rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije

Importance of phonological awareness of the serbian language In early english reading in children with developmental Coordination disorder

Thumbnail
2021
bitstream_3777.pdf (531.9Kb)
Authors
Janjić, Jovana
Nikolić, Snežana
Ilić Stošović, Danijela
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće. Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srps...kog jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT testom (The Burt Word Reading Test). Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku. Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku.

Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by difficulties in the planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age children, the relationship between weak phonological awareness in the native language and reading in a foreign language in this group of children has not been investigated before. Aim: The aim was to determine the correlation between phonological awareness of the Serbian language and initial reading in English in children with developmental coordination disorder and children without coordination difficulty. Method: The sample consisted of 30 children with developmental coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess developmental coo...rdination disorder. Phonological awareness was assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. The BURT Test was used for the assessment of word reading in English. Results: Children with developmental coordination disorder showed below- average achievements in phonological awareness and reading single words in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness in the Serbian language and reading single words in English, in children without coordination difficulties, shows a larger number of correlations between elements of phonological awareness of the native language and better word reading in a foreign language. In contrast, in children with developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands out as the most important element of phonology, achieving a strong correlation with success of single word reading in English. Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental coordination disorder show a phonological delay in their native language, but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis indicate the importance of phonological development in the native language for early reading in a new language.

Keywords:
razvojni poremećaj koordinacije / fonološka svesnost / čitanje na stranom jeziku / srpski / engleski / developmental coordination disorder / phonological awareness / reading in a foreign language / Serbian language / English language
Source:
Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine, 2021, 57-58
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-149-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3612
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Janjić, Jovana
AU  - Nikolić, Snežana
AU  - Ilić Stošović, Danijela
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3612
AB  - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i 
koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane 
intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog 
oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog 
uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i 
čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog 
jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim 
poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 
41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak 
je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja 
koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. 
Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog 
jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT 
testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije 
pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, 
i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih 
elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći 
broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i 
postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod 
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema 
izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju 
sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem 
koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na 
engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati 
korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom 
ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku.
AB  - Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by 
difficulties in the planning and coordination of complex movements during 
action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological 
or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age 
children, the relationship between weak phonological awareness in the 
native language and reading in a foreign language in this group of children 
has not been investigated before.
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological 
awareness of the Serbian language and initial reading in English in 
children with developmental coordination disorder and children without 
coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental 
coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 
9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. 
The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess 
developmental coordination disorder. Phonological awareness was 
assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. 
The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below-
average achievements in phonological awareness and reading single words 
in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness 
in the Serbian language and reading single words in English, in children 
without coordination difficulties, shows a larger number of correlations 
between elements of phonological awareness of the native language and 
better word reading in a foreign language. In contrast, in children with 
developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands 
out as the most important element of phonology, achieving a strong 
correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental 
coordination disorder show a phonological delay in their native language, 
but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis 
indicate the importance of phonological development in the native 
language for early reading in a new language.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije
T1  - Importance of phonological awareness of the serbian language
In early english reading in children with developmental
Coordination disorder
EP  - 58
SP  - 57
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
ER  - 
@conference{
author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić Stošović, Danijela",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije karakterišu smetnje u planiranju i 
koordinaciji složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane 
intelektualne ometenosti, neurološkog ili nekog drugog senzornog 
oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u populaciji dece školskog 
uzrasta, povezanost slabijeg fonološkog razvoja na maternjem jeziku i 
čitanja na stranom jeziku kod ove grupe dece nije dovoljno istražena.
Cilj: Cilj rada je bio utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti srpskog 
jezika i početnog čitanja na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim 
poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez ove teškoće.
Metod: Uzorak je činilo 30 dece sa razvojnim poremećajem koordinacije i 
41 dete bez ovih smetnji, starosti od 9,0 do 10,6 godina iz Beograda. Uzorak 
je bio ujednačen prema uzrastu. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja 
koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. 
Fonološka svesnost je procenjena Testom fonološke svesnosti srpskog 
jezika. Čitanje pojedinačnih reči na engleskom jeziku procenjeno je BURT 
testom (The Burt Word Reading Test).
Rezultati: Na proceni fonološke svesnosti i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, deca sa razvojnim poremećajem koordinacije 
pokazuju statistički značajne razlike u odnosu na decu bez ovih smetnji, 
i ispodprosečna postignuća. Korelacionom analizom pojedinačnih 
elemenata fonološke svesnosti srpskog jezika i čitanja pojedinačnih reči 
na engleskom jeziku, kod dece bez smetnji u koordinaciji, se uočava veći 
broj korelacija između elemenata fonološke svesnosti maternjeg jezika i 
postignuća u čitanju reči na stranom jeziku. Za razliku od ove dece, kod 
dece sa razvojnim poremećajem koordinacije se eliminacija fonema 
izdvaja kao najznačajniji element fonologije, ostvarujući snažnu korelaciju 
sa postignućima u čitanju reči na engleskom jeziku.
Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju da deca sa razvojnim poremećajem 
koordinacije pokazuju smetnje u fonološkoj obradi, ali i slabije čitanje na 
engleskom jeziku, u odnosu na decu bez ove teškoće. Dobijeni rezultati 
korelacione analize ukazuju na značajnost njenog razvoja u početnom 
ovladavanju veštinom čitanja na novom jeziku., Introduction: Developmental coordination disorder is manifested by 
difficulties in the planning and coordination of complex movements during 
action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological 
or other sensory impairment. As a frequent disorder in school age 
children, the relationship between weak phonological awareness in the 
native language and reading in a foreign language in this group of children 
has not been investigated before.
Aim: The aim was to determine the correlation between phonological 
awareness of the Serbian language and initial reading in English in 
children with developmental coordination disorder and children without 
coordination difficulty.
Method: The sample consisted of 30 children with developmental 
coordination disorder and 41 children without this disorder, aged from 
9.0 to 10.6 years from Belgrade. The sample was matched by age. 
The Developmental Coordination Questionnaire was used to assess 
developmental coordination disorder. Phonological awareness was 
assessed by the Phonological Awareness Test of the Serbian language. 
The BURT Test was used for the assessment of word reading in English.
Results: Children with developmental coordination disorder showed below-
average achievements in phonological awareness and reading single words 
in English. Correlation analysis of single aspects of phonological awareness 
in the Serbian language and reading single words in English, in children 
without coordination difficulties, shows a larger number of correlations 
between elements of phonological awareness of the native language and 
better word reading in a foreign language. In contrast, in children with 
developmental coordination disorder, the elimination of phonemes stands 
out as the most important element of phonology, achieving a strong 
correlation with success of single word reading in English.
Conclusion: The obtained results indicate that children with developmental 
coordination disorder show a phonological delay in their native language, 
but also a low-level reading in English. The results of correlation analysis 
indicate the importance of phonological development in the native 
language for early reading in a new language.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije, Importance of phonological awareness of the serbian language
In early english reading in children with developmental
Coordination disorder",
pages = "58-57",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612"
}
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić Stošović, D.. (2021). Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 57-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612
Janjić J, Nikolić S, Ilić Stošović D. Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:57-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić Stošović, Danijela, "Značajnost fonološke svesnosti srpskog jezika u ovladavanju  Čitanjem na engleskom jeziku kod dece sa razvojnim poremećajem Koordinacije" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):57-58,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3612 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB