Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta
The role of children's play in the Development of deaf and hard of hearing Children of preschool age
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Osnovni cilj rada je da se pregledom dostupne literature ukaže na ulogu igre u razvoju gluve i
nagluve dece predškolskog uzrasta. Polazi se od teorijskog okvira koji ukazuje na edukativan
karakter dečije igre, kao specifičnog oblika učenja. Programska koncepcija predškolskog
vaspitanja i obrazovanja počiva na ideji da dete kroz igru uči.Gluva i nagluva deca u igri uče da
posmatraju stvari, da opažaju promene koje se dešavaju, analiziraju, upoređuju, pamte svojstva i
kvalitete predmeta i koriste ih u igri. Zbog toga igra ima i saznajno značenje kod gluve i
nagluve dece. Deca igrajući se, vežbaju artikulaciju i diskriminaciju glasova, reči, razvijaju
rečenicu i stalno bogate svoj rečnik. Učestvujući u nizu usmerenih i slobodnih aktivnosti u svim
područjima vaspitno–obrazovnog rada, gluva i nagluva deca kontaktiraju sa igračkama,
očiglednim sredstvima, predmetima, i uče njihova imena, uviđaju sličnosti i razlike među
njima, saznaju njihova svojstva i akumuliraju prva iskustva sa... okolinom. Uzrasno adekvatno
usvajanje jezika i govora daje mogućnost detetu da se igra, usvaja pojmove i da bude uključeno
u socijalnu interakciju sa svojim vršnjacima. Detetova nemogućnost da se igra i komunicira sa
drugom decom ga vremenom izoluju i vode ka dubljim teškoćama u okviru svih aspekata
njegovog razvoja. Uključivanje gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta u vaspitno-obrazovni
proces zahteva razumevanje i poseban pristup u radu sa njima zbog teškoća u procesu
komunikacije. Neophodan je specifičan tretman prilagođen njihovim individualnim
sposobnostima i mogućnostima (program, radno igrovna sredstva, metode, oblici rada i
komunikacije koji su u optimalnoj meri prilagođeni svakom detetu).
Кључне речи:
igra / gluva i nagluva deca / predškolski uzrastИзвор:
Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“, 2020, 337-344Издавач:
- Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli
Финансирање / пројекти:
- Утицај кохлеарне имплантације на едукацију глувих и наглувих особа (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179055)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Kovačević, Tamara AU - Đoković, Sanja PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3334 AB - Osnovni cilj rada je da se pregledom dostupne literature ukaže na ulogu igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. Polazi se od teorijskog okvira koji ukazuje na edukativan karakter dečije igre, kao specifičnog oblika učenja. Programska koncepcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja počiva na ideji da dete kroz igru uči.Gluva i nagluva deca u igri uče da posmatraju stvari, da opažaju promene koje se dešavaju, analiziraju, upoređuju, pamte svojstva i kvalitete predmeta i koriste ih u igri. Zbog toga igra ima i saznajno značenje kod gluve i nagluve dece. Deca igrajući se, vežbaju artikulaciju i diskriminaciju glasova, reči, razvijaju rečenicu i stalno bogate svoj rečnik. Učestvujući u nizu usmerenih i slobodnih aktivnosti u svim područjima vaspitno–obrazovnog rada, gluva i nagluva deca kontaktiraju sa igračkama, očiglednim sredstvima, predmetima, i uče njihova imena, uviđaju sličnosti i razlike među njima, saznaju njihova svojstva i akumuliraju prva iskustva sa okolinom. Uzrasno adekvatno usvajanje jezika i govora daje mogućnost detetu da se igra, usvaja pojmove i da bude uključeno u socijalnu interakciju sa svojim vršnjacima. Detetova nemogućnost da se igra i komunicira sa drugom decom ga vremenom izoluju i vode ka dubljim teškoćama u okviru svih aspekata njegovog razvoja. Uključivanje gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta u vaspitno-obrazovni proces zahteva razumevanje i poseban pristup u radu sa njima zbog teškoća u procesu komunikacije. Neophodan je specifičan tretman prilagođen njihovim individualnim sposobnostima i mogućnostima (program, radno igrovna sredstva, metode, oblici rada i komunikacije koji su u optimalnoj meri prilagođeni svakom detetu). PB - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli C3 - Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ T1 - Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta T1 - The role of children's play in the Development of deaf and hard of hearing Children of preschool age EP - 344 SP - 337 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3334 ER -
@conference{ author = "Kovačević, Tamara and Đoković, Sanja", year = "2020", abstract = "Osnovni cilj rada je da se pregledom dostupne literature ukaže na ulogu igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. Polazi se od teorijskog okvira koji ukazuje na edukativan karakter dečije igre, kao specifičnog oblika učenja. Programska koncepcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja počiva na ideji da dete kroz igru uči.Gluva i nagluva deca u igri uče da posmatraju stvari, da opažaju promene koje se dešavaju, analiziraju, upoređuju, pamte svojstva i kvalitete predmeta i koriste ih u igri. Zbog toga igra ima i saznajno značenje kod gluve i nagluve dece. Deca igrajući se, vežbaju artikulaciju i diskriminaciju glasova, reči, razvijaju rečenicu i stalno bogate svoj rečnik. Učestvujući u nizu usmerenih i slobodnih aktivnosti u svim područjima vaspitno–obrazovnog rada, gluva i nagluva deca kontaktiraju sa igračkama, očiglednim sredstvima, predmetima, i uče njihova imena, uviđaju sličnosti i razlike među njima, saznaju njihova svojstva i akumuliraju prva iskustva sa okolinom. Uzrasno adekvatno usvajanje jezika i govora daje mogućnost detetu da se igra, usvaja pojmove i da bude uključeno u socijalnu interakciju sa svojim vršnjacima. Detetova nemogućnost da se igra i komunicira sa drugom decom ga vremenom izoluju i vode ka dubljim teškoćama u okviru svih aspekata njegovog razvoja. Uključivanje gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta u vaspitno-obrazovni proces zahteva razumevanje i poseban pristup u radu sa njima zbog teškoća u procesu komunikacije. Neophodan je specifičan tretman prilagođen njihovim individualnim sposobnostima i mogućnostima (program, radno igrovna sredstva, metode, oblici rada i komunikacije koji su u optimalnoj meri prilagođeni svakom detetu).", publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli", journal = "Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“", title = "Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta, The role of children's play in the Development of deaf and hard of hearing Children of preschool age", pages = "344-337", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3334" }
Kovačević, T.,& Đoković, S.. (2020). Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli., 337-344. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3334
Kovačević T, Đoković S. Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“. 2020;:337-344. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3334 .
Kovačević, Tamara, Đoković, Sanja, "Uloga igre u razvoju gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta" in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ (2020):337-344, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3334 .