rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom

Authorized Users Only
2018
Authors
Ostojić, Branislava
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Проблеми у понашању код особа са сметњама у развоју једна су од главних препрека социјалној инклузији ове популације. На основу досадашњих сазнања, деца и омладина са сметњама у развоју подложнији су ризику настанка различитих проблема у понашању. Преваленција интернализованих проблема у понашању значајно је већа код особа са сметњама у развоју у односу на особе типичне популације (у даљем тексту ТП). Присуство интернализованих проблема у понашању има негативан утицај на различите домене живота особа са сметњама у развоју – ови проблеми негативно утичу на социјалну компетенцију особе, њене адаптивне вештине, васпитно-образовни процес, академско постигнуће, ментално здравље, као и на квалитет живота особе и њене породице. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди однос између интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком код деце са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) и деце са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту П...СА). Поред тога, испитана је учесталост интернализованих проблема у понашању код деце са ИО и деце са ПСА, разлика у учесталости, манифестацијама и степену потребе за подршком између деце са ИО и деце са ПСА. У истраживању је учествовало 16 испитаника мушког и 14 испитаника женског пола, узраста од 7 до 16 година старости, који су ученици школа за децу са сметњама у развоју. Адаптивно и маладаптивно понашање процењено је АSEBA-TRF тестом (The Achenbach System of Empirically Based Assessment, Teacher’s report form; Achenbach & Rescorla, 2001) који је намењен наставном особљу које ради са дететом. Потреба за подршком процењена је уз помоћ Скале за процену интензитета подршке (The Supports Intensity Scale for Children, SIS-C; Thompson et al., 2012). Тежина ИО одређена је проценом концептуалних, социјалних и практичних адаптивних вештина према критеријумима DSM-5 класификације (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, APA, 2013). Тежина аутизма, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације. Резултати истраживања указују на то да је повученост/депресија најзаступљенији интернализовани проблем у понашању код деце са ИО и ПСА, док је најмање заступљена соматизација. Налази указују на значајну позитивну корелацију интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком. Значајна позитивна корелација утврђена је између потребе за подршком и степена ИО. Нису утврђене разлике у испољавању интернализованих проблема у понашању између деце са ИО и деце са ПСА.

Behavioral problems in people with disabilities are one of the main obstacles to social inclusion in this population. Based on previous knowledge, children and young people with developmental disabilities are at greater risk of developing different behavioral problems. The prevalence of internalized behavioral problems is significantly higher in people with disabilities than in typical population (hereinafter referred to as TP). The presence of internalized behavioral problems has a negative impact on the different domains of life of people with developmental disability – social competence of a person, their adaptive skills, educational process, academic achievement, mental health, as well as the quality of life of a person and their family. The research presented in this paper was conducted in order to determine the relationship between internalized behavioral problems and the degree of needed support in children with intellectual disability (hereinafter referred to as ID) and childr...en with autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD). In addition, the frequency of internalized behavioral problems in children with ID and children with ASD, frequency differences, manifestations, and the degree of needed support among children with ID and children with ASD was examined. The study involved 16 male and 14 female respondents, aged 7 to 16, who are students of schools for children with disabilities. Adaptive and maladaptive behavior was assessed by the ASEBA-TRF test (The Achenbach System of Empirical Assessment, Teacher's Report Form, Achenbach & Rescorla, 2001) designed for teaching staff working with the child. The level of support was assessed using the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C; Thompson et al., 2012. The degree of ID is determined by the assessment of conceptual, social and practical adaptive skills according to the DSM-5 classification (Diagnostic and Statistical Manual of Mеntal Disorders, APA, 2013). Level of autistic behavior, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria. The results of the study indicate that withdrawal / depression is the most frequent internalized behavioral problem in children with ID and ASD, while the least represented is somatization. The findings indicate a significant positive correlation between internalized behavioral problems and the level of support. Significant positive correlation was established between the level of support and the degree of ID. Differences in the expression of internalized behavioral problems among children with ID and children with ASD have not been established.

Keywords:
поремећај из спектра аутизма / интелектуална ометеност / интернализовани проблеми у понашању / потребе за подршком / autism spectrum disorder / intellectual disability / internalized behavioral problems / level of support
Source:
2018, 1-70
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3852
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Ostojić, Branislava
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3852
AB  - Проблеми у понашању код особа са сметњама у развоју једна су од главних препрека социјалној инклузији ове популације. На основу досадашњих сазнања, деца и омладина са сметњама у развоју подложнији су ризику настанка различитих проблема у понашању.
Преваленција интернализованих проблема у понашању значајно је већа код особа са сметњама у развоју у односу на особе типичне популације (у даљем тексту ТП). Присуство интернализованих проблема у понашању има негативан утицај на различите домене живота особа са сметњама у развоју – ови проблеми негативно утичу на социјалну компетенцију особе, њене адаптивне вештине, васпитно-образовни процес, академско постигнуће, ментално здравље, као и на квалитет живота особе и њене породице.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди  однос између интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком код деце са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) и деце са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА). Поред тога, испитана је учесталост интернализованих проблема у понашању код деце са ИО и деце са ПСА, разлика у учесталости, манифестацијама и степену потребе за подршком између деце са ИО и деце са ПСА. У истраживању је учествовало 16 испитаника мушког и 14 испитаника женског пола, узраста од 7 до 16 година старости, који су ученици школа за децу са сметњама у развоју.
Адаптивно и маладаптивно понашање процењено је АSEBA-TRF тестом (The
Achenbach System of Empirically Based Assessment, Teacher’s report form; Achenbach &
Rescorla, 2001) који је намењен наставном особљу које ради са дететом. Потреба за подршком процењена је уз помоћ Скале за процену интензитета подршке (The Supports Intensity Scale  for Children, SIS-C; Thompson et al., 2012). Тежина ИО одређена је проценом концептуалних, социјалних и практичних адаптивних вештина према критеријумима DSM-5
класификације (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, APA, 2013). Тежина
аутизма, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације.
Резултати истраживања указују на то да је повученост/депресија најзаступљенији интернализовани проблем у понашању код деце са ИО и ПСА, док је најмање заступљена соматизација. Налази указују на значајну позитивну корелацију интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком. Значајна позитивна корелација утврђена је између потребе за подршком и степена ИО. Нису утврђене разлике у испољавању интернализованих проблема у понашању између деце са ИО и деце са ПСА.
AB  - Behavioral problems in people with disabilities are one of the main obstacles to social inclusion in this population. Based on previous knowledge, children and young people with developmental disabilities are at greater risk of developing different behavioral problems. The prevalence of internalized behavioral problems is significantly higher in people with disabilities than in typical population (hereinafter referred to as TP). The presence of internalized behavioral problems has a negative impact on the different domains of life of people with developmental disability – social competence of a person, their adaptive skills, educational process, academic achievement, mental health, as well as the quality of life of a person and their family.
The research presented in this paper was conducted in order to determine the relationship between internalized behavioral problems and the degree of needed support in children with intellectual disability (hereinafter referred to as ID) and children with autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD). In addition, the frequency of internalized behavioral problems in children with ID and children with ASD, frequency differences, manifestations, and the degree of needed support among children with ID and children with ASD was examined. The study involved 16 male and 14 female respondents, aged 7 to 16, who are students of schools for children with disabilities.
Adaptive and maladaptive behavior was assessed by the ASEBA-TRF test (The Achenbach System of Empirical Assessment, Teacher's Report Form, Achenbach & Rescorla, 2001) designed for teaching staff working with the child. The level of support was assessed using the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C; Thompson et al., 2012. The degree of ID is determined by the assessment of conceptual, social and practical adaptive skills according to the DSM-5 classification (Diagnostic and Statistical Manual of Mеntal Disorders, APA, 2013). Level of autistic behavior, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria.
The results of the study indicate that withdrawal / depression is the most frequent internalized behavioral problem in children with ID and ASD, while the least represented is somatization. The findings indicate a significant positive correlation between internalized behavioral problems and the level of support. Significant positive correlation was established between the level of support and the degree of ID. Differences in the expression of internalized behavioral problems among children with ID and children with ASD have not been established.
T1  - Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom
EP  - 70
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Ostojić, Branislava",
year = "2018",
abstract = "Проблеми у понашању код особа са сметњама у развоју једна су од главних препрека социјалној инклузији ове популације. На основу досадашњих сазнања, деца и омладина са сметњама у развоју подложнији су ризику настанка различитих проблема у понашању.
Преваленција интернализованих проблема у понашању значајно је већа код особа са сметњама у развоју у односу на особе типичне популације (у даљем тексту ТП). Присуство интернализованих проблема у понашању има негативан утицај на различите домене живота особа са сметњама у развоју – ови проблеми негативно утичу на социјалну компетенцију особе, њене адаптивне вештине, васпитно-образовни процес, академско постигнуће, ментално здравље, као и на квалитет живота особе и њене породице.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди  однос између интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком код деце са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) и деце са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА). Поред тога, испитана је учесталост интернализованих проблема у понашању код деце са ИО и деце са ПСА, разлика у учесталости, манифестацијама и степену потребе за подршком између деце са ИО и деце са ПСА. У истраживању је учествовало 16 испитаника мушког и 14 испитаника женског пола, узраста од 7 до 16 година старости, који су ученици школа за децу са сметњама у развоју.
Адаптивно и маладаптивно понашање процењено је АSEBA-TRF тестом (The
Achenbach System of Empirically Based Assessment, Teacher’s report form; Achenbach &
Rescorla, 2001) који је намењен наставном особљу које ради са дететом. Потреба за подршком процењена је уз помоћ Скале за процену интензитета подршке (The Supports Intensity Scale  for Children, SIS-C; Thompson et al., 2012). Тежина ИО одређена је проценом концептуалних, социјалних и практичних адаптивних вештина према критеријумима DSM-5
класификације (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, APA, 2013). Тежина
аутизма, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације.
Резултати истраживања указују на то да је повученост/депресија најзаступљенији интернализовани проблем у понашању код деце са ИО и ПСА, док је најмање заступљена соматизација. Налази указују на значајну позитивну корелацију интернализованих проблема у понашању и степена потребе за подршком. Значајна позитивна корелација утврђена је између потребе за подршком и степена ИО. Нису утврђене разлике у испољавању интернализованих проблема у понашању између деце са ИО и деце са ПСА., Behavioral problems in people with disabilities are one of the main obstacles to social inclusion in this population. Based on previous knowledge, children and young people with developmental disabilities are at greater risk of developing different behavioral problems. The prevalence of internalized behavioral problems is significantly higher in people with disabilities than in typical population (hereinafter referred to as TP). The presence of internalized behavioral problems has a negative impact on the different domains of life of people with developmental disability – social competence of a person, their adaptive skills, educational process, academic achievement, mental health, as well as the quality of life of a person and their family.
The research presented in this paper was conducted in order to determine the relationship between internalized behavioral problems and the degree of needed support in children with intellectual disability (hereinafter referred to as ID) and children with autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD). In addition, the frequency of internalized behavioral problems in children with ID and children with ASD, frequency differences, manifestations, and the degree of needed support among children with ID and children with ASD was examined. The study involved 16 male and 14 female respondents, aged 7 to 16, who are students of schools for children with disabilities.
Adaptive and maladaptive behavior was assessed by the ASEBA-TRF test (The Achenbach System of Empirical Assessment, Teacher's Report Form, Achenbach & Rescorla, 2001) designed for teaching staff working with the child. The level of support was assessed using the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C; Thompson et al., 2012. The degree of ID is determined by the assessment of conceptual, social and practical adaptive skills according to the DSM-5 classification (Diagnostic and Statistical Manual of Mеntal Disorders, APA, 2013). Level of autistic behavior, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria.
The results of the study indicate that withdrawal / depression is the most frequent internalized behavioral problem in children with ID and ASD, while the least represented is somatization. The findings indicate a significant positive correlation between internalized behavioral problems and the level of support. Significant positive correlation was established between the level of support and the degree of ID. Differences in the expression of internalized behavioral problems among children with ID and children with ASD have not been established.",
title = "Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom",
pages = "70-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852"
}
Ostojić, B.. (2018). Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom. , 1-70.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852
Ostojić B. Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom. 2018;:1-70.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852 .
Ostojić, Branislava, "Nivo potrebe za podrškom i internalizovani problemi u ponašanju kod dece sa intelektualnom ometenošću i autizmom" (2018):1-70,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3852 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB