rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću

Authorized Users Only
2018
Authors
Dučić, Bojan
Kaljača, Svetlana
Book (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu, predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život. Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti. Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe, roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i efikasnije u donoše...nju odluka. Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću gubi svoj osnovni smisao.

Source:
2018, 1-230
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)

ISBN: 978-86-6203-119-8

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3822
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - BOOK
AU  - Dučić, Bojan
AU  - Kaljača, Svetlana
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3822
AB  - Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s
intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu,
predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira
na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim
mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život.
Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše
jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti.
Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe,
roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku
osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih
osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja
i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno
odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s
intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i
efikasnije u donošenju odluka.
Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri
prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba
s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu
monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština
za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji
novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i
sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih
istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u
konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je
namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba
s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju
njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno
izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću
gubi svoj osnovni smisao.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T1  - Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću
EP  - 230
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822
ER  - 
@book{
author = "Dučić, Bojan and Kaljača, Svetlana",
year = "2018",
abstract = "Donošenje odluka od defektologa i/ili roditelja u ime osobe s
intelektualnom ometenošću, bez njenog aktivnog učešća u tom procesu,
predstavlja ograničavanje ljudskih prava i sloboda te osobe. Bez obzira
na tip i nivo ometenosti, svaka osoba ima pravo da, u skladu sa svojim
mogućnostima, utiče na donošenje odluka koje su značajne za njen život.
Čak i osobe s teškom i dubokom intelektualnom ometenošću mogu da vrše
jednostavne izbore u okviru svojih svakodnevnih aktivnosti.
Prihvatanje socijalnog modela ometenosti postavlja pred defektologe,
roditelje i zajednicu nekoliko važnih zadataka. Potrebno je pružiti podršku
osobama s intelektualnom ometenošću u identifikovanju sopstvenih
osećanja, želja i interesovanja, kao i u razvijanju kapaciteta samoodređenja
i samoregulacije, što bi im omogućilo uspešniju realizaciju samostalno
odabranih ciljeva. Jednako je važno obezbediti prilike da osobe s
intelektualnom ometenošću preuzmu odgovornost i budu nezavisnije i
efikasnije u donošenju odluka.
Smatramo da stručnjaci u našoj zemlji još uvek nisu u dovoljnoj meri
prepoznali značaj samoodređenja, samoregulacije i samozastupanja osoba
s intelektualnom ometenošću. Motivisani tom činjenicom pisali smo ovu
monografiju, u nadi da ćemo doprineti afirmaciji važnosti ovih veština
za kvalitet života osoba s intelektualnom ometenošću i aktuelizaciji
novog polja defektološke prakse kod nas. Nastojali smo da primereno i
sveobuhvatno predstavimo savremene teorijske pristupe i rezultate brojnih
istraživanja u ovoj oblasti i na taj način kreiramo autentičan sadržaj kakav, u
konceptualnom smislu, do sada nije publikovan u našoj sredini. Rukopis je
namenjen studentima, defektolozima i roditeljima koji veruju u snagu osoba
s intelektualnom ometenošću i koji su spremni da ih podrže u ostvarivanju
njihovih prava. Mišljenja smo da bez poštovanja prava na slobodno
izražavanje, ideja socijalne integracije osoba s intelektualnom ometenošću
gubi svoj osnovni smisao.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
title = "Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću",
pages = "230-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822"
}
Dučić, B.,& Kaljača, S.. (2018). Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću. 
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 1-230.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822
Dučić B, Kaljača S. Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću. 2018;:1-230.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822 .
Dučić, Bojan, Kaljača, Svetlana, "Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa Intelektualnom ometenošću" (2018):1-230,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3822 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB