rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga

Classwork of children with Traumatic brain injury

Thumbnail
2012
BAZALAC.pdf (180.8Kb)
Authors
Bažalac, Nevena
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Pregled brojnih istraživačkih radova s područja traumatskih povre- da mozga ukazuje na postojanje teškoća u fizičkim, kognitivnim ili bi- hejvioralnim aktivnostima ovih osoba. Ukazano je na specifičnost ško- lovanja dece sa traumatskim povredama mozga s obzirom na ispoljene kogni- tivne probleme u oblasti pažnje i koncentracije, pamćenja, egzekutivnih funkcija i obrade informacija, te ugroženu veštinu socijalne komunika- cije i mogućnost socijalne integracije ovih osoba. Prikazane su metode za unapređenje ponašanja u školi i dati su ele- menti za izradu individualnog obrazovnog plana za učenike sa traumat- skim povredama mozga i senzibilizaciju škole i vršnjaka, koji su neophodni za uspešno školovanje ove dece.
Review of numerous research papers in the fields of traumatic brain injury indicates the existence of difficulties in physical, cognitive or behavioral activities of these persons. It points out to the specifics of classwork of children with traumatic brain injury due to the demonstrated cognitive problems in attention and concentration, memory, executive functions and information processing and vulnerable social skills of communication and the ability of social integration of these people. Methods for improving the behavior at school have been showed as well as elements for the development of individual education plans for students with traumatic brain injury and preparation of school and peers which are essential for the successful education of these children.
Keywords:
traumatske povrede mozga / specifičnosti školovanja / postupci individualizacije / traumatic brain injury / specifics of class work / the procedures of individualization
Source:
Beogradska defektološka škola, 2012, 18, 1, 129-139
Publisher:
  • Drustvo defektologa Srbije
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3714
Collections
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Bažalac, Nevena
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3714
AB  - Pregled brojnih istraživačkih radova s područja traumatskih povre- da mozga ukazuje na postojanje teškoća u fizičkim, kognitivnim ili bi- hejvioralnim aktivnostima ovih osoba. Ukazano je na specifičnost ško- lovanja dece sa traumatskim povredama mozga s obzirom na ispoljene kogni- tivne probleme u oblasti pažnje i koncentracije, pamćenja, egzekutivnih funkcija i obrade informacija, te ugroženu veštinu socijalne komunika- cije i mogućnost socijalne integracije ovih osoba.
Prikazane su metode za unapređenje ponašanja u školi i dati su ele- menti za izradu individualnog obrazovnog plana za učenike sa traumat- skim povredama mozga i senzibilizaciju škole i vršnjaka, koji su neophodni za uspešno školovanje ove dece.
AB  - Review of numerous research papers in the fields of traumatic brain
injury indicates the existence of difficulties in physical, cognitive or
behavioral activities of these persons. It points out to the specifics of
classwork of children with traumatic brain injury due to the demonstrated
cognitive problems in attention and concentration, memory, executive
functions and information processing and vulnerable social skills of
communication and the ability of social integration of these people.
Methods for improving the behavior at school have been showed as well
as elements for the development of individual education plans for students
with traumatic brain injury and preparation of school and peers which are
essential for the successful education of these children.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga
T1  - Classwork of children with Traumatic brain injury
EP  - 139
IS  - 1
SP  - 129
VL  - 18
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714
ER  - 
@article{
author = "Bažalac, Nevena",
year = "2012",
abstract = "Pregled brojnih istraživačkih radova s područja traumatskih povre- da mozga ukazuje na postojanje teškoća u fizičkim, kognitivnim ili bi- hejvioralnim aktivnostima ovih osoba. Ukazano je na specifičnost ško- lovanja dece sa traumatskim povredama mozga s obzirom na ispoljene kogni- tivne probleme u oblasti pažnje i koncentracije, pamćenja, egzekutivnih funkcija i obrade informacija, te ugroženu veštinu socijalne komunika- cije i mogućnost socijalne integracije ovih osoba.
Prikazane su metode za unapređenje ponašanja u školi i dati su ele- menti za izradu individualnog obrazovnog plana za učenike sa traumat- skim povredama mozga i senzibilizaciju škole i vršnjaka, koji su neophodni za uspešno školovanje ove dece., Review of numerous research papers in the fields of traumatic brain
injury indicates the existence of difficulties in physical, cognitive or
behavioral activities of these persons. It points out to the specifics of
classwork of children with traumatic brain injury due to the demonstrated
cognitive problems in attention and concentration, memory, executive
functions and information processing and vulnerable social skills of
communication and the ability of social integration of these people.
Methods for improving the behavior at school have been showed as well
as elements for the development of individual education plans for students
with traumatic brain injury and preparation of school and peers which are
essential for the successful education of these children.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga, Classwork of children with Traumatic brain injury",
pages = "139-129",
number = "1",
volume = "18",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714"
}
Bažalac, N.. (2012). Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 18(1), 129-139.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714
Bažalac N. Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga. in Beogradska defektološka škola. 2012;18(1):129-139.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714 .
Bažalac, Nevena, "Karakteristike i specifičnosti školovanja Dece sa traumatskim povredama mozga" in Beogradska defektološka škola, 18, no. 1 (2012):129-139,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3714 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB