Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom
Language abilities of dyslexic children
Abstract
Opšti cilj istraživanja bio je da se utvrde jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom mlađeg školskog uzrasta.Istraživanje je obavljeno u periodu od septembra 2014. godine do maja 2015. godine. Ispitana su 992 deteta. Uzorak istraživanja predstavljala su deca mlađeg školskog uzrasta (drugi i treći razred) iz sedam osnovih škola na teritoriji Zemuna i Novog Beograda. Da bi se među decom osnovnih škola dijagnostikovao određeni broj dece s disleksijom, inicijalno su ispitana 992 deteta, od čega su 499 (50.30%) bili dečaci, a 493 (49.70%) devojčice.Među ispitanicima 502 (50.60%) deteta su u trenutku ispitivanja pohađala drugi, a njih 490 (49.40%) je pohađalo treći razred osnovne škole. Proces selekcije dece za konačni uzorak odvijao se u dve faze.Sa ciljem da se otkriju deca sa disleksijom, s obzirom na činjenicu da se često (ali ne uvek) disleksija i disgrafija javljaju istovremeno, u prvoj fazi korišćena je Skala za procenu disgrafičnosti rukopisa čiji su autori Ćordić i Bojanin (1992).... Na taj način utvrđeno je da od ispitanih 992 deteta njih 140 (14.11%) ima disgrafičan rukopis. U drugoj fazi je kod ove dece sa disgrafičnim rukopisom primenjen Test za disleksiju Helen Saks, na osnovu čega je utvrđeno da od 140 ispitanih njih 40 (28.57%) ima i disleksiju, a u odnosu na inicijalni uzorak (992 deteta) to je 4.03%. Ova deca su uvrštena u konačni uzorak ispitivanja...
Reading through the international literature that deals with problems of dyslexia in children, it was concluded that there should be more research in this field of language abilities of dyslexic children.The general goal of this research was to determine language abilities of dyslexic children in younger school age.In this doctoral dissertation the results of language abilities of dyslexic children are presented.The research was done in the period from September 2014 to May 2015. 992 children were examined. The research sample were children of younger school age (second and third grade) from seven primary schools in the territory of Zemun and New Belgrade. In order to diagnose among the primery school children, certain number of dyslexic children, 992 children were initially examined, 499 (50.30%) were boys, and 493 (49.70%) were boys.Among the examinees 502 (50.60%) children at the moment of examining were second graders, and 490 (49.40%) were third graders. The selection process of c...hildren the final sample was done in two phases...
Keywords:
дислексија / dyslexia / dysgraphia / children of younger school age / language development / дисграфија / деца млађег школског узраста / језички развојSource:
Универзитет у Београду, 2016Publisher:
- Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5273http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8601
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:16273/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48844303
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3573
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Nestorov, Violeta T. PY - 2016 UR - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5273 UR - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8601 UR - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:16273/bdef:Content/download UR - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48844303 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3573 AB - Opšti cilj istraživanja bio je da se utvrde jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom mlađeg školskog uzrasta.Istraživanje je obavljeno u periodu od septembra 2014. godine do maja 2015. godine. Ispitana su 992 deteta. Uzorak istraživanja predstavljala su deca mlađeg školskog uzrasta (drugi i treći razred) iz sedam osnovih škola na teritoriji Zemuna i Novog Beograda. Da bi se među decom osnovnih škola dijagnostikovao određeni broj dece s disleksijom, inicijalno su ispitana 992 deteta, od čega su 499 (50.30%) bili dečaci, a 493 (49.70%) devojčice.Među ispitanicima 502 (50.60%) deteta su u trenutku ispitivanja pohađala drugi, a njih 490 (49.40%) je pohađalo treći razred osnovne škole. Proces selekcije dece za konačni uzorak odvijao se u dve faze.Sa ciljem da se otkriju deca sa disleksijom, s obzirom na činjenicu da se često (ali ne uvek) disleksija i disgrafija javljaju istovremeno, u prvoj fazi korišćena je Skala za procenu disgrafičnosti rukopisa čiji su autori Ćordić i Bojanin (1992). Na taj način utvrđeno je da od ispitanih 992 deteta njih 140 (14.11%) ima disgrafičan rukopis. U drugoj fazi je kod ove dece sa disgrafičnim rukopisom primenjen Test za disleksiju Helen Saks, na osnovu čega je utvrđeno da od 140 ispitanih njih 40 (28.57%) ima i disleksiju, a u odnosu na inicijalni uzorak (992 deteta) to je 4.03%. Ova deca su uvrštena u konačni uzorak ispitivanja... AB - Reading through the international literature that deals with problems of dyslexia in children, it was concluded that there should be more research in this field of language abilities of dyslexic children.The general goal of this research was to determine language abilities of dyslexic children in younger school age.In this doctoral dissertation the results of language abilities of dyslexic children are presented.The research was done in the period from September 2014 to May 2015. 992 children were examined. The research sample were children of younger school age (second and third grade) from seven primary schools in the territory of Zemun and New Belgrade. In order to diagnose among the primery school children, certain number of dyslexic children, 992 children were initially examined, 499 (50.30%) were boys, and 493 (49.70%) were boys.Among the examinees 502 (50.60%) children at the moment of examining were second graders, and 490 (49.40%) were third graders. The selection process of children the final sample was done in two phases... PB - Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију T2 - Универзитет у Београду T1 - Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8601 ER -
@phdthesis{ author = "Nestorov, Violeta T.", year = "2016", abstract = "Opšti cilj istraživanja bio je da se utvrde jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom mlađeg školskog uzrasta.Istraživanje je obavljeno u periodu od septembra 2014. godine do maja 2015. godine. Ispitana su 992 deteta. Uzorak istraživanja predstavljala su deca mlađeg školskog uzrasta (drugi i treći razred) iz sedam osnovih škola na teritoriji Zemuna i Novog Beograda. Da bi se među decom osnovnih škola dijagnostikovao određeni broj dece s disleksijom, inicijalno su ispitana 992 deteta, od čega su 499 (50.30%) bili dečaci, a 493 (49.70%) devojčice.Među ispitanicima 502 (50.60%) deteta su u trenutku ispitivanja pohađala drugi, a njih 490 (49.40%) je pohađalo treći razred osnovne škole. Proces selekcije dece za konačni uzorak odvijao se u dve faze.Sa ciljem da se otkriju deca sa disleksijom, s obzirom na činjenicu da se često (ali ne uvek) disleksija i disgrafija javljaju istovremeno, u prvoj fazi korišćena je Skala za procenu disgrafičnosti rukopisa čiji su autori Ćordić i Bojanin (1992). Na taj način utvrđeno je da od ispitanih 992 deteta njih 140 (14.11%) ima disgrafičan rukopis. U drugoj fazi je kod ove dece sa disgrafičnim rukopisom primenjen Test za disleksiju Helen Saks, na osnovu čega je utvrđeno da od 140 ispitanih njih 40 (28.57%) ima i disleksiju, a u odnosu na inicijalni uzorak (992 deteta) to je 4.03%. Ova deca su uvrštena u konačni uzorak ispitivanja..., Reading through the international literature that deals with problems of dyslexia in children, it was concluded that there should be more research in this field of language abilities of dyslexic children.The general goal of this research was to determine language abilities of dyslexic children in younger school age.In this doctoral dissertation the results of language abilities of dyslexic children are presented.The research was done in the period from September 2014 to May 2015. 992 children were examined. The research sample were children of younger school age (second and third grade) from seven primary schools in the territory of Zemun and New Belgrade. In order to diagnose among the primery school children, certain number of dyslexic children, 992 children were initially examined, 499 (50.30%) were boys, and 493 (49.70%) were boys.Among the examinees 502 (50.60%) children at the moment of examining were second graders, and 490 (49.40%) were third graders. The selection process of children the final sample was done in two phases...", publisher = "Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију", journal = "Универзитет у Београду", title = "Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8601" }
Nestorov, V. T.. (2016). Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom. in Универзитет у Београду Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8601
Nestorov VT. Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom. in Универзитет у Београду. 2016;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8601 .
Nestorov, Violeta T., "Jezičke sposobnosti kod dece sa disleksijom" in Универзитет у Београду (2016), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8601 .