rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha

Externalized and internalized problems in children And adolescents with hearing impairment

Thumbnail
2020
bitstream_2862.pdf (1.196Mb)
Authors
Žunić-Pavlović, Vesna
Stojanović, Marija
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Cilj ovog pregleda literature je sumiranje savremenih naučnih saz- nanja o prevalenciji eksternalizovanih i internalizovanih problema kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha i povezanim faktori- ma. U radu su sistematično prikazani podaci iz različitih zemalja koji konzistentno pokazuju da je prevalencija problema značajno veća kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha u odnosu na normativnu populaciju. U nastavku je dat pregled rezultata empirijskih istra- živanja o vezi eksternalizovanih i internalizovanih problema sa sociodemografskim faktorima, faktorima povezanim sa oštećenjem sluha i faktorima koji se odnose na edukaciju i rehabilitaciju dece i adolescenata sa oštećenjem sluha. Autori prethodnih istraživanja saglasno izveštavaju da u genezi problema kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha značajnu ulogu imaju govorno-jezičke sposobnosti i prisustvo drugih smetnji u razvoju, dok su nalazi o uticaju drugih fak- tora manje jasni
The aim of this literature review is to summarize contemporary scientific knowledge about the prevalence of externalized and internalized problems in children and adolescents with hearing impairment, and related factors. The paper systematically presents data from different countries that consistently show that the prevalence of the problem is significantly higher in children and adolescents with hearing impairment compared to the normative population. The following is an overview of the results of empirical research on the relationship between externalized and internalized problems with sociodemographic factors, factors related to hearing impairment, and factors related to the education and rehabilitation of children and adolescents with hearing impairment. The authors of previous studies agree that speech and language skills and the presence of other developmental disabilities play a significant role in the genesis of problems in children and adolescents with hearing imp...airment, while the findings on the impact of other factors are less clear.

Keywords:
eksternalizovani i internalizovani problemi / oštećenje sluha / prevalencija / faktori / externalized and internalized problems / hearing impairment / prevalence / factors
Source:
Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova, 2020, 301-314
Funding / projects:
  • Designig a protocol for Assessing the Educational potentials of Children with Disabilities as a Criterion for Development of Individual Educational Programs (RS-179025)
  • Effects of cochlear implantation on education of deaf and hearing impared individuals (RS-179055)

ISBN: 978-86-6203-141-9

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486
URI
http://www.icf.fasper.bg.ac.rs/zbornici/20200914_1-Tematski-zbornik-Surdo-2020.pdf
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3486
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Specifičnost oštećenja sluha – Nove tendencije tematski zbornik radova
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
AU  - Stojanović, Marija
PY  - 2020
UR  - http://www.icf.fasper.bg.ac.rs/zbornici/20200914_1-Tematski-zbornik-Surdo-2020.pdf
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3486
AB  - Cilj ovog pregleda literature je sumiranje savremenih naučnih saz-
nanja o prevalenciji eksternalizovanih i internalizovanih problema
kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha i povezanim faktori-
ma. U radu su sistematično prikazani podaci iz različitih zemalja
koji konzistentno pokazuju da je prevalencija problema značajno veća
kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha u odnosu na normativnu
populaciju. U nastavku je dat pregled rezultata empirijskih istra-
živanja o vezi eksternalizovanih i internalizovanih problema sa
sociodemografskim faktorima, faktorima povezanim sa oštećenjem
sluha i faktorima koji se odnose na edukaciju i rehabilitaciju dece i
adolescenata sa oštećenjem sluha. Autori prethodnih istraživanja
saglasno izveštavaju da u genezi problema kod dece i adolescenata sa
oštećenjem sluha značajnu ulogu imaju govorno-jezičke sposobnosti i
prisustvo drugih smetnji u razvoju, dok su nalazi o uticaju drugih fak-
tora manje jasni
AB  - The aim of this literature review is to summarize contemporary scientific
knowledge about the prevalence of externalized and internalized problems in
children and adolescents with hearing impairment, and related factors. The
paper systematically presents data from different countries that consistently
show that the prevalence of the problem is significantly higher in children
and adolescents with hearing impairment compared to the normative
population. The following is an overview of the results of empirical research
on the relationship between externalized and internalized problems with
sociodemographic factors, factors related to hearing impairment, and factors
related to the education and rehabilitation of children and adolescents with
hearing impairment. The authors of previous studies agree that speech and
language skills and the presence of other developmental disabilities play a
significant role in the genesis of problems in children and adolescents with
hearing impairment, while the findings on the impact of other factors are less
clear.
C3  - Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova
T1  - Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha
T1  - Externalized and internalized problems in children And adolescents with hearing impairment
EP  - 314
SP  - 301
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486
ER  - 
@conference{
author = "Žunić-Pavlović, Vesna and Stojanović, Marija",
year = "2020",
abstract = "Cilj ovog pregleda literature je sumiranje savremenih naučnih saz-
nanja o prevalenciji eksternalizovanih i internalizovanih problema
kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha i povezanim faktori-
ma. U radu su sistematično prikazani podaci iz različitih zemalja
koji konzistentno pokazuju da je prevalencija problema značajno veća
kod dece i adolescenata sa oštećenjem sluha u odnosu na normativnu
populaciju. U nastavku je dat pregled rezultata empirijskih istra-
živanja o vezi eksternalizovanih i internalizovanih problema sa
sociodemografskim faktorima, faktorima povezanim sa oštećenjem
sluha i faktorima koji se odnose na edukaciju i rehabilitaciju dece i
adolescenata sa oštećenjem sluha. Autori prethodnih istraživanja
saglasno izveštavaju da u genezi problema kod dece i adolescenata sa
oštećenjem sluha značajnu ulogu imaju govorno-jezičke sposobnosti i
prisustvo drugih smetnji u razvoju, dok su nalazi o uticaju drugih fak-
tora manje jasni, The aim of this literature review is to summarize contemporary scientific
knowledge about the prevalence of externalized and internalized problems in
children and adolescents with hearing impairment, and related factors. The
paper systematically presents data from different countries that consistently
show that the prevalence of the problem is significantly higher in children
and adolescents with hearing impairment compared to the normative
population. The following is an overview of the results of empirical research
on the relationship between externalized and internalized problems with
sociodemographic factors, factors related to hearing impairment, and factors
related to the education and rehabilitation of children and adolescents with
hearing impairment. The authors of previous studies agree that speech and
language skills and the presence of other developmental disabilities play a
significant role in the genesis of problems in children and adolescents with
hearing impairment, while the findings on the impact of other factors are less
clear.",
journal = "Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova",
title = "Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha, Externalized and internalized problems in children And adolescents with hearing impairment",
pages = "314-301",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486"
}
Žunić-Pavlović, V.,& Stojanović, M.. (2020). Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha. in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova, 301-314.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486
Žunić-Pavlović V, Stojanović M. Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha. in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova. 2020;:301-314.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486 .
Žunić-Pavlović, Vesna, Stojanović, Marija, "Eksternalizovani i internalizovani Problemi kod dece i adolescenata sa Oštećenjem sluha" in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova (2020):301-314,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3486 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB