rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću

Relationship between social skills and profiles of self-percepted competence and peer acceptance in students with mild intellectual disability

Thumbnail
2021
bitstream_4492.pdf (684.3Kb)
Authors
Kaljača, Svetlana
Dučić, Bojan
Radnović, Suzana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Uvod: Slika o sebi jeste odraz samovrednovanja ličnih kompetencija u različi- tim životnim domenima. Socijalne interakcije sa drugim značajnim osobama i evaluacija vlastitog ponašanja u svakodnevnoj životnoj sredini određuju kva- litet stečenog životnog iskustva osobe, na osnovu koga se razvijaju različiti atributi slike o sebi. Rezultati studija o kvalitetu, trajektoriji i činiocima razvoja self-koncepta osoba sa intelektualnom ometnošću nisu konzistentni. Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje korelacije između nivoa razvijenosti socijalnih veština i kvaliteta samopercipirane slike o sebi u tri domena (kogni- tivna i fizička kompetencija i socijalna prihvaćenost vršnjaka) kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. Metod: Uzorkom je obuhvaćen 31 ispitanik sa lakom intelektualnom ometno- šću, oba pola, kalendarskog uzrasta od 12 do 18 godina (AS=15,13; SD=1,73). Samopercepcija kognitivne i fizičke kompetencije i vršnjačke prihvaćenosti je utvrđena primenom modifikova...ne verzije Slikovne skale procene kompetenci- je i socijalnog prihvatanja za decu. Nivo usvojenosti socijalnih veština utvrđen je upotrebom Sistema za procenu adaptivnog ponašanja, supskale Socijalne veštine (domeni Slobodno vreme i Socioadaptivne veštine). Rezultati: Kompozitni skor usvojenih socijalnih veština i samopercipirane kognitivne kompetencije (r=0,635; p=0,000), fizičke kompetencije (r=0,668; p=0,000), kao i socijalne prihvaćenosti u vršnjačkoj grupi (r=0,394; p=0,028) statistički značajno, pozitivno i umereno koreliraju. Zaključak: Stimulisanje razvoja socijalnih veština, bolja socijalna kompeten- cija, bogatija mreža socijalnih odnosa i pozitivno socijalno iskustvo učenika sa lakom intelektualnom ometnošću bi mogli da budu značajni činioci razvoja bolje slike o sebi. Mehanizme i značajnost uticaja socijalnih veština na samo- vrednovanje različitih tipova kompetencija i socijalne pozicije bi trebalo utvr- diti u budućim istraživanjima.

Introduction: Self-image is a reflection of self-evaluation of personal competencies in different life domains. Social interactions with significant others and evaluation of one’s own behavior in daily living environment determine the quality of a person’s acquired life experience, based on which different attributes of self-image develop. The results of studies on the quality, trajectory and factors of the self-concept development of people with intellectual disability are not consistent. Aim: The aim of this research was to determine the correlation between the level of development of social skills and the quality of self-perceived self-image in three domains (cognitive and physical competence and peer acceptance) in students with mild intellectual disability. Method: The sample included 31 participants with mild intellectual disability, of both genders, 12 to 18 years of age (M=15.13; SD=1.73). Self-perception of cognitive competence, physical competence and peer acceptance was as...sessed using a modified version of the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children. The level of adoption of social skills was assessed using the Adaptive Behavior Assessment System II, subscale Social Skills (domains Leisure time and Social Adaptive skills). Results: Composite score of acquired social skills and self-perceived cognitive competence (r=.635; p=.000), physical competence (r=.668; p=.000), as well as social acceptance in the peer group (r=.394; p=.028) are statistically significant, positively and moderately correlated. Conclusion: Stimulating the development of social skills, better social competence, richer network of social relations and a positive social experience of students with mild intellectual disability could be important factors in developing a better self-image. The mechanisms and significance of the influence of social skills on the self-evaluation of different types of competencies and social position should be determined in future research.

Keywords:
kognitivna kompetencija / fizička kompetencija / vršnjačka prihvaćenost / socijalne veštine / intelektualna ometenost / cognitive competence / physical competence / peer acceptance / social skills / intellectual disability
Source:
Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021., 2021, 425-431
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty

ISBN: 978-86-6203-150-1

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3833
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Dučić, Bojan
AU  - Radnović, Suzana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3833
AB  - Uvod: Slika o sebi jeste odraz samovrednovanja ličnih kompetencija u različi- tim životnim domenima. Socijalne interakcije sa drugim značajnim osobama i evaluacija vlastitog ponašanja u svakodnevnoj životnoj sredini određuju kva- litet stečenog  životnog  iskustva  osobe,  na  osnovu  koga se razvijaju različiti atributi slike o sebi. Rezultati studija o kvalitetu, trajektoriji i činiocima razvoja self-koncepta osoba sa intelektualnom ometnošću nisu konzistentni.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje korelacije između nivoa razvijenosti socijalnih veština i kvaliteta samopercipirane slike o sebi u tri domena (kogni- tivna i fizička kompetencija i socijalna prihvaćenost vršnjaka) kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćen 31 ispitanik sa lakom intelektualnom ometno- šću, oba pola, kalendarskog uzrasta od 12 do 18 godina (AS=15,13; SD=1,73).
Samopercepcija kognitivne i fizičke kompetencije i vršnjačke prihvaćenosti je utvrđena primenom modifikovane verzije Slikovne skale procene kompetenci- je i socijalnog prihvatanja za decu. Nivo usvojenosti socijalnih veština utvrđen je upotrebom Sistema za procenu adaptivnog ponašanja, supskale Socijalne veštine (domeni Slobodno vreme i Socioadaptivne veštine).
Rezultati: Kompozitni skor usvojenih socijalnih veština i samopercipirane kognitivne kompetencije (r=0,635; p=0,000), fizičke kompetencije (r=0,668; p=0,000), kao i socijalne prihvaćenosti u vršnjačkoj grupi (r=0,394; p=0,028) statistički značajno, pozitivno i umereno koreliraju.
Zaključak: Stimulisanje razvoja socijalnih veština, bolja socijalna kompeten- cija, bogatija mreža socijalnih odnosa i pozitivno socijalno iskustvo učenika sa lakom intelektualnom ometnošću bi mogli da budu značajni činioci razvoja bolje slike o sebi. Mehanizme i značajnost uticaja socijalnih veština na samo- vrednovanje različitih tipova kompetencija i socijalne pozicije bi trebalo utvr- diti u budućim istraživanjima.
AB  - Introduction: Self-image is a reflection of self-evaluation of personal competencies in different life domains. Social interactions with significant others and evaluation of one’s own behavior in daily living environment determine the quality of a person’s acquired life experience, based on which different attributes of self-image develop. The results of studies on the quality, trajectory and factors of the self-concept development of people with intellectual disability are not consistent.
Aim: The aim of this research was to determine the correlation between the level of development of social skills and the quality of self-perceived self-image in three domains (cognitive and physical competence and peer acceptance) in students with mild intellectual disability.
Method: The sample included 31 participants with mild intellectual disability, of both genders, 12 to 18 years of age (M=15.13; SD=1.73). Self-perception of cognitive competence, physical competence and peer acceptance was assessed using a modified version of the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children. The level of adoption of social skills was assessed using the Adaptive Behavior Assessment System II, subscale Social Skills (domains Leisure time and Social Adaptive skills).
Results: Composite score of acquired social skills and self-perceived cognitive competence (r=.635; p=.000), physical competence (r=.668; p=.000), as well as social acceptance in the peer group (r=.394; p=.028) are statistically significant, positively and moderately correlated.
Conclusion: Stimulating the development of social skills, better social competence, richer network of social relations and a positive social experience of students with mild intellectual disability could be important factors in developing a better self-image. The mechanisms and significance of the influence of social skills on the self-evaluation of different types of competencies and social position should be determined in future research.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty
C3  - Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
T1  - Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću
T1  - Relationship between social skills and profiles of self-percepted competence and peer acceptance in students with mild intellectual disability
EP  - 431
SP  - 425
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833
ER  - 
@conference{
author = "Kaljača, Svetlana and Dučić, Bojan and Radnović, Suzana",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Slika o sebi jeste odraz samovrednovanja ličnih kompetencija u različi- tim životnim domenima. Socijalne interakcije sa drugim značajnim osobama i evaluacija vlastitog ponašanja u svakodnevnoj životnoj sredini određuju kva- litet stečenog  životnog  iskustva  osobe,  na  osnovu  koga se razvijaju različiti atributi slike o sebi. Rezultati studija o kvalitetu, trajektoriji i činiocima razvoja self-koncepta osoba sa intelektualnom ometnošću nisu konzistentni.
Cilj: Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje korelacije između nivoa razvijenosti socijalnih veština i kvaliteta samopercipirane slike o sebi u tri domena (kogni- tivna i fizička kompetencija i socijalna prihvaćenost vršnjaka) kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću.
Metod: Uzorkom je obuhvaćen 31 ispitanik sa lakom intelektualnom ometno- šću, oba pola, kalendarskog uzrasta od 12 do 18 godina (AS=15,13; SD=1,73).
Samopercepcija kognitivne i fizičke kompetencije i vršnjačke prihvaćenosti je utvrđena primenom modifikovane verzije Slikovne skale procene kompetenci- je i socijalnog prihvatanja za decu. Nivo usvojenosti socijalnih veština utvrđen je upotrebom Sistema za procenu adaptivnog ponašanja, supskale Socijalne veštine (domeni Slobodno vreme i Socioadaptivne veštine).
Rezultati: Kompozitni skor usvojenih socijalnih veština i samopercipirane kognitivne kompetencije (r=0,635; p=0,000), fizičke kompetencije (r=0,668; p=0,000), kao i socijalne prihvaćenosti u vršnjačkoj grupi (r=0,394; p=0,028) statistički značajno, pozitivno i umereno koreliraju.
Zaključak: Stimulisanje razvoja socijalnih veština, bolja socijalna kompeten- cija, bogatija mreža socijalnih odnosa i pozitivno socijalno iskustvo učenika sa lakom intelektualnom ometnošću bi mogli da budu značajni činioci razvoja bolje slike o sebi. Mehanizme i značajnost uticaja socijalnih veština na samo- vrednovanje različitih tipova kompetencija i socijalne pozicije bi trebalo utvr- diti u budućim istraživanjima., Introduction: Self-image is a reflection of self-evaluation of personal competencies in different life domains. Social interactions with significant others and evaluation of one’s own behavior in daily living environment determine the quality of a person’s acquired life experience, based on which different attributes of self-image develop. The results of studies on the quality, trajectory and factors of the self-concept development of people with intellectual disability are not consistent.
Aim: The aim of this research was to determine the correlation between the level of development of social skills and the quality of self-perceived self-image in three domains (cognitive and physical competence and peer acceptance) in students with mild intellectual disability.
Method: The sample included 31 participants with mild intellectual disability, of both genders, 12 to 18 years of age (M=15.13; SD=1.73). Self-perception of cognitive competence, physical competence and peer acceptance was assessed using a modified version of the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children. The level of adoption of social skills was assessed using the Adaptive Behavior Assessment System II, subscale Social Skills (domains Leisure time and Social Adaptive skills).
Results: Composite score of acquired social skills and self-perceived cognitive competence (r=.635; p=.000), physical competence (r=.668; p=.000), as well as social acceptance in the peer group (r=.394; p=.028) are statistically significant, positively and moderately correlated.
Conclusion: Stimulating the development of social skills, better social competence, richer network of social relations and a positive social experience of students with mild intellectual disability could be important factors in developing a better self-image. The mechanisms and significance of the influence of social skills on the self-evaluation of different types of competencies and social position should be determined in future research.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty",
journal = "Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.",
title = "Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću, Relationship between social skills and profiles of self-percepted competence and peer acceptance in students with mild intellectual disability",
pages = "431-425",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833"
}
Kaljača, S., Dučić, B.,& Radnović, S.. (2021). Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation Publishing Center of the Faculty., 425-431.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833
Kaljača S, Dučić B, Radnović S. Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.. 2021;:425-431.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833 .
Kaljača, Svetlana, Dučić, Bojan, Radnović, Suzana, "Povezanost socijalnih veština, profila samopercipirane kompetentnosti i vršnjačke prihvaćenosti kod učenika sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021. (2021):425-431,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3833 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB