rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju

Boarding high schools in inclusive education

Thumbnail
2021
bitstream_4103.pdf (523.1Kb)
Authors
Radojević, Tamara
Kovačević, Jasmina
Veselinović, Ivana
Jačova, Zora
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Uvod: Uvođenjem inkluzivnog obrazovanja stvorila se potreba za smeštajem i uključivanjem učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove učenka srednjih škola. Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita pripremljenost domova, kao i spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Metod: Prigodan uzorak za istraživanje činilo je 17 direktora domova učenika srednjih škola na teritoriji Republike Srbije, 10 ispitanika muškog i 7 ženskog pola sa visokim obrazovanjem iz polja društveno-humanističkih nauka, prosečnog radnog staža 17,5 godina. Od 17 domova, 11 prihvata učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, od kojih 7 pruža usluge učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i to nagluvim, slabovidim i učenicima sa motoričkim smetnjama i poremećajima. Za potrebe istraživanja dizajnirana je skala procene Likertovog tipa koja sadrži 15 tvrdnji klasifikovanih u tri grupe: pripremljenost domova za smeštaj i nesmetano funkcionisanje učenika sa ...smetnjama u razvoju i invaliditetom, odnos vršnjaka i spremnost za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove. Stepen slaganja sa tvrdnjama kretao se u rasponu od 1 do 5. Rezultati: Rezultati su pokazali da još uvek postoje arhitektonske barijere (76,47%), neadekvatna kadrovska struktura (64,70%), neadekvatne kompetencije nastavnika-vaspitača (82,35%) kao i negativni stavovi roditelja vršnjaka tipičnog razvoja prema uključivanju dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove u kojima borave njihova deca. U domovima u kojima borave učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom odnos vršnjaka, kao i svih članova domskog kolektiva je prijateljski (75%) i prisutno je obostrano prihvatanje. U odnosu na spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove, ispitanici su procenili da je primereniji smeštaj u domovima za učenike sa smetnjama u razvoju (90%), dok bi inkluziju u domovima podržali, ali uz uključivanje učenika sa lakšim oblicima smetnji i invaliditeta. Zaključak: Dobijeni rezultati pokazuju da u domovima za učenike srednjih škola još uvek nisu ostvareni zadovoljavajući subjektivni i objektivni predsulovi za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju.

Introduction: The development of inclusion created the need for admission of children with disabilities to boarding high schools. Aim: The aim of the research was to examine whether boarding high schools were prepared to include students with disabilities. Method: The sample consisted of 17 principals of boarding high schools in the Republic of Serbia. Ten respondents were male and seven were female, they all had university degrees and an average work experience of 17.5 years. Eleven out of 17 boarding high school accepted students with disabilities, seven of those 11 provided services to students with disabilities: hard of hearing, visually impaired and students with motor disorders. A special Likert scale questionnaire was designed for the purpose of this research. The questionnaire contained 15 statements divided into three groups: preparedness of boarding high schools for students with disabilities, student relationships, and willingness to accept students with disabilities. The ...level of agreement with the statements was marked from 1 to 5. Results: The research results indicate the existence of architectural barriers (76.47%), inadequate staff (64.74%), inadequate competencies of educators (82.35%) and negative attitudes of parents of children without disabilities. The relationships between students, staff and students with disabilities were mostly friendly (75%). Conclusion: The research findings show that boarding high schools are not yet adequately prepared for children with disabilities. Therefore, it is necessary to work on improving the external and internal organization so that the function of these institutions can be adequately recognized in the process of inclusive education.

Keywords:
domovi učenika srednjih škola / inkluzivno obrazovanje / učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom / boarding high schools / inclusive education / students with disabilities
Source:
Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine, 2021, 158-159
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-149-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3736
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Radojević, Tamara
AU  - Kovačević, Jasmina
AU  - Veselinović, Ivana
AU  - Jačova, Zora
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3736
AB  - Uvod: Uvođenjem inkluzivnog obrazovanja stvorila se potreba za smeštajem i uključivanjem učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove učenka srednjih škola.
Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita pripremljenost domova, kao i spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Metod: Prigodan uzorak za istraživanje činilo je 17 direktora domova učenika srednjih škola na teritoriji Republike Srbije, 10 ispitanika muškog i 7 ženskog pola sa visokim obrazovanjem iz polja društveno-humanističkih nauka, prosečnog radnog staža 17,5 godina. Od 17 domova, 11 prihvata učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, od kojih 7 pruža usluge učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i to nagluvim, slabovidim i učenicima sa motoričkim smetnjama i poremećajima. Za potrebe istraživanja dizajnirana je skala procene Likertovog tipa koja sadrži 15 tvrdnji klasifikovanih u tri grupe: pripremljenost domova za smeštaj i nesmetano funkcionisanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, odnos vršnjaka i spremnost za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove. Stepen slaganja sa tvrdnjama kretao se u rasponu od 1 do 5.
Rezultati: Rezultati su pokazali da još uvek postoje arhitektonske barijere (76,47%), neadekvatna kadrovska struktura (64,70%), neadekvatne kompetencije nastavnika-vaspitača (82,35%) kao i negativni stavovi roditelja vršnjaka tipičnog razvoja prema uključivanju dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove u kojima borave njihova deca. U domovima u kojima borave učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom odnos vršnjaka, kao i svih članova domskog kolektiva je prijateljski (75%) i prisutno je obostrano prihvatanje. U odnosu na spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove, ispitanici su procenili da je primereniji smeštaj u domovima za učenike sa smetnjama u razvoju (90%), dok bi inkluziju u domovima podržali, ali uz uključivanje učenika sa lakšim oblicima smetnji i invaliditeta.
Zaključak: Dobijeni rezultati pokazuju da u domovima za učenike srednjih škola još uvek nisu ostvareni zadovoljavajući subjektivni i objektivni predsulovi za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju.
AB  - Introduction: The development of inclusion created the need for admission of children with disabilities to boarding high schools.
Aim: The aim of the research was to examine whether boarding high schools were prepared to include students with disabilities.
Method: The sample consisted of 17 principals of boarding high schools in the Republic of Serbia. Ten respondents were male and seven were female, they all had university degrees and an average work experience of 17.5 years. Eleven out of 17 boarding high school accepted students with disabilities, seven of those 11 provided services to students with disabilities: hard of hearing, visually impaired and students with motor disorders. A special Likert scale questionnaire was designed for the purpose of this research. The questionnaire contained 15 statements divided into three groups: preparedness of boarding high schools for students with disabilities, student relationships, and willingness to accept students with disabilities. The level of agreement with the statements was marked from 1 to 5.
Results: The research results indicate the existence of architectural barriers (76.47%), inadequate staff (64.74%), inadequate competencies of educators (82.35%) and negative attitudes of parents of children without disabilities. The relationships between students, staff and students with disabilities were mostly friendly (75%).
Conclusion: The research findings show that boarding high schools are not yet adequately prepared for children with disabilities. Therefore, it is necessary to work on improving the external and internal organization so that the function of these institutions can be adequately recognized in the process of inclusive education.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju
T1  - Boarding high schools in inclusive education
EP  - 159
SP  - 158
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736
ER  - 
@conference{
author = "Radojević, Tamara and Kovačević, Jasmina and Veselinović, Ivana and Jačova, Zora",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Uvođenjem inkluzivnog obrazovanja stvorila se potreba za smeštajem i uključivanjem učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove učenka srednjih škola.
Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita pripremljenost domova, kao i spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Metod: Prigodan uzorak za istraživanje činilo je 17 direktora domova učenika srednjih škola na teritoriji Republike Srbije, 10 ispitanika muškog i 7 ženskog pola sa visokim obrazovanjem iz polja društveno-humanističkih nauka, prosečnog radnog staža 17,5 godina. Od 17 domova, 11 prihvata učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, od kojih 7 pruža usluge učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i to nagluvim, slabovidim i učenicima sa motoričkim smetnjama i poremećajima. Za potrebe istraživanja dizajnirana je skala procene Likertovog tipa koja sadrži 15 tvrdnji klasifikovanih u tri grupe: pripremljenost domova za smeštaj i nesmetano funkcionisanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, odnos vršnjaka i spremnost za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove. Stepen slaganja sa tvrdnjama kretao se u rasponu od 1 do 5.
Rezultati: Rezultati su pokazali da još uvek postoje arhitektonske barijere (76,47%), neadekvatna kadrovska struktura (64,70%), neadekvatne kompetencije nastavnika-vaspitača (82,35%) kao i negativni stavovi roditelja vršnjaka tipičnog razvoja prema uključivanju dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove u kojima borave njihova deca. U domovima u kojima borave učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom odnos vršnjaka, kao i svih članova domskog kolektiva je prijateljski (75%) i prisutno je obostrano prihvatanje. U odnosu na spremnost za uključivanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u domove, ispitanici su procenili da je primereniji smeštaj u domovima za učenike sa smetnjama u razvoju (90%), dok bi inkluziju u domovima podržali, ali uz uključivanje učenika sa lakšim oblicima smetnji i invaliditeta.
Zaključak: Dobijeni rezultati pokazuju da u domovima za učenike srednjih škola još uvek nisu ostvareni zadovoljavajući subjektivni i objektivni predsulovi za prihvat učenika sa smetnjama u razvoju., Introduction: The development of inclusion created the need for admission of children with disabilities to boarding high schools.
Aim: The aim of the research was to examine whether boarding high schools were prepared to include students with disabilities.
Method: The sample consisted of 17 principals of boarding high schools in the Republic of Serbia. Ten respondents were male and seven were female, they all had university degrees and an average work experience of 17.5 years. Eleven out of 17 boarding high school accepted students with disabilities, seven of those 11 provided services to students with disabilities: hard of hearing, visually impaired and students with motor disorders. A special Likert scale questionnaire was designed for the purpose of this research. The questionnaire contained 15 statements divided into three groups: preparedness of boarding high schools for students with disabilities, student relationships, and willingness to accept students with disabilities. The level of agreement with the statements was marked from 1 to 5.
Results: The research results indicate the existence of architectural barriers (76.47%), inadequate staff (64.74%), inadequate competencies of educators (82.35%) and negative attitudes of parents of children without disabilities. The relationships between students, staff and students with disabilities were mostly friendly (75%).
Conclusion: The research findings show that boarding high schools are not yet adequately prepared for children with disabilities. Therefore, it is necessary to work on improving the external and internal organization so that the function of these institutions can be adequately recognized in the process of inclusive education.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju, Boarding high schools in inclusive education",
pages = "159-158",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736"
}
Radojević, T., Kovačević, J., Veselinović, I.,& Jačova, Z.. (2021). Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 158-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736
Radojević T, Kovačević J, Veselinović I, Jačova Z. Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:158-159.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736 .
Radojević, Tamara, Kovačević, Jasmina, Veselinović, Ivana, Jačova, Zora, "Domovi učenika srednjih škola u inkluzivnom obrazovanju" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):158-159,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3736 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB