rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju

Developmental assets in students with and without social and Emotional difficulties

Thumbnail
2021
bitstream_2888.pdf (414.7Kb)
Authors
Popović-Ćitić, Branislava
Bukvić Branković, Lidija
Kovačević-Lepojević, Marina
Conference object
Metadata
Show full item record
Abstract
Model razvojnih prednosti predstavlja jedan od vodećih pristupa nastalih u okviru perspektive pozitivnog razvoja. Istraživački nalazi dosledno potvrđuju vezu između broja razvojnih prednosti koje mladi ostvaruju i pozitivnih razvojnih ishoda, odsustva različitih problema i jačanja rezilijentnosti. Imajući u vidu naučne nalaze o protektivnim efektima razvojnih prednosti sprovedeno je, tokom oktobra 2019. godine, istraživanje sa ciljem ispitivanja razvojnih prednosti kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju. Uzorak je činilo 785 učenika oba pola (51.3% dečaka) iz sedam osnovnih škola sa teritorije grada Beograda, uzrasta od 12 do 15 godina (M = 13.4). Prisustvo teškoća u emocionalnom i socijalnom razvoju ispitano je Upitnikom snaga i teškoća (α = .71), dok su razvojne prednosti procenjene upitnikom Profil života učenika: stavovi i ponašanja (α = .93). Dobijeni rezultati pokazuju da učenici sa teškoćama imaju ostvareno 16 razvojnih prednosti, dok učenici... bez teškoća dostižu 22 prednosti (t (677) = 11.39, p < .001). Učenici sa teškoćama manje su zastupljeni u svim kategorijama razvojnih prednosti, a posebno izražene razlike su u pogledu postojanja pozitivnog ličnog identiteta (17.2% učenika sa teškoćama naspram 59.7% bez), jasnih granica i visokih očekivanja od strane porodičnog, školskog i vršnjačkog okruženja (26.6% naspram 54.3%), podrške socijalnog okruženja (18.1% nasrpam 53%) i vrednovanja od strane zajednice (18.6% naspram 38.4%). Od 40 razvojnih prednosti, postoje tri na kojima su učenici sa teškoćama neznatno zastupljeniji (učešće u umetničkim aktivnostima, izrada domaćih zadataka i čitanje iz zadovoljstva). U kategoriji učenika sa nisko razvijenim prednostima (do 10 prednosti) nalazi se 12.8% učenika sa teškoćama (naspram 3.9% učenika bez teškoća), a u kategoriji od 10 do 20 prednosti 61.7% (naspram 31.6%). Prosečno razvijene prednosti (od 20 do 30 prednosti) ima svega 25.2% učenika sa teškoćama (naspram 49.7%), dok u kategoriji visoko razvijenih prednosti nema nijednog učenika sa teškoćama (naspram 14.9% učenika bez teškoća). Na osnovu nalaza može se zaključiti da učenici sa teškoćama u socijalnom i emocionalnom razvoju ostvaruju manje značajnih odnosa, veština, mogućnosti i vrednosti koje im pomažu da izbegnu rizična ponašanja, ojačaju rezilijentost i unaprede svoj lični prosperitet u odnosu na svoje vršnjake bez teškoća, te da je potrebno kontinuirano raditi na unapređenju dostupnosti razvojnih prednosti ovim učenicima.

Research findings consistently confirm the link between the number of developmental assets that young people achieve and positive developmental outcomes, absence of various problems and strengthening of resilience. Research was conducted in 2019 with the aim of examining the developmental assets of students with and without difficulties in social and emotional development. The sample consisted of 785 students (51.3% of boys) from primary schools in the city of Belgrade, aged 12 to 15 (M = 13.4). Strengths and Difficulties Questionnaire (α = .71) and Profiles of Student Life: Attitudes and Behaviors (A&B) questionnaire (α = .93) were used. The results show that students with difficulties have 16 developmental assets, while students without difficulties have 22 assets (t (677) = 11.39, p < .001). Students with difficulties are less represented in all categories of developmental assets, have less significant relationships, skills, abilities and other assets compared to their peer...s without difficulties.

Keywords:
razvojne prednosti / učenici / teškoće u socijalnom i emocionalnom razvoju / developmental assets / students / difficulties in social and emotional development
Source:
Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji, 2021, 64-65
Publisher:
  • Institut za psihologiju i Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
  • Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet
Note:
  • Empirijska istraživanja u psihologiji

ISBN: 978-86-6427-166-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3355
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
AU  - Kovačević-Lepojević, Marina
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3355
AB  - Model razvojnih prednosti predstavlja jedan od vodećih pristupa nastalih u okviru
perspektive pozitivnog razvoja. Istraživački nalazi dosledno potvrđuju vezu između broja
razvojnih prednosti koje mladi ostvaruju i pozitivnih razvojnih ishoda, odsustva različitih
problema i jačanja rezilijentnosti. Imajući u vidu naučne nalaze o protektivnim efektima
razvojnih prednosti sprovedeno je, tokom oktobra 2019. godine, istraživanje sa ciljem
ispitivanja razvojnih prednosti kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom
razvoju. Uzorak je činilo 785 učenika oba pola (51.3% dečaka) iz sedam osnovnih škola sa
teritorije grada Beograda, uzrasta od 12 do 15 godina (M = 13.4). Prisustvo teškoća u
emocionalnom i socijalnom razvoju ispitano je Upitnikom snaga i teškoća (α = .71), dok su
razvojne prednosti procenjene upitnikom Profil života učenika: stavovi i ponašanja (α = .93).
Dobijeni rezultati pokazuju da učenici sa teškoćama imaju ostvareno 16 razvojnih prednosti,
dok učenici bez teškoća dostižu 22 prednosti (t (677) = 11.39, p < .001). Učenici sa
teškoćama manje su zastupljeni u svim kategorijama razvojnih prednosti, a posebno izražene
razlike su u pogledu postojanja pozitivnog ličnog identiteta (17.2% učenika sa teškoćama
naspram 59.7% bez), jasnih granica i visokih očekivanja od strane porodičnog, školskog i
vršnjačkog okruženja (26.6% naspram 54.3%), podrške socijalnog okruženja (18.1% nasrpam
53%) i vrednovanja od strane zajednice (18.6% naspram 38.4%). Od 40 razvojnih prednosti,
postoje tri na kojima su učenici sa teškoćama neznatno zastupljeniji (učešće u umetničkim
aktivnostima, izrada domaćih zadataka i čitanje iz zadovoljstva). U kategoriji učenika sa
nisko razvijenim prednostima (do 10 prednosti) nalazi se 12.8% učenika sa teškoćama
(naspram 3.9% učenika bez teškoća), a u kategoriji od 10 do 20 prednosti 61.7% (naspram
31.6%). Prosečno razvijene prednosti (od 20 do 30 prednosti) ima svega 25.2% učenika sa
teškoćama (naspram 49.7%), dok u kategoriji visoko razvijenih prednosti nema nijednog
učenika sa teškoćama (naspram 14.9% učenika bez teškoća). Na osnovu nalaza može se
zaključiti da učenici sa teškoćama u socijalnom i emocionalnom razvoju ostvaruju manje
značajnih odnosa, veština, mogućnosti i vrednosti koje im pomažu da izbegnu rizična
ponašanja, ojačaju rezilijentost i unaprede svoj lični prosperitet u odnosu na svoje vršnjake
bez teškoća, te da je potrebno kontinuirano raditi na unapređenju dostupnosti razvojnih
prednosti ovim učenicima.
AB  - Research findings consistently confirm the link between the number of developmental assets
that young people achieve and positive developmental outcomes, absence of various
problems and strengthening of resilience. Research was conducted in 2019 with the aim of
examining the developmental assets of students with and without difficulties in social and
emotional development. The sample consisted of 785 students (51.3% of boys) from primary schools in the city of Belgrade, aged 12 to 15 (M = 13.4). Strengths and Difficulties
Questionnaire (α = .71) and Profiles of Student Life: Attitudes and Behaviors (A&B)
questionnaire (α = .93) were used. The results show that students with difficulties have 16
developmental assets, while students without difficulties have 22 assets (t (677) = 11.39, p <
.001). Students with difficulties are less represented in all categories of developmental assets,
have less significant relationships, skills, abilities and other assets compared to their peers
without difficulties.
PB  - Institut za psihologiju i Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet
C3  - Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji
T1  - Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju
T1  - Developmental assets in students with and without social and
Emotional difficulties
EP  - 65
SP  - 64
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355
ER  - 
@conference{
author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija and Kovačević-Lepojević, Marina",
year = "2021",
abstract = "Model razvojnih prednosti predstavlja jedan od vodećih pristupa nastalih u okviru
perspektive pozitivnog razvoja. Istraživački nalazi dosledno potvrđuju vezu između broja
razvojnih prednosti koje mladi ostvaruju i pozitivnih razvojnih ishoda, odsustva različitih
problema i jačanja rezilijentnosti. Imajući u vidu naučne nalaze o protektivnim efektima
razvojnih prednosti sprovedeno je, tokom oktobra 2019. godine, istraživanje sa ciljem
ispitivanja razvojnih prednosti kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom
razvoju. Uzorak je činilo 785 učenika oba pola (51.3% dečaka) iz sedam osnovnih škola sa
teritorije grada Beograda, uzrasta od 12 do 15 godina (M = 13.4). Prisustvo teškoća u
emocionalnom i socijalnom razvoju ispitano je Upitnikom snaga i teškoća (α = .71), dok su
razvojne prednosti procenjene upitnikom Profil života učenika: stavovi i ponašanja (α = .93).
Dobijeni rezultati pokazuju da učenici sa teškoćama imaju ostvareno 16 razvojnih prednosti,
dok učenici bez teškoća dostižu 22 prednosti (t (677) = 11.39, p < .001). Učenici sa
teškoćama manje su zastupljeni u svim kategorijama razvojnih prednosti, a posebno izražene
razlike su u pogledu postojanja pozitivnog ličnog identiteta (17.2% učenika sa teškoćama
naspram 59.7% bez), jasnih granica i visokih očekivanja od strane porodičnog, školskog i
vršnjačkog okruženja (26.6% naspram 54.3%), podrške socijalnog okruženja (18.1% nasrpam
53%) i vrednovanja od strane zajednice (18.6% naspram 38.4%). Od 40 razvojnih prednosti,
postoje tri na kojima su učenici sa teškoćama neznatno zastupljeniji (učešće u umetničkim
aktivnostima, izrada domaćih zadataka i čitanje iz zadovoljstva). U kategoriji učenika sa
nisko razvijenim prednostima (do 10 prednosti) nalazi se 12.8% učenika sa teškoćama
(naspram 3.9% učenika bez teškoća), a u kategoriji od 10 do 20 prednosti 61.7% (naspram
31.6%). Prosečno razvijene prednosti (od 20 do 30 prednosti) ima svega 25.2% učenika sa
teškoćama (naspram 49.7%), dok u kategoriji visoko razvijenih prednosti nema nijednog
učenika sa teškoćama (naspram 14.9% učenika bez teškoća). Na osnovu nalaza može se
zaključiti da učenici sa teškoćama u socijalnom i emocionalnom razvoju ostvaruju manje
značajnih odnosa, veština, mogućnosti i vrednosti koje im pomažu da izbegnu rizična
ponašanja, ojačaju rezilijentost i unaprede svoj lični prosperitet u odnosu na svoje vršnjake
bez teškoća, te da je potrebno kontinuirano raditi na unapređenju dostupnosti razvojnih
prednosti ovim učenicima., Research findings consistently confirm the link between the number of developmental assets
that young people achieve and positive developmental outcomes, absence of various
problems and strengthening of resilience. Research was conducted in 2019 with the aim of
examining the developmental assets of students with and without difficulties in social and
emotional development. The sample consisted of 785 students (51.3% of boys) from primary schools in the city of Belgrade, aged 12 to 15 (M = 13.4). Strengths and Difficulties
Questionnaire (α = .71) and Profiles of Student Life: Attitudes and Behaviors (A&B)
questionnaire (α = .93) were used. The results show that students with difficulties have 16
developmental assets, while students without difficulties have 22 assets (t (677) = 11.39, p <
.001). Students with difficulties are less represented in all categories of developmental assets,
have less significant relationships, skills, abilities and other assets compared to their peers
without difficulties.",
publisher = "Institut za psihologiju i Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet",
journal = "Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji",
title = "Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju, Developmental assets in students with and without social and
Emotional difficulties",
pages = "65-64",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355"
}
Popović-Ćitić, B., Bukvić Branković, L.,& Kovačević-Lepojević, M.. (2021). Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju. in Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji
Institut za psihologiju i Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu., 64-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355
Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L, Kovačević-Lepojević M. Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju. in Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji. 2021;:64-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, Kovačević-Lepojević, Marina, "Razlike u razvojnim prednostima kod učenika sa i bez teškoća u socijalnom i emocionalnom razvoju" in Knjiga rezimea - XXVII naučni skup: Empirijska istraživanja u psihologiji (2021):64-65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3355 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB