rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi

Pupils as participants in prevention of bullying in schools

Thumbnail
2014
bitstream_2627.pdf (175.9Kb)
Authors
Marković, Marija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Učenici imaju važnu ulogu u stvaranju školske klime koja ne podržava nasilje, s obzirom na to da su češće od nastavnika prisutni kada se ono dešava i svesni njegove učestalosti. Pokazalo se da uključivanje učenika u program prevencije nasilja doprinosi pozitivnim rezultatima njegove primene. Veoma je važno da učenici postanu svesni sopstvene uloge u situacijama nasilja i da razvijaju odgovarajuće socijalne veštine koje će im omogućiti da adekvatno reaguju. Rad ima za cilj da ukaže na značaj angažovanja učenika u okviru interventnih i preventivnih programa realizovanih u školskom kontekstu. U radu se ističu načini na koje učenici mogu biti angažovani u prevenciji nasilja i predstavljaju neki od programa prevencije nasilja u kojima su učenici imali ključnu ulogu.
Students play an important role in creating a school climate that does not support bullying, given the fact that students are more o=en than teachers present when it happens and aware of the frequency of bullying. It has been shown that inclusion of students in the programs of bullying prevention contributes to the positive results of their application. It is very important that students become aware of their role in situations of bullying and that they develop appropriate social skills that will enable them to react appropriately. <e paper aims to highlight the importance of engaging students in the framework of intervention and prevention programs implemented in the school context. We emphasize the ways in which students can be involved in the prevention of violence and present some
Keywords:
vršnjaci, škola / nasilje u školi / prevencija / intervencija / Peers, school / bullying / prevention / intervention
Source:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2014, 13, 2, 237-253
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Funding / projects:
  • The sustainability of the identity of Serbs and national minorities in the border municipalities of eastern and southeastern Serbia (RS-179013)

DOI: 10.5937/specedreh13-6396

ISSN: 1452-7367

[ Google Scholar ]
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3401
Collections
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Marković, Marija
PY  - 2014
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3401
AB  - Učenici imaju važnu ulogu u stvaranju školske klime koja ne podržava
nasilje, s obzirom na to da su češće od nastavnika prisutni kada se
ono dešava i svesni njegove učestalosti. Pokazalo se da uključivanje učenika
u program prevencije nasilja doprinosi pozitivnim rezultatima njegove
primene. Veoma je važno da učenici postanu svesni sopstvene uloge
u situacijama nasilja i da razvijaju odgovarajuće socijalne veštine koje će
im omogućiti da adekvatno reaguju. Rad ima za cilj da ukaže na značaj
angažovanja učenika u okviru interventnih i preventivnih programa realizovanih
u školskom kontekstu. U radu se ističu načini na koje učenici
mogu biti angažovani u prevenciji nasilja i predstavljaju neki od programa
prevencije nasilja u kojima su učenici imali ključnu ulogu.
AB  - Students play an important role in creating a school climate that does
not support bullying, given the fact that students are more o=en than
teachers present when it happens and aware of the frequency of bullying.
It has been shown that inclusion of students in the programs of bullying
prevention contributes to the positive results of their application. It is
very important that students become aware of their role in situations of
bullying and that they develop appropriate social skills that will enable
them to react appropriately. <e paper aims to highlight the importance
of engaging students in the framework of intervention and prevention
programs implemented in the school context. We emphasize the ways in
which students can be involved in the prevention of violence and present
some
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi
T1  - Pupils as participants in prevention of bullying in schools
EP  - 253
IS  - 2
SP  - 237
VL  - 13
DO  - 10.5937/specedreh13-6396
DO  - 2406-1328 (eISSN)
DO  - https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/
ER  - 
@article{
author = "Marković, Marija",
year = "2014",
abstract = "Učenici imaju važnu ulogu u stvaranju školske klime koja ne podržava
nasilje, s obzirom na to da su češće od nastavnika prisutni kada se
ono dešava i svesni njegove učestalosti. Pokazalo se da uključivanje učenika
u program prevencije nasilja doprinosi pozitivnim rezultatima njegove
primene. Veoma je važno da učenici postanu svesni sopstvene uloge
u situacijama nasilja i da razvijaju odgovarajuće socijalne veštine koje će
im omogućiti da adekvatno reaguju. Rad ima za cilj da ukaže na značaj
angažovanja učenika u okviru interventnih i preventivnih programa realizovanih
u školskom kontekstu. U radu se ističu načini na koje učenici
mogu biti angažovani u prevenciji nasilja i predstavljaju neki od programa
prevencije nasilja u kojima su učenici imali ključnu ulogu., Students play an important role in creating a school climate that does
not support bullying, given the fact that students are more o=en than
teachers present when it happens and aware of the frequency of bullying.
It has been shown that inclusion of students in the programs of bullying
prevention contributes to the positive results of their application. It is
very important that students become aware of their role in situations of
bullying and that they develop appropriate social skills that will enable
them to react appropriately. <e paper aims to highlight the importance
of engaging students in the framework of intervention and prevention
programs implemented in the school context. We emphasize the ways in
which students can be involved in the prevention of violence and present
some",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi, Pupils as participants in prevention of bullying in schools",
pages = "253-237",
number = "2",
volume = "13",
doi = "10.5937/specedreh13-6396, 2406-1328 (eISSN), https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/"
}
Marković, M.. (2014). Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 13(2), 237-253.
https://doi.org/10.5937/specedreh13-6396
Marković M. Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2014;13(2):237-253.
doi:10.5937/specedreh13-6396 .
Marković, Marija, "Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 13, no. 2 (2014):237-253,
https://doi.org/10.5937/specedreh13-6396 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB