Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji
Authors
Đurić-Zdravković, AleksandraBokun, Aleksandra
Milanović-Dobrota, Biljana
Japundža-Milisavljević, Mirjana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena
je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila
25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti
od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10.
Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih,
jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene
uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju
preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj
intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata
adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su
tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo,
detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije ...u odnosu na težinu stanja (laka,
umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije
intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih.
Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne
dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više
dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3
Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9
Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra
autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni
deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja,
interesovanja i aktivnosti.
ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i
tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u
ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični
poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi
razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.
Keywords:
ICD-11, ICD-10 / neurorazvojni poremećaji / poremećaji intelektualnog razvoja / poremećaji iz spektra autizmaSource:
Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020, 2020, -117Publisher:
- Društvo defektologa Srbije
Funding / projects:
- Designig a protocol for Assessing the Educational potentials of Children with Disabilities as a Criterion for Development of Individual Educational Programs (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
- Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Note:
- Dani defektologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra AU - Bokun, Aleksandra AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3324 AB - Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila 25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10. Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih, jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo, detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka, umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih. Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3 Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9 Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti. ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 T1 - Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji EP - 117 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 ER -
@conference{ author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Bokun, Aleksandra and Milanović-Dobrota, Biljana and Japundža-Milisavljević, Mirjana", year = "2020", abstract = "Nova verzija Međunarodne klasifikacije bolesti - 11. revizija (ICD-11) objavljena je 18. juna 2018. godine kao preliminarna. Svetska zdravstvena organizacija ju je odobrila 25. maja 2019. godine, a države članice će je, kao službeni sistem klasifikovanja, koristiti od 1. januara 2022. godine. Do tog datuma, u upotrebi će biti sadašnja verzija, ICD-10. Neurorazvojni poremećaji uključuju značajne teškoće intelektualnih, motoričkih, jezičkih i socijalnih sposobnosti koje nastaju tokom razvojnog perioda. Glavne promene uključene u ICD-11 u vezi sa neurorazvojnim poremećajima podrazumevaju preimenovanje termina mentalna retardacija (iz ICD-10) u termin poremećaj intelektualnog razvoja. Prvi termin je zastareo, ima stigmatizacijsko značenje i ne obhvata adekvatno sve forme i etiologije povezane sa ovim stanjem. U okviru ICD-11 dati su tabelarni prikazi koji su organizovani u odnosu na tri starosna doba (rano detinjstvo, detinjstvo/adolescencija i odraslo doba) i četiri kategorije u odnosu na težinu stanja (laka, umerena, teška i duboka). Pokazatelji ponašanja unutar četiri navedene kategorije intelektualne ometenosti opisuju veštine i sposobnosti tipične za svaku od njih. Poremećaj iz spektra autizma u okviru ICD-11 (sada F84.0 za sve prethodne dijagnostičke kategorije) menja prožimajuće poremećaje razvoja i uključuje više dijagnostičkih grupa iz ICD-10 (F84.0 Dečiji autizam, F84.1 Atipični autizam, F84.3 Drugi dezintegrativni poremećaj u detinjstvu, F84.5 Aspergerov sindrom i F84.9 Pervazivni poremećaj razvoja, neoznačen), u jednu kategoriju. Poremećaj iz spektra autizma kao novu dijagnostičku kategoriju u okviru ICD-11 karakterišu socijalnokomunikacioni deficiti i restriktivni, repetitivni i stereotipni obrasci ponašanja, interesovanja i aktivnosti. ADHD (umesto hiperkinetičkog poremećaja), stereotipni poremećaji pokreta i tikovi su u ICD-11 prepoznati kao neurorazvojni poremećaji i s pravom su našli mesto u ovoj grupaciji. Veoma je važno pomenuti izostavljanje kategorije Mešoviti specifični poremećaji razvoja (F83) iz nastupajuće revizije klasifikacije. Ostaju nedovoljno ubedljivi razlozi za uklanjanje ove kategorije iz novog klasifikacionog sistema.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020", title = "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji", pages = "117", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324" }
Đurić-Zdravković, A., Bokun, A., Milanović-Dobrota, B.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2020). Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 Društvo defektologa Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324
Đurić-Zdravković A, Bokun A, Milanović-Dobrota B, Japundža-Milisavljević M. Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji. in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020. 2020;:null-117. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Bokun, Aleksandra, Milanović-Dobrota, Biljana, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Promene u ICD-11: Neurorazvojni poremećaji" in Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 (2020), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3324 .