Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem
Authors
Golubović, Slavica
Sanković, Minja
Ječmenica, Nevena

Contributors
Nikolić M.Vantić-Tanjić M.
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
U dijagnostici i tretmanu pervazivnog razvojnog poremećaja mogu biti primenjeni brojni
instrumenti za procenu kognitivnih, komunikativnih i adaptivnih sposobnosti. Cilj istraživanja
je procena sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem u razvojnim oblastima:
kognitivne sposobnosti, komunikacija i gruba i fina motorika. Ispitivani uzorak obuhvata
dvadeset dvoje dece sa dijagnozom pervazivnog razvojnog poremećaja, uzrasta od četiri i po do
pet godina, od toga šesnaest dečaka i šest devojčica. U istraživanju je za procenu razvojnih
sposobnosti primenjen Vodič za procenu i izradu individualnih razvojnih programa za decu od
rođenja do treće godine (Pištoljević & Majušević, 2015). Rezultati istraživanja pokazuju da
deca u najvećoj meri imaju razvijene sposobnosti u oblasti grube motorike (66.27%), dok je
procentualna zastupljenost tačnih odgovora najmanja u oblasti komunikacije (28.91%).
Analizom dobijenih rezultata u odnosu na uzrasne norme utvrđeno je da je najveća usp...ešnost u
svim razvojnim oblastima, postignuta prilikom procene sposobnosti predviđenih za uzrast 0-12
meseci, zatim nešto manja uspešnost u razvijenosti sposobnosti predviđenih za uzrast 12-24
meseca, da bi na kraju razvijenost procenjenih sposobnosti bila najmanja za uzrast 24-36
meseci. Rezultati na standardizovanim testovima procene sposobnosti kod dece sa pervazivnim
razvojnim poremećajem, pružaju stručnjacima važne informacije o prirodi smetnji u pojedinim
razvojnim oblastima, kao i o potrebama za različitim oblicima tretmana.
Numerous instruments for the assessment of cognitive, communicative and adaptive abilities
can be applied in diagnosis and treatment of pervasive developmental disorders. The aim of the
research is to evaluate the abilities of children with pervasive developmental disorders in
developmental areas: cognitive abilities, communication and gross and fine motor skills. The
sample included twenty-two children diagnosed with pervasive developmental disorder, aged
four and a half to five years, of which sixteen are boys and six are girls. For the developmental
abilities assessment we used a Guide for assessment and development of individual programs
for children from birth until third year (Pištoljević & Majušević, 2015). The results showed that
children achieve the best score in the field of gross motor skills (66.27%), while the percentage
of correct answers is the lowest in the field of communication (28.91%). The analysis of the
results in relation to age showed that the highest ...success in all developmental areas is obtained
in the assessment of abilities from the age of 0-12 months, then slightly less success is obtained in the development of abilities from the age of 12-24 months, and finally the lowest success is
obtained in the development of abilities from the age of 24-36 months. The results on
standardized assessment tests for children with pervasive developmental disorders provide
experts an important information about the nature of deficits in particular developmental areas,
as well as the informations about different forms of treatment.
Keywords:
pervazivni razvojni poremećaj / razvojne sposobnosti / komunikacija / kognitivne sposobnosti / pervasive developmental disorder / developmental abilities / communication / cognitive abilitiesSource:
Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“, 2020, 473-486Publisher:
- Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli.
Note:
- XI Međunarodna naučno-stručna konferencija Unapređenje kvalitete života djece i mladih
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Golubović, Slavica AU - Sanković, Minja AU - Ječmenica, Nevena PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3289 AB - U dijagnostici i tretmanu pervazivnog razvojnog poremećaja mogu biti primenjeni brojni instrumenti za procenu kognitivnih, komunikativnih i adaptivnih sposobnosti. Cilj istraživanja je procena sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem u razvojnim oblastima: kognitivne sposobnosti, komunikacija i gruba i fina motorika. Ispitivani uzorak obuhvata dvadeset dvoje dece sa dijagnozom pervazivnog razvojnog poremećaja, uzrasta od četiri i po do pet godina, od toga šesnaest dečaka i šest devojčica. U istraživanju je za procenu razvojnih sposobnosti primenjen Vodič za procenu i izradu individualnih razvojnih programa za decu od rođenja do treće godine (Pištoljević & Majušević, 2015). Rezultati istraživanja pokazuju da deca u najvećoj meri imaju razvijene sposobnosti u oblasti grube motorike (66.27%), dok je procentualna zastupljenost tačnih odgovora najmanja u oblasti komunikacije (28.91%). Analizom dobijenih rezultata u odnosu na uzrasne norme utvrđeno je da je najveća uspešnost u svim razvojnim oblastima, postignuta prilikom procene sposobnosti predviđenih za uzrast 0-12 meseci, zatim nešto manja uspešnost u razvijenosti sposobnosti predviđenih za uzrast 12-24 meseca, da bi na kraju razvijenost procenjenih sposobnosti bila najmanja za uzrast 24-36 meseci. Rezultati na standardizovanim testovima procene sposobnosti kod dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem, pružaju stručnjacima važne informacije o prirodi smetnji u pojedinim razvojnim oblastima, kao i o potrebama za različitim oblicima tretmana. AB - Numerous instruments for the assessment of cognitive, communicative and adaptive abilities can be applied in diagnosis and treatment of pervasive developmental disorders. The aim of the research is to evaluate the abilities of children with pervasive developmental disorders in developmental areas: cognitive abilities, communication and gross and fine motor skills. The sample included twenty-two children diagnosed with pervasive developmental disorder, aged four and a half to five years, of which sixteen are boys and six are girls. For the developmental abilities assessment we used a Guide for assessment and development of individual programs for children from birth until third year (Pištoljević & Majušević, 2015). The results showed that children achieve the best score in the field of gross motor skills (66.27%), while the percentage of correct answers is the lowest in the field of communication (28.91%). The analysis of the results in relation to age showed that the highest success in all developmental areas is obtained in the assessment of abilities from the age of 0-12 months, then slightly less success is obtained in the development of abilities from the age of 12-24 months, and finally the lowest success is obtained in the development of abilities from the age of 24-36 months. The results on standardized assessment tests for children with pervasive developmental disorders provide experts an important information about the nature of deficits in particular developmental areas, as well as the informations about different forms of treatment. PB - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli. C3 - Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ T1 - Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem EP - 486 SP - 473 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3289 ER -
@conference{ author = "Golubović, Slavica and Sanković, Minja and Ječmenica, Nevena", year = "2020", abstract = "U dijagnostici i tretmanu pervazivnog razvojnog poremećaja mogu biti primenjeni brojni instrumenti za procenu kognitivnih, komunikativnih i adaptivnih sposobnosti. Cilj istraživanja je procena sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem u razvojnim oblastima: kognitivne sposobnosti, komunikacija i gruba i fina motorika. Ispitivani uzorak obuhvata dvadeset dvoje dece sa dijagnozom pervazivnog razvojnog poremećaja, uzrasta od četiri i po do pet godina, od toga šesnaest dečaka i šest devojčica. U istraživanju je za procenu razvojnih sposobnosti primenjen Vodič za procenu i izradu individualnih razvojnih programa za decu od rođenja do treće godine (Pištoljević & Majušević, 2015). Rezultati istraživanja pokazuju da deca u najvećoj meri imaju razvijene sposobnosti u oblasti grube motorike (66.27%), dok je procentualna zastupljenost tačnih odgovora najmanja u oblasti komunikacije (28.91%). Analizom dobijenih rezultata u odnosu na uzrasne norme utvrđeno je da je najveća uspešnost u svim razvojnim oblastima, postignuta prilikom procene sposobnosti predviđenih za uzrast 0-12 meseci, zatim nešto manja uspešnost u razvijenosti sposobnosti predviđenih za uzrast 12-24 meseca, da bi na kraju razvijenost procenjenih sposobnosti bila najmanja za uzrast 24-36 meseci. Rezultati na standardizovanim testovima procene sposobnosti kod dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem, pružaju stručnjacima važne informacije o prirodi smetnji u pojedinim razvojnim oblastima, kao i o potrebama za različitim oblicima tretmana., Numerous instruments for the assessment of cognitive, communicative and adaptive abilities can be applied in diagnosis and treatment of pervasive developmental disorders. The aim of the research is to evaluate the abilities of children with pervasive developmental disorders in developmental areas: cognitive abilities, communication and gross and fine motor skills. The sample included twenty-two children diagnosed with pervasive developmental disorder, aged four and a half to five years, of which sixteen are boys and six are girls. For the developmental abilities assessment we used a Guide for assessment and development of individual programs for children from birth until third year (Pištoljević & Majušević, 2015). The results showed that children achieve the best score in the field of gross motor skills (66.27%), while the percentage of correct answers is the lowest in the field of communication (28.91%). The analysis of the results in relation to age showed that the highest success in all developmental areas is obtained in the assessment of abilities from the age of 0-12 months, then slightly less success is obtained in the development of abilities from the age of 12-24 months, and finally the lowest success is obtained in the development of abilities from the age of 24-36 months. The results on standardized assessment tests for children with pervasive developmental disorders provide experts an important information about the nature of deficits in particular developmental areas, as well as the informations about different forms of treatment.", publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli.", journal = "Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“", title = "Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem", pages = "486-473", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3289" }
Golubović, S., Sanković, M.,& Ječmenica, N.. (2020). Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem. in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli.., 473-486. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3289
Golubović S, Sanković M, Ječmenica N. Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem. in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“. 2020;:473-486. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3289 .
Golubović, Slavica, Sanković, Minja, Ječmenica, Nevena, "Komunikativne, kognitivne i motoričke sposobnosti dece sa pervazivnim razvojnim poremećajem" in Tematski zbornik radova XI Međunarodne naučno-stručne konferencije „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“ (2020):473-486, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3289 .