Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku
Basic psychometric characteristics and factor structure Of the child’s challenging behaviour scale, version 2 (ccbs–2): applicability of serbian version
Abstract
U radu su prikazane osnovne psihometrijske karakteristike srpskog prevoda
Skale procene problematičnog ponašanja deteta (Child’s Challenging
Behaviour Scale, Version 2 – CCBS–2). Istraživanje je sprovedeno na prigodnom
uzorku od 82 ispitanika s cerebralnom paralizom (57,3% muškog
pola), starosti 7–18 godina, prosečno 12 god. 7 mes. (SD = 3 god. 6 mes.).
Rezultati upućuju na vrlo dobre psihometrijske karakteristike CCBS–2 skale
obzirom na sadržajnu i konstruktivnu validnost, kao i unutrašnju konzistentnost.
Eksplorativnom faktorskom analizom je utvrđena jednofaktorska
struktura skale na ispitanom uzorku, čime je potvrđena pretpostavljena
faktorska struktura originalnog instrumenta. Rezultati ukazuju da je skala
CCBS–2 na srpskom jeziku koristan i kratak instrument koji ispunjava svoju
primarnu namenu, a to je merenje zastupljenosti problematičnog ponašanja
kod dece s cerebralnom paralizom iz perspektive detetove majke.
The paper presents the basic psychometric characteristics of the Serbian
translation of the Child’s Challenging Behaviour Scale, Version 2 (CCBS–2).
The study was conducted on a convenience sample of 82 participants with
cerebral palsy (57.3% males), aged 7–18 years (mean age 12y 7mo [SD 3y 6mo]).
The results indicated very good psychometric characteristics of CCBS-2 scales
due to its both content and constructive validity, as well as its good internal
consistency. Exploratory factor analysis supported the unidimensionality
of the scale structure, thus confirming the pre-assumed factor structure of
the original instrument. The results demonstrate that the Serbian version of
CCBS–2 scale is valuable and brief instrument that fulfills its primary purpose,
which is measuring the prevalence of challenging behaviour in children with
cerebral palsy from the perspective of the child’s mother.
Keywords:
cerebralna paraliza / deca / problematično ponašanje / validacija / challenging behavior / children / cerebral palsy / validationSource:
Beogradska defektološka škola, 2019, 25, 1, 9-31Publisher:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Milićević, Milena PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3604 AB - U radu su prikazane osnovne psihometrijske karakteristike srpskog prevoda Skale procene problematičnog ponašanja deteta (Child’s Challenging Behaviour Scale, Version 2 – CCBS–2). Istraživanje je sprovedeno na prigodnom uzorku od 82 ispitanika s cerebralnom paralizom (57,3% muškog pola), starosti 7–18 godina, prosečno 12 god. 7 mes. (SD = 3 god. 6 mes.). Rezultati upućuju na vrlo dobre psihometrijske karakteristike CCBS–2 skale obzirom na sadržajnu i konstruktivnu validnost, kao i unutrašnju konzistentnost. Eksplorativnom faktorskom analizom je utvrđena jednofaktorska struktura skale na ispitanom uzorku, čime je potvrđena pretpostavljena faktorska struktura originalnog instrumenta. Rezultati ukazuju da je skala CCBS–2 na srpskom jeziku koristan i kratak instrument koji ispunjava svoju primarnu namenu, a to je merenje zastupljenosti problematičnog ponašanja kod dece s cerebralnom paralizom iz perspektive detetove majke. AB - The paper presents the basic psychometric characteristics of the Serbian translation of the Child’s Challenging Behaviour Scale, Version 2 (CCBS–2). The study was conducted on a convenience sample of 82 participants with cerebral palsy (57.3% males), aged 7–18 years (mean age 12y 7mo [SD 3y 6mo]). The results indicated very good psychometric characteristics of CCBS-2 scales due to its both content and constructive validity, as well as its good internal consistency. Exploratory factor analysis supported the unidimensionality of the scale structure, thus confirming the pre-assumed factor structure of the original instrument. The results demonstrate that the Serbian version of CCBS–2 scale is valuable and brief instrument that fulfills its primary purpose, which is measuring the prevalence of challenging behaviour in children with cerebral palsy from the perspective of the child’s mother. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku T1 - Basic psychometric characteristics and factor structure Of the child’s challenging behaviour scale, version 2 (ccbs–2): applicability of serbian version EP - 31 IS - 1 SP - 9 VL - 25 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3604 ER -
@article{ author = "Milićević, Milena", year = "2019", abstract = "U radu su prikazane osnovne psihometrijske karakteristike srpskog prevoda Skale procene problematičnog ponašanja deteta (Child’s Challenging Behaviour Scale, Version 2 – CCBS–2). Istraživanje je sprovedeno na prigodnom uzorku od 82 ispitanika s cerebralnom paralizom (57,3% muškog pola), starosti 7–18 godina, prosečno 12 god. 7 mes. (SD = 3 god. 6 mes.). Rezultati upućuju na vrlo dobre psihometrijske karakteristike CCBS–2 skale obzirom na sadržajnu i konstruktivnu validnost, kao i unutrašnju konzistentnost. Eksplorativnom faktorskom analizom je utvrđena jednofaktorska struktura skale na ispitanom uzorku, čime je potvrđena pretpostavljena faktorska struktura originalnog instrumenta. Rezultati ukazuju da je skala CCBS–2 na srpskom jeziku koristan i kratak instrument koji ispunjava svoju primarnu namenu, a to je merenje zastupljenosti problematičnog ponašanja kod dece s cerebralnom paralizom iz perspektive detetove majke., The paper presents the basic psychometric characteristics of the Serbian translation of the Child’s Challenging Behaviour Scale, Version 2 (CCBS–2). The study was conducted on a convenience sample of 82 participants with cerebral palsy (57.3% males), aged 7–18 years (mean age 12y 7mo [SD 3y 6mo]). The results indicated very good psychometric characteristics of CCBS-2 scales due to its both content and constructive validity, as well as its good internal consistency. Exploratory factor analysis supported the unidimensionality of the scale structure, thus confirming the pre-assumed factor structure of the original instrument. The results demonstrate that the Serbian version of CCBS–2 scale is valuable and brief instrument that fulfills its primary purpose, which is measuring the prevalence of challenging behaviour in children with cerebral palsy from the perspective of the child’s mother.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku, Basic psychometric characteristics and factor structure Of the child’s challenging behaviour scale, version 2 (ccbs–2): applicability of serbian version", pages = "31-9", number = "1", volume = "25", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3604" }
Milićević, M.. (2019). Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 25(1), 9-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3604
Milićević M. Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku. in Beogradska defektološka škola. 2019;25(1):9-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3604 .
Milićević, Milena, "Osnovne psihometrijske karakteristike i faktorska struktura Skale procene problematičnog ponašanja deteta (CCBS–2): primenljivost verzije na srpskom jeziku" in Beogradska defektološka škola, 25, no. 1 (2019):9-31, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3604 .