Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji
Autori
Đurić-Zdravković, AleksandraBokun, Aleksandra
Milanović-Dobrota, Biljana
Japundža-Milisavljević, Mirjana
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena
je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila
25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti
od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10.
Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih,
jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene
uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju
preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj
intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata
adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su
tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo,
detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije ...u odnosu na težinu stanja (laka,
umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije
intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih.
Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne
dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više
dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3
Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9
Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra
autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni
deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja,
interesovanja i aktivnosti.
ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i
tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u
ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični
poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi
razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.
Ključne reči:
ICD-11, ICD-10 / neurorazvojni poremećaji / poremećaji intelektualnog razvoja / poremećaji iz spektra autizmaIzvor:
Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020, 2020, -117Izdavač:
- Društvo defektologa Srbije
Finansiranje / projekti:
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
- Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Napomena:
- Dani defektologa Srbije
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra AU - Bokun, Aleksandra AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3324 AB - Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila 25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10. Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih, jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo, detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka, umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih. Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3 Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9 Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti. ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 T1 - Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji EP - 117 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 ER -
@conference{ author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Milanović-Dobrota, Biljana and Japundža-Milisavljević, Mirjana", year = "2020", abstract = "Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila 25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10. Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih, jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo, detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka, umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih. Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3 Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9 Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti. ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020", title = "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji", pages = "117", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324" }
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Milanović-Dobrota, B.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2020). Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 Društvo defektologa Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Milanović-Dobrota B, Japundža-Milisavljević M. Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020. 2020;:null-117. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Milanović-Dobrota, Biljana, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 (2020), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .