Приказ основних података о документу

MALADAPTIVNO PONAŠANJE DECE SA POREMEĆAJEM AUTISTIČKOG SPEKTRA I DECE SA INTELEKTUALNOM OMETENOŠĆU

dc.creatorMarković, Danijel
dc.creatorTomić, Katarina
dc.date.accessioned2021-08-24T10:05:17Z
dc.date.available2021-08-24T10:05:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.issn2406-1328 (eISSN)
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3391
dc.description.abstractMaladaptivno ponašanje ima visoku stopu učestalosti u populacijama osoba sa poremećajem autističkog spektra i intelektualnom ometenošću (IO). Ranija istraživanja ukazuju na njegovu veću učestalost kod osoba sa poremećajem autističkog spektra u odnosu na osobe sa IO i atipičnim razvojem druge prirode. Istraživanje ima za cilj da utvrdi učestalost i težinu samopovređivanja, stereotipnog ponašanja i agresije/destrukcije kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa IO, kao i eventualne razlike između dijagnostičkih grupa, zatim povezanost uzrasta sa oblicima maladaptivnog ponašanja i odnos između sva tri oblika maladaptivnog ponašanja unutar dijagnostičkih grupa. Inventar problematičnog ponašanja je primenjen na uzorku od 22 ispitanika sa poremećajem autističkog spektra i 30 ispitanika sa IO, uzrasta od 7 do 12 godina. U oba slučaja radi se o osobama sa težim oblicima IO. Najveću učestalost i težinu u obe dijagnostičke grupe ima stereotipno ponašanje, za kojim slede samopovređivanje i agresija/destrukcija. Samopovređujuće i stereotipno ponašanje imaju značajno veću učestalost i težinu kod dece sa poremećajem autističkog spektra.Učestalost samopovređivanja značajno korelira sa stereotipnim ponašanjem kod dece sa IO, dok kod dece sa poremećajem autističkog spektra postoji značajna povezanost između učestalosti samopovređivanja i agresije/destrukcije. Značajna korelacija u obe grupe ispitanika utvrđena je i u odnosu na težinu ovih oblika maladaptivnog ponašanja. Uzrast signifikantno korelira sa maladaptivnim ponašanjem samo kod dece sa poremećajem autističkog spektra, i to sa obe dimenzije samopovređivanja. Neophodno je da se razvijaju adaptivne sposobnosti dece sa poremećajem autističkog spektra i IO kako bi se minimizirao rizik od pojave maladaptivnog ponašanja, kao i da roditelji i stručnjaci steknu znanja o mogućnostima funkcionalne procene maladaptivnog ponašanja i njegovog preusmeravanja u socijalno prihvatiljive oblike ponašanja.
dc.description.abstractMaladaptive behavior has a high incidence rate in populations with autism spectrum disorder and intellectual disability (ID). Early studies indicate its higher incidence in people with autism spectrum disorder compared to those with ID and atypical development of a second nature. The research aims to determine the incidence and severity of selfinjury, stereotypic behavior and aggression/destruction in children with autism spectrum disorder and children with ID, as well as possible differences between diagnostic groups; association of ages with forms of maladaptive behavior and the relationship between all three forms of maladaptive behavior within diagnostic groups. The Behavior Problems Inventory was applied to a sample of 22 subjects with autism spectrum disorder and 30 subjects with ID, 7 to 12 years of age. In both cases, these people had more severe forms of ID. The results indicate that stereotypic behavior had the highest frequency and severity in both diagnostic groups, followed by self-injury and aggression/destruction. Self-injuring and stereotypic behavior had a significantly higher frequency and severity in children with autism spectrum disorder. The frequency of self-injury significantly correlated with stereotypic behavior in children with ID, while in children with autism spectrum disorder there was a significant relationship between the frequency of self-injury and aggression/destruction. Significant correlation in both groups of subjects was also determined in relation to the severity of these forms of maladaptive behavior. The age significantly correlated with maladaptive behavior only in children with autism spectrum disorder, with both dimensions of self-injuries. It is necessary to develop adaptive abilities of children with autism spectrum disorder and ID in order to minimize the risks of maladaptive behavior, as well as for parents and experts to acquire knowledge about the possibilities of functional evaluation of maladaptive behavior and its redirecting to socially acceptable forms of behavior.
dc.languagesr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacija
dc.subjectporemećaj autističkog spektra
dc.subjectintelektualna ometenost
dc.subjectmaladaptivno ponašanje
dc.subjectautism spectrum disorder
dc.subjectintellectual disability
dc.subjectmaladaptive behavior
dc.titleMALADAPTIVE BEHAVIOR OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER AND CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY
dc.titleMALADAPTIVNO PONAŠANJE DECE SA POREMEĆAJEM AUTISTIČKOG SPEKTRA I DECE SA INTELEKTUALNOM OMETENOŠĆU
dc.typearticleen
dc.rights.licenseBY-SA
dc.description.versionpublishedVersion
dc.citation.epage61
dc.citation.issue1
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage33
dc.citation.volume17
dc.identifier.doi10.5937/specedreh17-15469
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/2780/1452-73671801033M.pdf
dc.identifier.scopus2-s2.0-85071294618


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу