rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta

Authorized Users Only
2020
Authors
Kisić, Sara
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Социјална компетенција је сложен, интерактивни процес. Сажима интерперсоналне вештине, просоцијално понашање, саморегулацију, разумевање других, али и самопоуздање особе. Њен значај је вишеструк. Социјална компетенција је важна како бисмо разумели и изразили социјалне релевантности, а у циљу достизања бољег успеха, успостављања блиских односа и решавања свакодневних проблема. Када је особа социјално компетентна, она је спрема да се изложи захтевима даљег напретка и развоја. Супротно, уколико особа није развила адекватне односе и стекла довољна искуства, њена социјална компетенција се не развија адекватно, што даље може водити појави антисоцијалног понашања. Појава антисоцијалног понашања не подразумева присуство поремећаја у понашању, али може водити ка њиховој појави. Циљ овог истраживања је утврђивање повезаности квалитета социјалне компетенције и начина манифестовања антисоцијалног понашања код ученика типичног развоја и ученика с тешкоћама у менталном развоју. Секундарни циљ истра...живања односи се на утврђивање разлике у односу на пол и школски узраст код наведених група ученика у оквиру квалитета социјалне компетенције и испољавања антисоцијалног понашања. Узорак је чинило 60 испитаника оба пола. Једну групу испитаника чинило је 30 ученика типичног развоја, а другу групу испитаника је чинило 30 ученика са тешкоћама у менталном развоју (лака интелектуална ометеност уз коморбидитет и без присуства коморбидитета). Свих 60 испитаника су ученици основне школе. Као мерни инструмент процене примењена је Скала социјалног понашања у школи, друго издање. Резултати показују да постоје разлике између две групе испитаника. Испитаници типичног развоја показују боље резултате у односу на квалитет социјалне компетенције. Самим тим они у мањој мери манифестују антисоцијално понашање у односу на испитанике са тешкоћама у менталном развоју. Утврдили смо да постоји разлика у односу на пол. Девојчице поседују бољи квалитет социјалне компетенције, самим тим и у мањој мери манифестују антисоцијално понашање. Резултати су показали да испитаници не показују разлику у погледу узраста.

Social competence is a complex and interactive process. Interpersonal skills, prosocial behaviour, self-regulation, understanding of others, as well as self-esteem are all contained in it. The significance of social competence is multifaceted. Social competence is important for both understanding and expressing socially relevant concepts, all with the aim of achieving greater success, building personal relationships, and solving everyday problems. If a person is socially competent, they are ready to prepare themselves for further progress and development. Contrary to this, if a person has not developed appropriate relationships and gained enough experience, their social competence is not developed in a proper way either, which can ultimately lead to antisocial behaviour. Antisocial behaviour does not mean the presence of a behavior disorder per se, but it can lead to their emergence. The aim of the research is to establish the connection between the level of social competence and the... way of expressing antisocial behaviour in students of typical population and those with difficulties in mental development. Another aim of the research is tо establish the difference within the aforementioned groups of students regarding gender and school level, while taking into consideration and the manifestation of antisocial behavior. Respondents of the research were 60 children of both genders. One group consisted of 30 students of typical population and the other group consisted of 30 students with difficulties in mental development (mild intellectual disability with comorbidity or without one). All 60 participants were students who attend primary school. Measuring instrument of the assessment was the Scale of social behaviour in school, second edition. The results show that there are differences among these two groups of respondents. The participants who belong to the typical population group showed better results regarding the level of social competence. Accordingly, they express antisocial behaviour less than those participants who were in the group with difficulties in mental development. The results also portray that there are differences regarding gender. Girls possess higher levels of social competence and therefore they express antisocial behaviour in lesser amount. The results have shown that there are no differences when it comes to age.

Keywords:
социјална компетенција / антисоцијално понашање / типична популација / ученици са са тешкоћама у менталном развоју / Social competence / antisocial behaviour / typical population / students with difficulties in mental development
Source:
2020, 1, -53
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3903
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Kisić, Sara
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3903
AB  - Социјална компетенција је сложен, интерактивни процес. Сажима интерперсоналне вештине, просоцијално понашање, саморегулацију, разумевање других, али и самопоуздање особе. Њен значај је вишеструк. Социјална компетенција је важна како бисмо разумели и изразили социјалне релевантности, а у циљу достизања бољег успеха, успостављања блиских односа и решавања свакодневних проблема. Када је особа социјално компетентна, она је спрема да се изложи захтевима даљег напретка и развоја. Супротно, уколико особа није развила адекватне односе и стекла довољна искуства, њена социјална компетенција се не развија адекватно, што даље може водити појави антисоцијалног понашања. Појава антисоцијалног понашања не подразумева присуство поремећаја у понашању, али може водити ка њиховој појави.
Циљ овог истраживања је утврђивање повезаности квалитета социјалне компетенције и начина манифестовања антисоцијалног понашања код ученика типичног развоја и ученика с тешкоћама у менталном развоју. Секундарни циљ истраживања односи се на утврђивање разлике у односу на пол и школски узраст код наведених група ученика у оквиру квалитета социјалне компетенције и испољавања антисоцијалног понашања.
Узорак је чинило 60 испитаника оба пола. Једну групу испитаника чинило је 30 ученика типичног развоја, а другу групу испитаника је чинило 30 ученика са тешкоћама у менталном развоју (лака интелектуална ометеност уз коморбидитет и без присуства коморбидитета). Свих 60 испитаника су ученици основне школе. Као мерни инструмент
процене примењена је Скала социјалног понашања у школи, друго издање.
Резултати показују да постоје разлике између две групе испитаника. Испитаници типичног развоја показују боље резултате у односу на квалитет социјалне компетенције.
Самим тим они у мањој мери манифестују антисоцијално понашање у односу на испитанике са тешкоћама у менталном развоју.
Утврдили смо да постоји разлика у односу на пол. Девојчице поседују бољи квалитет социјалне компетенције, самим тим и у мањој мери манифестују антисоцијално понашање.
Резултати су показали да испитаници не показују разлику у погледу узраста.
AB  - Social competence is a complex and interactive process. Interpersonal skills, prosocial behaviour, self-regulation, understanding of others, as well as self-esteem are all contained in it.
The significance of social competence is multifaceted. Social competence is important for both understanding and expressing socially relevant concepts, all with the aim of achieving greater success, building personal relationships, and solving everyday problems. If a person is socially competent, they are ready to prepare themselves for further progress and development. Contrary to this, if a person has not developed appropriate relationships and gained enough experience, their social competence is not developed in a proper way either, which can ultimately lead to antisocial behaviour. Antisocial behaviour does not mean the presence of a behavior disorder per se, but it can lead to their emergence.
The aim of the research is to establish the connection between the level of social competence and the way of expressing antisocial behaviour in students of typical population and those with difficulties in mental development. Another aim of the research is tо establish the difference within the aforementioned groups of students regarding gender and school level, while taking into consideration and the manifestation of antisocial behavior.
Respondents of the research were 60 children of both genders. One group consisted of 30 students of typical population and the other group consisted of 30 students with difficulties in mental development (mild intellectual disability with comorbidity or without one). All 60 participants were students who attend primary school. Measuring instrument of the assessment was the Scale of social behaviour in school, second edition.
The results show that there are differences among these two groups of respondents. The participants who belong to the typical population group showed better results regarding the level of social competence. Accordingly, they express antisocial behaviour less than those participants who were in the group with difficulties in mental development.
The results also portray that there are differences regarding gender. Girls possess higher levels of social competence and therefore they express antisocial behaviour in lesser amount. The results have shown that there are no differences when it comes to age.
T1  - Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta
EP  - 53
IS  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Kisić, Sara",
year = "2020",
abstract = "Социјална компетенција је сложен, интерактивни процес. Сажима интерперсоналне вештине, просоцијално понашање, саморегулацију, разумевање других, али и самопоуздање особе. Њен значај је вишеструк. Социјална компетенција је важна како бисмо разумели и изразили социјалне релевантности, а у циљу достизања бољег успеха, успостављања блиских односа и решавања свакодневних проблема. Када је особа социјално компетентна, она је спрема да се изложи захтевима даљег напретка и развоја. Супротно, уколико особа није развила адекватне односе и стекла довољна искуства, њена социјална компетенција се не развија адекватно, што даље може водити појави антисоцијалног понашања. Појава антисоцијалног понашања не подразумева присуство поремећаја у понашању, али може водити ка њиховој појави.
Циљ овог истраживања је утврђивање повезаности квалитета социјалне компетенције и начина манифестовања антисоцијалног понашања код ученика типичног развоја и ученика с тешкоћама у менталном развоју. Секундарни циљ истраживања односи се на утврђивање разлике у односу на пол и школски узраст код наведених група ученика у оквиру квалитета социјалне компетенције и испољавања антисоцијалног понашања.
Узорак је чинило 60 испитаника оба пола. Једну групу испитаника чинило је 30 ученика типичног развоја, а другу групу испитаника је чинило 30 ученика са тешкоћама у менталном развоју (лака интелектуална ометеност уз коморбидитет и без присуства коморбидитета). Свих 60 испитаника су ученици основне школе. Као мерни инструмент
процене примењена је Скала социјалног понашања у школи, друго издање.
Резултати показују да постоје разлике између две групе испитаника. Испитаници типичног развоја показују боље резултате у односу на квалитет социјалне компетенције.
Самим тим они у мањој мери манифестују антисоцијално понашање у односу на испитанике са тешкоћама у менталном развоју.
Утврдили смо да постоји разлика у односу на пол. Девојчице поседују бољи квалитет социјалне компетенције, самим тим и у мањој мери манифестују антисоцијално понашање.
Резултати су показали да испитаници не показују разлику у погледу узраста., Social competence is a complex and interactive process. Interpersonal skills, prosocial behaviour, self-regulation, understanding of others, as well as self-esteem are all contained in it.
The significance of social competence is multifaceted. Social competence is important for both understanding and expressing socially relevant concepts, all with the aim of achieving greater success, building personal relationships, and solving everyday problems. If a person is socially competent, they are ready to prepare themselves for further progress and development. Contrary to this, if a person has not developed appropriate relationships and gained enough experience, their social competence is not developed in a proper way either, which can ultimately lead to antisocial behaviour. Antisocial behaviour does not mean the presence of a behavior disorder per se, but it can lead to their emergence.
The aim of the research is to establish the connection between the level of social competence and the way of expressing antisocial behaviour in students of typical population and those with difficulties in mental development. Another aim of the research is tо establish the difference within the aforementioned groups of students regarding gender and school level, while taking into consideration and the manifestation of antisocial behavior.
Respondents of the research were 60 children of both genders. One group consisted of 30 students of typical population and the other group consisted of 30 students with difficulties in mental development (mild intellectual disability with comorbidity or without one). All 60 participants were students who attend primary school. Measuring instrument of the assessment was the Scale of social behaviour in school, second edition.
The results show that there are differences among these two groups of respondents. The participants who belong to the typical population group showed better results regarding the level of social competence. Accordingly, they express antisocial behaviour less than those participants who were in the group with difficulties in mental development.
The results also portray that there are differences regarding gender. Girls possess higher levels of social competence and therefore they express antisocial behaviour in lesser amount. The results have shown that there are no differences when it comes to age.",
title = "Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta",
pages = "53",
number = "1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903"
}
Kisić, S.. (2020). Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta. (1).
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903
Kisić S. Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta. 2020;(1):null-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903 .
Kisić, Sara, "Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje kod učenika osnovnoškolskog uzrasta", no. 1 (2020),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3903 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB