Приказ основних података о документу

Fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom

dc.creatorMemišević, Haris
dc.creatorMačak, Amra
dc.date.accessioned2021-08-25T10:35:34Z
dc.date.available2021-08-25T10:35:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.issn2406-1328 (eISSN)
dc.identifier.urihttps://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3404
dc.description.abstractFine motor skills are very important for children’s overall functioning. Their development is necessary for many everyday activities such as dressing, feeding, holding objects, etc. Moreover, fine motor skills are also correlated to the childrens’ academic success at school. Recent research suggests a close relationship between motor skills and intelligence. Given the relative paucity of literature on fine motor skills in different etiological groups of children with intellectual disability (ID), we examined these skills in children with Down syndrome. The sample for this study comprised 90 children with ID, aged 7-15, who were divided in three etiological groups: 1. Down syndrome, 2. Organic/other genetic cause of ID and 3. Unknown etiology of ID. Fine motor skills were assessed by the Purdue Pegboard Test. The results of this study indicate that children with Down syndrome did not differ statistically significantly from the other two etiological groups. On the other hand, children with unknown etiology of ID performed statistically better than children with organic/other genetic cause of ID. An additional goal was to examine fine motor skills in children with Down syndrome in relation to the child’s sex. There were no statistically significant differences in fine motor skills between girls and boys with Down syndrome. It is important to provide children with Down syndrome, and all other children with ID, with early (re)habilitation programs for the improvement of their fine motor skills. Special educators and rehabilitators should play a crucial role in the assessment and in creating programs for the development of these skills.sr
dc.description.abstractFine motoričke sposobnosti su veoma važne za celokupno funkcionisanje deteta. Njihov razvoj je važan za mnoge aktivnosti svakodnevnog života kao što su: odevanje,hranjenje, držanje predmeta itd. Pored ovoga, fine motoričke sposobnosti su povezane sa dečijim uspehom u školi. Novija istraživanja pokazuju vezu između motoričkih sposobnosti i inteligencije. S obzirom na relativnu oskudnost literature o karakteristikama finih motoričkih sposobnosti dece sa intelektualnom ometenošću različite etiologije, u ovom radu smo ispitali fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom. Uzorak za ovo istraživanje činilo je 90 dece sa intelektualnom ometenošću, u dobi od 7-15 godina, koja su podeljena u grupe prema kriterijumu etiologije intelektualne ometenosti: 1. Daunov sindrom, 2. Organski/drugi genetički uzrok intelektualne ometenosti i 3. Nepoznata etiologija. Nivo razvijenosti fine motorike je ispitan Purdue Pegboard testom. Rezultati ove studije pokazuju da se deca sa Daunovim sindromom statistički značajno ne razlikuju od druge dve grupe dece. S druge strane, deca sa nepoznatom etiologijom intelektualne ometenosti postigla su statistički značajno bolji rezultat od dece sa organskom/ drugi genetički uzrok etiologijom intelektualne ometenosti. Nisu nađene statistički značajne razlike između dečaka i devojčica sa Daunovim sindromom na testu fine motorike. Važno je deci sa Daunovim sindromom obezbediti (re)habilitacijske programe za poboljšanje fine motorike u periodu rane intervencije. Specijalni edukatori i rehabilitatori (defektolozi) trebalo bi da igraju ključnu ulogu u proceni i u kreiranju programa za razvoj ovih veština.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitacijusr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacijasr
dc.subjectDown syndromesr
dc.subjectfine motor skillssr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectPurdue Pegboard Testsr
dc.subjectDaunov sindromsr
dc.subjectfine motoričke sposobnostisr
dc.subjectintelektualna ometenostsr
dc.subjectPurdue Pegboard Testsr
dc.titleFine motor skills in children with Down syndromesr
dc.titleFine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromomsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage377
dc.citation.issue4
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage365
dc.citation.volume13
dc.identifier.doi10.5937/specedreh13-7465
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/2630/bitstream_2630.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу