rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida

The role and importance of playing the instruments of the orff instrumentarium in working With students with visual impairment

Thumbnail
2012
8.pdf (2.407Mb)
Authors
Marković, Vedrana
Veljić, Čedo
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U školovanju i rehabilitaciji učenika sa oštećenjem vida veliki značaj ima nastava muzičke kulture. Iako je cilj muzičke nastave prvenstveno sticanje osnovnih znanja i vještina vezanih za pjevanje pjesama, upoznavanje muzičkih instrumenata, osnova teorije muzike i istorije muzike, ovaj predmet ima veliki uticaj na razvijanje samopouzdanja i socijalnih vještina, kreativnosti, maštovitosti i motoričkih sposobnosti. To se naročito može razvijati sviranjem na dječjim instrumentima koje je osmislio Karl Orf, njemački kompozitor i muzički pedagog. U radu je predstavljen način rada sa slijepom i slabovidom djecom, obučavanje za sviranje na pomenutim instrumentima, kao i metodski postupci koji se primjenjuju u cilju razvijanja muzikalnosti i svih kategorija muzičkog sluha.
Teaching music culture has a great importance in the framework of education and rehabilitation of the students with visual impairment. Even though the primary goal of teaching music is acquiring knowledge and skills related to singing songs, getting familiar with music instruments, with basis of the theory and history of music, this subject has a major influence on developing confidence and social skills, creativity, imaginativeness and motor skills. This can especially be developed by playing instruments for children, which is conceived by Carl Orff, German composer and music educator. The model of working with blind and partially sighted children has been presented during work, as well as methodic actions that are applied with an aim of developing musicality and all categories of musical ear.
Keywords:
inkluzivna nastava / učenici sa oštećenjem vida / nastava muzičke kulture / Orfov instrumentarijum / students with visual impairment / teaching music culture / Orff instrumentarium
Source:
Beogradska defektološka škola, 2012, 18, 3, 557-567
Publisher:
  • Drustvo defektologa Srbije
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3722
Collections
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Marković, Vedrana
AU  - Veljić, Čedo
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3722
AB  - U školovanju i rehabilitaciji učenika sa oštećenjem vida veliki značaj
ima nastava muzičke kulture. Iako je cilj muzičke nastave prvenstveno
sticanje osnovnih znanja i vještina vezanih za pjevanje pjesama, upoznavanje
muzičkih instrumenata, osnova teorije muzike i istorije muzike, ovaj
predmet ima veliki uticaj na razvijanje samopouzdanja i socijalnih
vještina, kreativnosti, maštovitosti i motoričkih sposobnosti.
To se naročito može razvijati sviranjem na dječjim instrumentima koje
je osmislio Karl Orf, njemački kompozitor i muzički pedagog. U radu
je predstavljen način rada sa slijepom i slabovidom djecom, obučavanje za
sviranje na pomenutim instrumentima, kao i metodski postupci koji
se primjenjuju u cilju razvijanja muzikalnosti i svih kategorija muzičkog
sluha.
AB  - Teaching music culture has a great importance in the framework of
education and rehabilitation of the students with visual impairment. Even
though the primary goal of teaching music is acquiring knowledge and
skills related to singing songs, getting familiar with music instruments, with
basis of the theory and history of music, this subject has a major influence
on developing confidence and social skills, creativity, imaginativeness and
motor skills. This can especially be developed by playing instruments for
children, which is conceived by Carl Orff, German composer and music
educator. The model of working with blind and partially sighted children
has been presented during work, as well as methodic actions that are applied
with an aim of developing musicality and all categories of musical ear.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida
T1  - The role and importance of playing the instruments of the orff instrumentarium in working With students with visual impairment
EP  - 567
IS  - 3
SP  - 557
VL  - 18
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722
ER  - 
@article{
author = "Marković, Vedrana and Veljić, Čedo",
year = "2012",
abstract = "U školovanju i rehabilitaciji učenika sa oštećenjem vida veliki značaj
ima nastava muzičke kulture. Iako je cilj muzičke nastave prvenstveno
sticanje osnovnih znanja i vještina vezanih za pjevanje pjesama, upoznavanje
muzičkih instrumenata, osnova teorije muzike i istorije muzike, ovaj
predmet ima veliki uticaj na razvijanje samopouzdanja i socijalnih
vještina, kreativnosti, maštovitosti i motoričkih sposobnosti.
To se naročito može razvijati sviranjem na dječjim instrumentima koje
je osmislio Karl Orf, njemački kompozitor i muzički pedagog. U radu
je predstavljen način rada sa slijepom i slabovidom djecom, obučavanje za
sviranje na pomenutim instrumentima, kao i metodski postupci koji
se primjenjuju u cilju razvijanja muzikalnosti i svih kategorija muzičkog
sluha., Teaching music culture has a great importance in the framework of
education and rehabilitation of the students with visual impairment. Even
though the primary goal of teaching music is acquiring knowledge and
skills related to singing songs, getting familiar with music instruments, with
basis of the theory and history of music, this subject has a major influence
on developing confidence and social skills, creativity, imaginativeness and
motor skills. This can especially be developed by playing instruments for
children, which is conceived by Carl Orff, German composer and music
educator. The model of working with blind and partially sighted children
has been presented during work, as well as methodic actions that are applied
with an aim of developing musicality and all categories of musical ear.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida, The role and importance of playing the instruments of the orff instrumentarium in working With students with visual impairment",
pages = "567-557",
number = "3",
volume = "18",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722"
}
Marković, V.,& Veljić, Č.. (2012). Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 18(3), 557-567.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722
Marković V, Veljić Č. Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida. in Beogradska defektološka škola. 2012;18(3):557-567.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722 .
Marković, Vedrana, Veljić, Čedo, "Uloga i značaj sviranja na instrumentima orfovog instrumentarijuma u radu sa učenicima sa oštećenjem vida" in Beogradska defektološka škola, 18, no. 3 (2012):557-567,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3722 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB