Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder
Ispitivanje faktora stresa kod roditelja dece sa autističnim spektrom poremećaja
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
In addition to difficulties in social interaction and communication,
children with autistic spectrum disorder (ASD) also exhibit behaviors
that interfere with daily activities and are difficult to control, which
can lead to disturbances in the household and extended family. The
child’s limited social, emotional and communicative abilities, their
unequal cognitive development and maladaptive behaviors are a
source of stress for parents. The goal of our study was to assess the
level of stress in parents of children with ASD in relation to gender,
education, age of parents, the child’s age, and speech and language
skills. The sample of this study consisted of 40 parents (20 mothers
and 20 fathers) 21 to 56 years of age. All respondents were parents of
children with ASD; 22 were parents of children receiving treatment
at the Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology
„Đorđe Kostić“ and 18 parents were members of the Association of
parents of children with autis...m. In this study, we used The Parental Stress Scale (Berry & Jones, 1995) to assess the level of stress among
parents. The results show that there are no statistically significant
differences in the level of stress in relation to parental sex, parental age,
the child’s age and child’s expressive language development. We found
a statistically significant effect of parental education level (p=0.005),
child’s receptive language development (p=0.008), and child’s verbal
communication development (p=0.015) on parental stress level.
Parental lower education level, child’s inability to understand speech,
and undeveloped verbal communication of the child can lead to greater
parental stress. The stress of parents can significantly complicate and
slow down the process of child rehabilitation. It is important to know
that it is equally necessary to support fathers and mothers, parents
of all ages, parents of children of all ages and different speech and
language skills and that particular attention should be given to
parents with lower education.
Pored poteškoća u oblasti socijalne interakcije i komunikacije,
deca sa autističkim spektrom poremećaja (ASP) ispoljavaju ponašanje
koja ometa svakodnevne aktivnosti, što može dovesti do teškoća u
funkcionisanju uže i šire porodice. Ograničene socijalne, emotivne i
komunikativne sposobnosti dece sa ASP, njihov neujednačen kognitivni
razvoj i maladaptivno ponašanje su izvor stresa za roditelje.
Cilj našeg istraživanja bio je da se proceni nivo stresa kod roditelja
dece sa ASP u odnosu na pol, uzrast, obrazovanje i starost roditelja
kao i u odnosu na govorno-jezičke sposobnosti deteta (ekspresivni/
receptivni govor, upotreba govora u službi komunikacije). Uzorak je
činilo 40 roditelja (20 majki i 20 očeva) starosti od 21 do 56 godina. Svi
ispitanici su bili roditelji dece sa ASP, od kojih je 22 roditelja dece koja
su na tretmanu u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju
govora “Đorđe Kostić” i 18 roditelja koji su članovi Udruženja roditelja
dece sa autizmom. U o...voj studiji, koristili smo Skalu za procenu nivoa
roditeljskog stresa (Parental Stress Scale – Berry & Jones, 1995). Rezultati
pokazuju da ne postoje statistički značajne razlike u nivou roditeljskog
stresa u odnosu na pol i starost roditelja, uzrast deteta i razvijenost
ekspresivnog govora. Na nivo roditeljskog stresa dece sa ASP značajno
utiču nivo obrazovanja roditelja (p=0,005), razvijenost receptivnog
govora (p=0,008), i razvijenost verbalne komunikacije kod deteta
(p=0,015). Niži obrazovni nivo i teškoće u produkciji i razumevanju
govora kod deteta mogu da budu uzrok višeg nivoa roditeljskog stresa.
Primenom linearne regresije utvrđeno je da stepen obrazovanja roditelja
i razvijenosti razumevanja (receptivni govor) govora kod deteta, kao
prediktori predstavljaju statistički značajno prediktivan model kojim
se može predvideti nivo roditeljskog stresa. Roditeljski stres može
značajno komplikovati i usporiti proces rehabilitacije deteta. Važno je znati da je pomoć i podrška podjednako potrebna roditeljima različitih
starosnih grupa, roditeljima dece različite starosti i različitih verbalnih
sposobnosti. Posebno je potrebna podrška i pomoć roditeljima nižeg
obrazovanja.
Keywords:
autistic spectrum disorder / parental stress / children’s communication skills / autistički spektar poremećaja / roditeljski stres / komunikativne sposobnosti deceSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2017, 16, 4, 463-463Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Stanojević, Nina AU - Fatić, Saška AU - Stokić, Miodrag PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3383 AB - In addition to difficulties in social interaction and communication, children with autistic spectrum disorder (ASD) also exhibit behaviors that interfere with daily activities and are difficult to control, which can lead to disturbances in the household and extended family. The child’s limited social, emotional and communicative abilities, their unequal cognitive development and maladaptive behaviors are a source of stress for parents. The goal of our study was to assess the level of stress in parents of children with ASD in relation to gender, education, age of parents, the child’s age, and speech and language skills. The sample of this study consisted of 40 parents (20 mothers and 20 fathers) 21 to 56 years of age. All respondents were parents of children with ASD; 22 were parents of children receiving treatment at the Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology „Đorđe Kostić“ and 18 parents were members of the Association of parents of children with autism. In this study, we used The Parental Stress Scale (Berry & Jones, 1995) to assess the level of stress among parents. The results show that there are no statistically significant differences in the level of stress in relation to parental sex, parental age, the child’s age and child’s expressive language development. We found a statistically significant effect of parental education level (p=0.005), child’s receptive language development (p=0.008), and child’s verbal communication development (p=0.015) on parental stress level. Parental lower education level, child’s inability to understand speech, and undeveloped verbal communication of the child can lead to greater parental stress. The stress of parents can significantly complicate and slow down the process of child rehabilitation. It is important to know that it is equally necessary to support fathers and mothers, parents of all ages, parents of children of all ages and different speech and language skills and that particular attention should be given to parents with lower education. AB - Pored poteškoća u oblasti socijalne interakcije i komunikacije, deca sa autističkim spektrom poremećaja (ASP) ispoljavaju ponašanje koja ometa svakodnevne aktivnosti, što može dovesti do teškoća u funkcionisanju uže i šire porodice. Ograničene socijalne, emotivne i komunikativne sposobnosti dece sa ASP, njihov neujednačen kognitivni razvoj i maladaptivno ponašanje su izvor stresa za roditelje. Cilj našeg istraživanja bio je da se proceni nivo stresa kod roditelja dece sa ASP u odnosu na pol, uzrast, obrazovanje i starost roditelja kao i u odnosu na govorno-jezičke sposobnosti deteta (ekspresivni/ receptivni govor, upotreba govora u službi komunikacije). Uzorak je činilo 40 roditelja (20 majki i 20 očeva) starosti od 21 do 56 godina. Svi ispitanici su bili roditelji dece sa ASP, od kojih je 22 roditelja dece koja su na tretmanu u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora “Đorđe Kostić” i 18 roditelja koji su članovi Udruženja roditelja dece sa autizmom. U ovoj studiji, koristili smo Skalu za procenu nivoa roditeljskog stresa (Parental Stress Scale – Berry & Jones, 1995). Rezultati pokazuju da ne postoje statistički značajne razlike u nivou roditeljskog stresa u odnosu na pol i starost roditelja, uzrast deteta i razvijenost ekspresivnog govora. Na nivo roditeljskog stresa dece sa ASP značajno utiču nivo obrazovanja roditelja (p=0,005), razvijenost receptivnog govora (p=0,008), i razvijenost verbalne komunikacije kod deteta (p=0,015). Niži obrazovni nivo i teškoće u produkciji i razumevanju govora kod deteta mogu da budu uzrok višeg nivoa roditeljskog stresa. Primenom linearne regresije utvrđeno je da stepen obrazovanja roditelja i razvijenosti razumevanja (receptivni govor) govora kod deteta, kao prediktori predstavljaju statistički značajno prediktivan model kojim se može predvideti nivo roditeljskog stresa. Roditeljski stres može značajno komplikovati i usporiti proces rehabilitacije deteta. Važno je znati da je pomoć i podrška podjednako potrebna roditeljima različitih starosnih grupa, roditeljima dece različite starosti i različitih verbalnih sposobnosti. Posebno je potrebna podrška i pomoć roditeljima nižeg obrazovanja. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder T1 - Ispitivanje faktora stresa kod roditelja dece sa autističnim spektrom poremećaja EP - 463 IS - 4 SP - 463 VL - 16 DO - 10.5937/specedreh16-13861 ER -
@article{ author = "Stanojević, Nina and Fatić, Saška and Stokić, Miodrag", year = "2017", abstract = "In addition to difficulties in social interaction and communication, children with autistic spectrum disorder (ASD) also exhibit behaviors that interfere with daily activities and are difficult to control, which can lead to disturbances in the household and extended family. The child’s limited social, emotional and communicative abilities, their unequal cognitive development and maladaptive behaviors are a source of stress for parents. The goal of our study was to assess the level of stress in parents of children with ASD in relation to gender, education, age of parents, the child’s age, and speech and language skills. The sample of this study consisted of 40 parents (20 mothers and 20 fathers) 21 to 56 years of age. All respondents were parents of children with ASD; 22 were parents of children receiving treatment at the Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology „Đorđe Kostić“ and 18 parents were members of the Association of parents of children with autism. In this study, we used The Parental Stress Scale (Berry & Jones, 1995) to assess the level of stress among parents. The results show that there are no statistically significant differences in the level of stress in relation to parental sex, parental age, the child’s age and child’s expressive language development. We found a statistically significant effect of parental education level (p=0.005), child’s receptive language development (p=0.008), and child’s verbal communication development (p=0.015) on parental stress level. Parental lower education level, child’s inability to understand speech, and undeveloped verbal communication of the child can lead to greater parental stress. The stress of parents can significantly complicate and slow down the process of child rehabilitation. It is important to know that it is equally necessary to support fathers and mothers, parents of all ages, parents of children of all ages and different speech and language skills and that particular attention should be given to parents with lower education., Pored poteškoća u oblasti socijalne interakcije i komunikacije, deca sa autističkim spektrom poremećaja (ASP) ispoljavaju ponašanje koja ometa svakodnevne aktivnosti, što može dovesti do teškoća u funkcionisanju uže i šire porodice. Ograničene socijalne, emotivne i komunikativne sposobnosti dece sa ASP, njihov neujednačen kognitivni razvoj i maladaptivno ponašanje su izvor stresa za roditelje. Cilj našeg istraživanja bio je da se proceni nivo stresa kod roditelja dece sa ASP u odnosu na pol, uzrast, obrazovanje i starost roditelja kao i u odnosu na govorno-jezičke sposobnosti deteta (ekspresivni/ receptivni govor, upotreba govora u službi komunikacije). Uzorak je činilo 40 roditelja (20 majki i 20 očeva) starosti od 21 do 56 godina. Svi ispitanici su bili roditelji dece sa ASP, od kojih je 22 roditelja dece koja su na tretmanu u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora “Đorđe Kostić” i 18 roditelja koji su članovi Udruženja roditelja dece sa autizmom. U ovoj studiji, koristili smo Skalu za procenu nivoa roditeljskog stresa (Parental Stress Scale – Berry & Jones, 1995). Rezultati pokazuju da ne postoje statistički značajne razlike u nivou roditeljskog stresa u odnosu na pol i starost roditelja, uzrast deteta i razvijenost ekspresivnog govora. Na nivo roditeljskog stresa dece sa ASP značajno utiču nivo obrazovanja roditelja (p=0,005), razvijenost receptivnog govora (p=0,008), i razvijenost verbalne komunikacije kod deteta (p=0,015). Niži obrazovni nivo i teškoće u produkciji i razumevanju govora kod deteta mogu da budu uzrok višeg nivoa roditeljskog stresa. Primenom linearne regresije utvrđeno je da stepen obrazovanja roditelja i razvijenosti razumevanja (receptivni govor) govora kod deteta, kao prediktori predstavljaju statistički značajno prediktivan model kojim se može predvideti nivo roditeljskog stresa. Roditeljski stres može značajno komplikovati i usporiti proces rehabilitacije deteta. Važno je znati da je pomoć i podrška podjednako potrebna roditeljima različitih starosnih grupa, roditeljima dece različite starosti i različitih verbalnih sposobnosti. Posebno je potrebna podrška i pomoć roditeljima nižeg obrazovanja.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder, Ispitivanje faktora stresa kod roditelja dece sa autističnim spektrom poremećaja", pages = "463-463", number = "4", volume = "16", doi = "10.5937/specedreh16-13861" }
Stanojević, N., Fatić, S.,& Stokić, M.. (2017). Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 16(4), 463-463. https://doi.org/10.5937/specedreh16-13861
Stanojević N, Fatić S, Stokić M. Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2017;16(4):463-463. doi:10.5937/specedreh16-13861 .
Stanojević, Nina, Fatić, Saška, Stokić, Miodrag, "Exploring factors of stress level in parents of children with autistic spectrum disorder" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 16, no. 4 (2017):463-463, https://doi.org/10.5937/specedreh16-13861 . .