rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fine motor skills in children with Down syndrome

Fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom

Thumbnail
2014
bitstream_2630.pdf (818.7Kb)
Authors
Memišević, Haris
Mačak, Amra
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Fine motor skills are very important for children’s overall functioning. Their development is necessary for many everyday activities such as dressing, feeding, holding objects, etc. Moreover, fine motor skills are also correlated to the childrens’ academic success at school. Recent research suggests a close relationship between motor skills and intelligence. Given the relative paucity of literature on fine motor skills in different etiological groups of children with intellectual disability (ID), we examined these skills in children with Down syndrome. The sample for this study comprised 90 children with ID, aged 7-15, who were divided in three etiological groups: 1. Down syndrome, 2. Organic/other genetic cause of ID and 3. Unknown etiology of ID. Fine motor skills were assessed by the Purdue Pegboard Test. The results of this study indicate that children with Down syndrome did not differ statistically significantly from the other two etiological groups. On the other hand..., children with unknown etiology of ID performed statistically better than children with organic/other genetic cause of ID. An additional goal was to examine fine motor skills in children with Down syndrome in relation to the child’s sex. There were no statistically significant differences in fine motor skills between girls and boys with Down syndrome. It is important to provide children with Down syndrome, and all other children with ID, with early (re)habilitation programs for the improvement of their fine motor skills. Special educators and rehabilitators should play a crucial role in the assessment and in creating programs for the development of these skills.

Fine motoričke sposobnosti su veoma važne za celokupno funkcionisanje deteta. Njihov razvoj je važan za mnoge aktivnosti svakodnevnog života kao što su: odevanje,hranjenje, držanje predmeta itd. Pored ovoga, fine motoričke sposobnosti su povezane sa dečijim uspehom u školi. Novija istraživanja pokazuju vezu između motoričkih sposobnosti i inteligencije. S obzirom na relativnu oskudnost literature o karakteristikama finih motoričkih sposobnosti dece sa intelektualnom ometenošću različite etiologije, u ovom radu smo ispitali fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom. Uzorak za ovo istraživanje činilo je 90 dece sa intelektualnom ometenošću, u dobi od 7-15 godina, koja su podeljena u grupe prema kriterijumu etiologije intelektualne ometenosti: 1. Daunov sindrom, 2. Organski/drugi genetički uzrok intelektualne ometenosti i 3. Nepoznata etiologija. Nivo razvijenosti fine motorike je ispitan Purdue Pegboard testom. Rezultati ove studije pokazuju da se deca sa Da...unovim sindromom statistički značajno ne razlikuju od druge dve grupe dece. S druge strane, deca sa nepoznatom etiologijom intelektualne ometenosti postigla su statistički značajno bolji rezultat od dece sa organskom/ drugi genetički uzrok etiologijom intelektualne ometenosti. Nisu nađene statistički značajne razlike između dečaka i devojčica sa Daunovim sindromom na testu fine motorike. Važno je deci sa Daunovim sindromom obezbediti (re)habilitacijske programe za poboljšanje fine motorike u periodu rane intervencije. Specijalni edukatori i rehabilitatori (defektolozi) trebalo bi da igraju ključnu ulogu u proceni i u kreiranju programa za razvoj ovih veština.

Keywords:
Down syndrome / fine motor skills / intellectual disability / Purdue Pegboard Test / Daunov sindrom / fine motoričke sposobnosti / intelektualna ometenost / Purdue Pegboard Test
Source:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2014, 13, 4, 365-377
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

DOI: 10.5937/specedreh13-7465

ISSN: 1452-7367; 2406-1328 (eISSN)

[ Google Scholar ]
URI
https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3404
Collections
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Memišević, Haris
AU  - Mačak, Amra
PY  - 2014
UR  - https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3404
AB  - Fine motor skills are very important for children’s overall functioning.
Their development is necessary for many everyday activities such as
dressing, feeding, holding objects, etc. Moreover, fine motor skills are also
correlated to the childrens’ academic success at school. Recent research
suggests a close relationship between motor skills and intelligence. Given
the relative paucity of literature on fine motor skills in different etiological
groups of children with intellectual disability (ID), we examined these skills
in children with Down syndrome. The sample for this study comprised 90
children with ID, aged 7-15, who were divided in three etiological groups:
1. Down syndrome, 2. Organic/other genetic cause of ID and 3. Unknown
etiology of ID. Fine motor skills were assessed by the Purdue Pegboard Test.
The results of this study indicate that children with Down syndrome did
not differ statistically significantly from the other two etiological groups.
On the other hand, children with unknown etiology of ID performed
statistically better than children with organic/other genetic cause of ID.
An additional goal was to examine fine motor skills in children with
Down syndrome in relation to the child’s sex. There were no statistically
significant differences in fine motor skills between girls and boys with
Down syndrome. It is important to provide children with Down syndrome,
and all other children with ID, with early (re)habilitation programs for the
improvement of their fine motor skills. Special educators and rehabilitators
should play a crucial role in the assessment and in creating programs for
the development of these skills.
AB  - Fine motoričke sposobnosti su veoma važne za celokupno
funkcionisanje deteta. Njihov razvoj je važan za mnoge aktivnosti
svakodnevnog života kao što su: odevanje,hranjenje, držanje predmeta itd.
Pored ovoga, fine motoričke sposobnosti su povezane sa dečijim uspehom
u školi. Novija istraživanja pokazuju vezu između motoričkih sposobnosti i
inteligencije. S obzirom na relativnu oskudnost literature o karakteristikama
finih motoričkih sposobnosti dece sa intelektualnom ometenošću različite
etiologije, u ovom radu smo ispitali fine motoričke sposobnosti kod dece
sa Daunovim sindromom. Uzorak za ovo istraživanje činilo je 90 dece sa
intelektualnom ometenošću, u dobi od 7-15 godina, koja su podeljena u
grupe prema kriterijumu etiologije intelektualne ometenosti: 1. Daunov
sindrom, 2. Organski/drugi genetički uzrok intelektualne ometenosti i
3. Nepoznata etiologija. Nivo razvijenosti fine motorike je ispitan Purdue
Pegboard testom.
Rezultati ove studije pokazuju da se deca sa Daunovim sindromom
statistički značajno ne razlikuju od druge dve grupe dece. S druge strane,
deca sa nepoznatom etiologijom intelektualne ometenosti postigla su
statistički značajno bolji rezultat od dece sa organskom/ drugi genetički
uzrok etiologijom intelektualne ometenosti. Nisu nađene statistički
značajne razlike između dečaka i devojčica sa Daunovim sindromom na
testu fine motorike. Važno je deci sa Daunovim sindromom obezbediti
(re)habilitacijske programe za poboljšanje fine motorike u periodu rane
intervencije. Specijalni edukatori i rehabilitatori (defektolozi) trebalo bi da
igraju ključnu ulogu u proceni i u kreiranju programa za razvoj ovih veština.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Fine motor skills in children with Down syndrome
T1  - Fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom
EP  - 377
IS  - 4
SP  - 365
VL  - 13
DO  - 10.5937/specedreh13-7465
ER  - 
@article{
author = "Memišević, Haris and Mačak, Amra",
year = "2014",
abstract = "Fine motor skills are very important for children’s overall functioning.
Their development is necessary for many everyday activities such as
dressing, feeding, holding objects, etc. Moreover, fine motor skills are also
correlated to the childrens’ academic success at school. Recent research
suggests a close relationship between motor skills and intelligence. Given
the relative paucity of literature on fine motor skills in different etiological
groups of children with intellectual disability (ID), we examined these skills
in children with Down syndrome. The sample for this study comprised 90
children with ID, aged 7-15, who were divided in three etiological groups:
1. Down syndrome, 2. Organic/other genetic cause of ID and 3. Unknown
etiology of ID. Fine motor skills were assessed by the Purdue Pegboard Test.
The results of this study indicate that children with Down syndrome did
not differ statistically significantly from the other two etiological groups.
On the other hand, children with unknown etiology of ID performed
statistically better than children with organic/other genetic cause of ID.
An additional goal was to examine fine motor skills in children with
Down syndrome in relation to the child’s sex. There were no statistically
significant differences in fine motor skills between girls and boys with
Down syndrome. It is important to provide children with Down syndrome,
and all other children with ID, with early (re)habilitation programs for the
improvement of their fine motor skills. Special educators and rehabilitators
should play a crucial role in the assessment and in creating programs for
the development of these skills., Fine motoričke sposobnosti su veoma važne za celokupno
funkcionisanje deteta. Njihov razvoj je važan za mnoge aktivnosti
svakodnevnog života kao što su: odevanje,hranjenje, držanje predmeta itd.
Pored ovoga, fine motoričke sposobnosti su povezane sa dečijim uspehom
u školi. Novija istraživanja pokazuju vezu između motoričkih sposobnosti i
inteligencije. S obzirom na relativnu oskudnost literature o karakteristikama
finih motoričkih sposobnosti dece sa intelektualnom ometenošću različite
etiologije, u ovom radu smo ispitali fine motoričke sposobnosti kod dece
sa Daunovim sindromom. Uzorak za ovo istraživanje činilo je 90 dece sa
intelektualnom ometenošću, u dobi od 7-15 godina, koja su podeljena u
grupe prema kriterijumu etiologije intelektualne ometenosti: 1. Daunov
sindrom, 2. Organski/drugi genetički uzrok intelektualne ometenosti i
3. Nepoznata etiologija. Nivo razvijenosti fine motorike je ispitan Purdue
Pegboard testom.
Rezultati ove studije pokazuju da se deca sa Daunovim sindromom
statistički značajno ne razlikuju od druge dve grupe dece. S druge strane,
deca sa nepoznatom etiologijom intelektualne ometenosti postigla su
statistički značajno bolji rezultat od dece sa organskom/ drugi genetički
uzrok etiologijom intelektualne ometenosti. Nisu nađene statistički
značajne razlike između dečaka i devojčica sa Daunovim sindromom na
testu fine motorike. Važno je deci sa Daunovim sindromom obezbediti
(re)habilitacijske programe za poboljšanje fine motorike u periodu rane
intervencije. Specijalni edukatori i rehabilitatori (defektolozi) trebalo bi da
igraju ključnu ulogu u proceni i u kreiranju programa za razvoj ovih veština.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Fine motor skills in children with Down syndrome, Fine motoričke sposobnosti kod dece sa Daunovim sindromom",
pages = "377-365",
number = "4",
volume = "13",
doi = "10.5937/specedreh13-7465"
}
Memišević, H.,& Mačak, A.. (2014). Fine motor skills in children with Down syndrome. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 13(4), 365-377.
https://doi.org/10.5937/specedreh13-7465
Memišević H, Mačak A. Fine motor skills in children with Down syndrome. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2014;13(4):365-377.
doi:10.5937/specedreh13-7465 .
Memišević, Haris, Mačak, Amra, "Fine motor skills in children with Down syndrome" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 13, no. 4 (2014):365-377,
https://doi.org/10.5937/specedreh13-7465 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB