale- Global Executive score, Index of behavior regulation and Index of Metacognition. The institutionalized group shows no correlation between achievements on global scales and the age when the child entered the orphanage and time spent in it, nor between sex and achievements. The cause of the statistical difference between the two gropus of subjects could be the consequence of exhibiting existing limitations of institutionalized children, unsatisfactory familial surroundings before being admitted, or inadequately organized institutional surroundings that don’t sufficiently promote child development.
T1  - Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja
EP  - 53
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Бабић, Александра",
year = "2020",
abstract = "Ранa институционализацијa деце доводи често до кашњења у физичком развоју, хормонског дисбаланса, отежаног успостављања сигурне афективне везаности, као и успореног когнитивног развоја.
Циљ нашег истраживања је утврдити ниво развоја егзекутивних функција код деце и младих без родитељског старања и њихових вршњака истог календарског узраста који одрастају у породичној средини. У истраживању је коришћен БРИЕФ инструмент за процену развоја егзекутивних функиција у природном окружењу, верзија намењана родитељима. Узорком је укупно обухваћено 48 испитаника основношколоског узраста из институционалног смештаја и породичне средине, изједачени према узрасту и полу.
Деца из институционалног смештаја статистички значајно заостају за својим вршњацима из породичне средине на свим глобалним скалама ˗ Глобални егзекутивни скор, Индекс регулације понашања и Индекс метакогниције. У групи деце из институционалног смештаја не постоји повезаност између постигнућа на глобалним скалама и узраста када је дете примљено у дом и времена проведеног у њему, као ни повезаност пола и постигнућа.
Узрок статистички значајних разлика између две групе испитаника може бити последица испољавања постојећих ограничења код институционализоване деце, неповољног породичног окружења пре институционализације или неадекватно организованог институционалог смештаја који не подстиче у довољној мери дечији развој., Early Institutionilazation of children often leads to slowed growth, hormonal disbalance, difficulties in establishing affective relationships as well as delayed cognitive development.
The goal of our research is to determine the level of development of executive functions in children and young adults without parental guidance and their peers who live in a familial environment. The research used the “BRIEF” instument to evaluate the development of executive functions in a natural environment, the version designed for parents. The sample included 48 subjects of high-school age that reside in institutions and familial environments, controlled for age and gender.
Children raised in institutions fall behind their peers by a statistically non-trivial amount in every global scale- Global Executive score, Index of behavior regulation and Index of Metacognition. The institutionalized group shows no correlation between achievements on global scales and the age when the child entered the orphanage and time spent in it, nor between sex and achievements. The cause of the statistical difference between the two gropus of subjects could be the consequence of exhibiting existing limitations of institutionalized children, unsatisfactory familial surroundings before being admitted, or inadequately organized institutional surroundings that don’t sufficiently promote child development.",
title = "Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja",
pages = "53-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905"
}
Бабић, А.. (2020). Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja. , 1-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905
Бабић А. Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja. 2020;:1-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905 .
Бабић, Александра, "Bihejvioralne manifestacije egzekutivnih funkcija kod dece bez roditeljskog staranja" (2020):1-53,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3905 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB