rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Beogradska defektološka škola
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra

Assisted augmentative and alternative communication Systems in work with children with Autism spectrum disorders

Thumbnail
2018
tomic_1.pdf (445.9Kb)
Authors
Tomić, Katarina
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Deca sa poremećajima autističkog spektra imaju signifikantne poteškoće u razvoju verbalnih i neverbalnih aspekata govornih sposobnosti, a samim tim i smanjene sposobnosti funkcionalne komunikacije. Deficit funkcionalne komunikacije često dovodi do korišćenja alternativnih, neadaptibilnih oblika ponašanja koji imaju komunikacionu funkciju – idiosinkratičkih oblika komunikacije i maladaptivnog ponašanja. Eliminisanje neadekvatnih komunikacionih ponašanja može se postići tehnikama bihejvioralne modifikacije u okviru Funkcionalnog komunikacionog treninga, tokom koga se kod dece razvijaju različiti alternativni modaliteti komunikacije - verbalna, gestovna, ili potpomognuta, uz korišćenje sredstava augmentativne i alternativne komunikacije (komunikacija pomoću slika ili generisanog govora). Cilj ovog rada je pregled relevantnih istraživanja koja se bave efikasnošću funkcionalnog komuikacionog treninga i primene potpomognutih sistema augmentativne i alternativne komunikacije, kon...kretno Sistema razmene slika (PECS) i Tehničkih uređaja za generisanje govornog autputa (SGD) u razvoju funkcionalne komunikacije kod dece sa poremećajima autističkog spektra. Pregled istraživanja je izvršen pretraživanjem indeksnih baza u okviru Konzorcijuma Srbije za objedinjenu nabavku (KOBSON), a jedini kriterijumi odabira bio je uzrast ispitanika do 18 godina, jer su studije u ovoj oblasti metodološki veoma varijabilne, sa dominacijom studija slučaja i studija na malim uzorcima, tako da metodološki kriterijumi nisu bili ključni u pretrazi. U analizu je uključeno i nekoliko preglednih radova i meta-analiza. Rezultati ukazuju da je funkcionalni komunikacioni trening uspešan u razvijanju funkcionalnih oblika komunikacije i smanjivanju frekvencije maladaptivnog ponašanja kod ispitivane populacije. Takođe, korišćenje potpomognutih sistema augmentativne i alternativne komunikacije pokazalo se uspešnim u povećavanju spontanih komunikacionih pokušaja, frekvencije samostalnih zahteva i razvoja vokalizacije, kao i usmenog govora i nekih elemetata socijalnih veština kod ispitivane dece. Potrebna su dodatna istraživanja koja bi se bavila uticajem motivacije i preferencije određenog sistema augmentativne i alternativne komunikacije na kvalitet ishoda funkcionalnog komunikacionog treninga.

Children with autism spectrum disorders have significant difficulties in the development of verbal and non-verbal aspects of language abilities, and thus also reduced functional communication skills. The functional communication deficit often leads to the use of alternative, non-adaptable forms of behavior that have a communication function - idiosyncratic forms of communication and maladaptive behavior. Eliminating inadequate communication behaviors can be achieved by techniques of behavioral modification within the functional communication training, during which various alternative communication modalities are developed - verbal, gesturing, or assisted with the use of means of augmentative and alternative communication (communication using images or generated speech). The aim of this paper is to review relevant research dealing with the effectiveness of functional communication training and the application of assisted systems of augmentative and alternative communication,... in particular the Picture Exchange Communication System (PECS) and the Speech Generating Devices (SGDs) in the development of functional communication in children with autism spectrum disorders. The survey was conducted by searching the index databases within the Consortium of the Libraries of Serbia for Integrated Search (KOBSON), and the only selection criteria was the age of the respondents to be up to 18 years, because the studies in this field were methodologically highly variable, with the dominance of case studies and studies on small samples, so methodological criteria were not crucial in the search. Several reviews and meta-studies are included in the analysis. The results indicate that functional communication training can be successful in developing functional forms of communication and decreasing the frequency of maladaptive behavior in the population of children with autism spectrum disorders. Also, the use of assisted systems of augmentative and alternative communication were proven successful in increasing the frequencies of spontaneous communication attempts, independent demands and the development of vocalization, as well as oral speech and some elemetates of social skills in the examined children. Additional research is needed to address the effects of motivation and preference of a certain system of augmentative and alternative communication on the quality of the outcome of functional communication training.

Keywords:
funkcionalni komunikacioni trening / maladaptivno ponašanje / PECS / poremećaji autističkog spektra / SGD / autism spectrum disorders / functional communication training / maladaptive behavior / PECS / SGD
Source:
Beogradska defektološka škola, 2018, 24, 1, 65-
Publisher:
  • Drustvo defektologa Srbije
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3619
Collections
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Tomić, Katarina
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3619
AB  - Deca sa poremećajima autističkog spektra imaju signifikantne poteškoće
u razvoju verbalnih i neverbalnih aspekata govornih sposobnosti, a samim
tim i smanjene sposobnosti funkcionalne komunikacije. Deficit funkcionalne
komunikacije često dovodi do korišćenja alternativnih, neadaptibilnih oblika
ponašanja koji imaju komunikacionu funkciju – idiosinkratičkih oblika
komunikacije i maladaptivnog ponašanja. Eliminisanje neadekvatnih
komunikacionih ponašanja može se postići tehnikama bihejvioralne modifikacije
u okviru Funkcionalnog komunikacionog treninga, tokom koga se
kod dece razvijaju različiti alternativni modaliteti komunikacije - verbalna,
gestovna, ili potpomognuta, uz korišćenje sredstava augmentativne i alternativne
komunikacije (komunikacija pomoću slika ili generisanog govora).
Cilj ovog rada je pregled relevantnih istraživanja koja se bave efikasnošću
funkcionalnog komuikacionog treninga i primene potpomognutih sistema
augmentativne i alternativne komunikacije, konkretno Sistema razmene
slika (PECS) i Tehničkih uređaja za generisanje govornog autputa (SGD)
u razvoju funkcionalne komunikacije kod dece sa poremećajima autističkog
spektra. Pregled istraživanja je izvršen pretraživanjem indeksnih baza u
okviru Konzorcijuma Srbije za objedinjenu nabavku (KOBSON), a jedini
kriterijumi odabira bio je uzrast ispitanika do 18 godina, jer su studije u
ovoj oblasti metodološki veoma varijabilne, sa dominacijom studija slučaja
i studija na malim uzorcima, tako da metodološki kriterijumi nisu bili
ključni u pretrazi. U analizu je uključeno i nekoliko preglednih radova i meta-analiza. Rezultati ukazuju da je funkcionalni komunikacioni trening
uspešan u razvijanju funkcionalnih oblika komunikacije i smanjivanju frekvencije
maladaptivnog ponašanja kod ispitivane populacije. Takođe, korišćenje
potpomognutih sistema augmentativne i alternativne komunikacije
pokazalo se uspešnim u povećavanju spontanih komunikacionih pokušaja,
frekvencije samostalnih zahteva i razvoja vokalizacije, kao i usmenog govora
i nekih elemetata socijalnih veština kod ispitivane dece. Potrebna su dodatna
istraživanja koja bi se bavila uticajem motivacije i preferencije određenog
sistema augmentativne i alternativne komunikacije na kvalitet ishoda funkcionalnog
komunikacionog treninga.
AB  - Children with autism spectrum disorders have significant difficulties in
the development of verbal and non-verbal aspects of language abilities, and thus
also reduced functional communication skills. The functional communication
deficit often leads to the use of alternative, non-adaptable forms of behavior
that have a communication function - idiosyncratic forms of communication
and maladaptive behavior. Eliminating inadequate communication behaviors
can be achieved by techniques of behavioral modification within the functional
communication training, during which various alternative communication
modalities are developed - verbal, gesturing, or assisted with the use of means
of augmentative and alternative communication (communication using images
or generated speech). The aim of this paper is to review relevant research dealing
with the effectiveness of functional communication training and the application
of assisted systems of augmentative and alternative communication, in particular
the Picture Exchange Communication System (PECS) and the Speech
Generating Devices (SGDs) in the development of functional communication
in children with autism spectrum disorders. The survey was conducted by
searching the index databases within the Consortium of the Libraries of Serbia
for Integrated Search (KOBSON), and the only selection criteria was the age
of the respondents to be up to 18 years, because the studies in this field were
methodologically highly variable, with the dominance of case studies and studies
on small samples, so methodological criteria were not crucial in the search. Several
reviews and meta-studies are included in the analysis. The results indicate that
functional communication training can be successful in developing functional
forms of communication and decreasing the frequency of maladaptive behavior
in the population of children with autism spectrum disorders. Also, the use of
assisted systems of augmentative and alternative communication were proven
successful in increasing the frequencies of spontaneous communication attempts,
independent demands and the development of vocalization, as well as oral speech
and some elemetates of social skills in the examined children. Additional research
is needed to address the effects of motivation and preference of a certain system
of augmentative and alternative communication on the quality of the outcome of
functional communication training.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra
T1  - Assisted augmentative and alternative communication Systems in work with children with Autism spectrum disorders
IS  - 1
SP  - 65
VL  - 24
VL  - 100
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619
ER  - 
@article{
author = "Tomić, Katarina",
year = "2018",
abstract = "Deca sa poremećajima autističkog spektra imaju signifikantne poteškoće
u razvoju verbalnih i neverbalnih aspekata govornih sposobnosti, a samim
tim i smanjene sposobnosti funkcionalne komunikacije. Deficit funkcionalne
komunikacije često dovodi do korišćenja alternativnih, neadaptibilnih oblika
ponašanja koji imaju komunikacionu funkciju – idiosinkratičkih oblika
komunikacije i maladaptivnog ponašanja. Eliminisanje neadekvatnih
komunikacionih ponašanja može se postići tehnikama bihejvioralne modifikacije
u okviru Funkcionalnog komunikacionog treninga, tokom koga se
kod dece razvijaju različiti alternativni modaliteti komunikacije - verbalna,
gestovna, ili potpomognuta, uz korišćenje sredstava augmentativne i alternativne
komunikacije (komunikacija pomoću slika ili generisanog govora).
Cilj ovog rada je pregled relevantnih istraživanja koja se bave efikasnošću
funkcionalnog komuikacionog treninga i primene potpomognutih sistema
augmentativne i alternativne komunikacije, konkretno Sistema razmene
slika (PECS) i Tehničkih uređaja za generisanje govornog autputa (SGD)
u razvoju funkcionalne komunikacije kod dece sa poremećajima autističkog
spektra. Pregled istraživanja je izvršen pretraživanjem indeksnih baza u
okviru Konzorcijuma Srbije za objedinjenu nabavku (KOBSON), a jedini
kriterijumi odabira bio je uzrast ispitanika do 18 godina, jer su studije u
ovoj oblasti metodološki veoma varijabilne, sa dominacijom studija slučaja
i studija na malim uzorcima, tako da metodološki kriterijumi nisu bili
ključni u pretrazi. U analizu je uključeno i nekoliko preglednih radova i meta-analiza. Rezultati ukazuju da je funkcionalni komunikacioni trening
uspešan u razvijanju funkcionalnih oblika komunikacije i smanjivanju frekvencije
maladaptivnog ponašanja kod ispitivane populacije. Takođe, korišćenje
potpomognutih sistema augmentativne i alternativne komunikacije
pokazalo se uspešnim u povećavanju spontanih komunikacionih pokušaja,
frekvencije samostalnih zahteva i razvoja vokalizacije, kao i usmenog govora
i nekih elemetata socijalnih veština kod ispitivane dece. Potrebna su dodatna
istraživanja koja bi se bavila uticajem motivacije i preferencije određenog
sistema augmentativne i alternativne komunikacije na kvalitet ishoda funkcionalnog
komunikacionog treninga., Children with autism spectrum disorders have significant difficulties in
the development of verbal and non-verbal aspects of language abilities, and thus
also reduced functional communication skills. The functional communication
deficit often leads to the use of alternative, non-adaptable forms of behavior
that have a communication function - idiosyncratic forms of communication
and maladaptive behavior. Eliminating inadequate communication behaviors
can be achieved by techniques of behavioral modification within the functional
communication training, during which various alternative communication
modalities are developed - verbal, gesturing, or assisted with the use of means
of augmentative and alternative communication (communication using images
or generated speech). The aim of this paper is to review relevant research dealing
with the effectiveness of functional communication training and the application
of assisted systems of augmentative and alternative communication, in particular
the Picture Exchange Communication System (PECS) and the Speech
Generating Devices (SGDs) in the development of functional communication
in children with autism spectrum disorders. The survey was conducted by
searching the index databases within the Consortium of the Libraries of Serbia
for Integrated Search (KOBSON), and the only selection criteria was the age
of the respondents to be up to 18 years, because the studies in this field were
methodologically highly variable, with the dominance of case studies and studies
on small samples, so methodological criteria were not crucial in the search. Several
reviews and meta-studies are included in the analysis. The results indicate that
functional communication training can be successful in developing functional
forms of communication and decreasing the frequency of maladaptive behavior
in the population of children with autism spectrum disorders. Also, the use of
assisted systems of augmentative and alternative communication were proven
successful in increasing the frequencies of spontaneous communication attempts,
independent demands and the development of vocalization, as well as oral speech
and some elemetates of social skills in the examined children. Additional research
is needed to address the effects of motivation and preference of a certain system
of augmentative and alternative communication on the quality of the outcome of
functional communication training.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra, Assisted augmentative and alternative communication Systems in work with children with Autism spectrum disorders",
number = "1",
pages = "65",
volume = "24, 100",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619"
}
Tomić, K.. (2018). Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije., 24(1), 65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619
Tomić K. Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra. in Beogradska defektološka škola. 2018;24(1):65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619 .
Tomić, Katarina, "Potpomognuti sistemi augmentativne i alternativne komunikacije u radu sa decom sa poremećajima autističkog spektra" in Beogradska defektološka škola, 24, no. 1 (2018):65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3619 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB