rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava

Individual differences of pupils with mild Intellectual disability and teaching

Thumbnail
2011
1.pdf (6.633Mb)
Authors
Đorđević, Srboljub
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U radu su prikazani rezultati istraživanja individualnih razlika u jezičkom i pravopisnom obrazovanju, kao i kalendarskom uzrastu učenika sa lakom IO osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je obavljeno na uzorku 230 učenika sa lakom IO polaznika triju osnovnih škola za učenike sa lakom IO. Dobijeni rezultati izvršenog istraživanja ukazuju na postojanje veli- kih individualnih razlika u znanju i kalendarskom uzrastu među učenicima sa lakom IO. Razmatrajući ove individualne razlike možemo se zapitati kakav odnos postoji između njih i načina ostvarivanja nastavnog procesa. Ovakvi rezultati izvršenog istraživanja neminovno upućuju na zaključak da bi na razred učenika sa lakom IO trebalo gledati kao na grupu učenika sasvim nejednakog znanja i mogućnosti, što zahteva i imperativno nameće potrebu za individualizacijom nastave. Shodno tome, posebno je analiziran Nastavni plan i program osnovnog obrazovanja i vaspitanja za učenike sa la- kom IO i mogućnost individualizacije nastave....

This paper presents the results of research on individual differences in language and orthography education, as well as in age of elementary school children with mild intellectual disabilities. The study was performed on 230 children with mild intellectual disabilities of three elementary schools for students with mild intellectual disability. The results of performed studies indicate the existence of large individual differences in knowledge and calendar age among pupils with mild intellectual disabilities. Considering these individual differences we can ask ourselves what kind of relationship exists between them and the methods of teaching process. These results of conducted research inevitably lead to the conclusion that the class of pupils with mild intellectual disabilities should be regarded as a group of pupils of quite unequal knowledge and capabilities, which imposes and imperatively demands the need for individualization of teaching. Accordingly, it is necessary ...to analyze The Curriculum of Primary Education for pupils with mild intellectual disabilities and the possibility of individualization of teaching.

Keywords:
učenici sa lakom IO / individualne razlike / nastava / individualizacija nastave / pupils with mild intellectual disability / individual differences / teaching / individualization of teaching
Source:
Beogradska defektološka škola, 2011, 17, 1, 97-111
Publisher:
  • Drustvo defektologa Srbije
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3746
Collections
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Đorđević, Srboljub
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3746
AB  - U radu su prikazani rezultati istraživanja individualnih razlika u
jezičkom i pravopisnom obrazovanju, kao i kalendarskom uzrastu učenika sa
lakom IO osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je obavljeno na uzorku 230
učenika sa lakom IO polaznika triju osnovnih škola za učenike sa lakom
IO.
Dobijeni rezultati izvršenog istraživanja ukazuju na postojanje veli-
kih individualnih razlika u znanju i kalendarskom uzrastu među učenicima
sa lakom IO. Razmatrajući ove individualne razlike možemo se zapitati
kakav odnos postoji između njih i načina ostvarivanja nastavnog procesa.
Ovakvi rezultati izvršenog istraživanja neminovno upućuju na zaključak
da bi na razred učenika sa lakom IO trebalo gledati kao na grupu učenika
sasvim nejednakog znanja i mogućnosti, što zahteva i imperativno nameće
potrebu za individualizacijom nastave. Shodno tome, posebno je analiziran
Nastavni plan i program osnovnog obrazovanja i vaspitanja za učenike sa la-
kom IO i mogućnost individualizacije nastave.
AB  - This paper presents the results of research on individual differences in
language and orthography education, as well as in age of elementary school
children with mild intellectual disabilities. The study was performed on 230
children with mild intellectual disabilities of three elementary schools for
students with mild intellectual disability.
The results of performed studies indicate the existence of large individual
differences in knowledge and calendar age among pupils with mild
intellectual disabilities. Considering these individual differences we can ask
ourselves what kind of relationship exists between them and the methods of
teaching process. These results of conducted research inevitably lead to the
conclusion that the class of pupils with mild intellectual disabilities should be
regarded as a group of pupils of quite unequal knowledge and capabilities,
which imposes and imperatively demands the need for individualization of
teaching. Accordingly, it is necessary to analyze The Curriculum of Primary
Education for pupils with mild intellectual disabilities and the possibility of
individualization of teaching.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava
T1  - Individual differences of pupils with mild Intellectual disability and teaching
EP  - 111
IS  - 1
SP  - 97
VL  - 17
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746
ER  - 
@article{
author = "Đorđević, Srboljub",
year = "2011",
abstract = "U radu su prikazani rezultati istraživanja individualnih razlika u
jezičkom i pravopisnom obrazovanju, kao i kalendarskom uzrastu učenika sa
lakom IO osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je obavljeno na uzorku 230
učenika sa lakom IO polaznika triju osnovnih škola za učenike sa lakom
IO.
Dobijeni rezultati izvršenog istraživanja ukazuju na postojanje veli-
kih individualnih razlika u znanju i kalendarskom uzrastu među učenicima
sa lakom IO. Razmatrajući ove individualne razlike možemo se zapitati
kakav odnos postoji između njih i načina ostvarivanja nastavnog procesa.
Ovakvi rezultati izvršenog istraživanja neminovno upućuju na zaključak
da bi na razred učenika sa lakom IO trebalo gledati kao na grupu učenika
sasvim nejednakog znanja i mogućnosti, što zahteva i imperativno nameće
potrebu za individualizacijom nastave. Shodno tome, posebno je analiziran
Nastavni plan i program osnovnog obrazovanja i vaspitanja za učenike sa la-
kom IO i mogućnost individualizacije nastave., This paper presents the results of research on individual differences in
language and orthography education, as well as in age of elementary school
children with mild intellectual disabilities. The study was performed on 230
children with mild intellectual disabilities of three elementary schools for
students with mild intellectual disability.
The results of performed studies indicate the existence of large individual
differences in knowledge and calendar age among pupils with mild
intellectual disabilities. Considering these individual differences we can ask
ourselves what kind of relationship exists between them and the methods of
teaching process. These results of conducted research inevitably lead to the
conclusion that the class of pupils with mild intellectual disabilities should be
regarded as a group of pupils of quite unequal knowledge and capabilities,
which imposes and imperatively demands the need for individualization of
teaching. Accordingly, it is necessary to analyze The Curriculum of Primary
Education for pupils with mild intellectual disabilities and the possibility of
individualization of teaching.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava, Individual differences of pupils with mild Intellectual disability and teaching",
pages = "111-97",
number = "1",
volume = "17",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746"
}
Đorđević, S.. (2011). Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 17(1), 97-111.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746
Đorđević S. Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava. in Beogradska defektološka škola. 2011;17(1):97-111.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746 .
Đorđević, Srboljub, "Individualne razlike učenika sa lakom IO i nastava" in Beogradska defektološka škola, 17, no. 1 (2011):97-111,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3746 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB