Приказ основних података о документу

dc.creatorJečmenica, Nevena
dc.creatorGolubović, Slavica
dc.date.accessioned2021-06-17T14:04:48Z
dc.date.available2021-06-17T14:04:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-86-84765-55-2
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3224
dc.description.abstractČitanje predstavlja kompleksnu kognitivnu sposobnost, koja u sebe uključuje koordinaciju niza okulomotornih i perceptivnih procesa, kao i sposobnost razumevanja pročitanog. Cilj istraživanja je utvrđivanje brzine čitanja, broja grešaka i sposobnosti razumevanja pročitanog kod dece mlađeg školskog uzrasta. Ispitivani uzorak čini 75 dece III i IV razreda, i to 36 dečaka (48%) i 39 devojčica (52%). Za procenu sposobnosti čitanja primenjen je Trodimenzionalni test čitanja, koji predstavlja adaptaciju standardizovanog testa Helene Saks i namenjen je proceni brzine čitanja, broja grešaka i razumevanja pročitanog materijala. Istraživanje je obavljeno tokom 2017. i 2018. godine u osnovnim školama „Ivan Goran Kovačić“ i „Kralj Petar I“ u Beogradu. Istraživanjem je utvrđeno da deca iz uzorka čitaju tekst za prosečno 57.78 sekundi (SD=23.01), pri čemu deca trećeg razreda čitaju tekst za prosečno 65.81 sekundi (SD=26.23), dok deca četvrtog razreda u proseku čitaju tekst za 50.37 sekundi (SD=16.73), što je u skladu sa uzrasnim normama Helene Saks. Između dece trećeg i četvrtog razreda utvrđene su statistički značajne razlike u brzini čitanja, u korist dece četvrtog razreda (t=3.06; df=73; p<.05). Analizom dobijenih rezultata utvrđeno je da je prosečan broj grešaka prilikom čitanja kod dece iz uzorka u skladu sa uzrasnim normama (AS=3.33; SD=3.09), pri čemu deca trećeg razreda prave prosečno više grešaka u čitanju (AS=4.03; SD=3.85) u odnosu na decu četvrtog razreda (AS=2.69; SD=2.01), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (p>.05). Razumevanje pročitanog materijala dece iz uzorka je takođe u skladu sa uzrasnim normama, čemu govore u prilog prosečne vrednosti broja navedenih činjenica prilikom prepričavanja teksta (AS=6.93; SD=2.05), dok su deca trećeg razreda navela prosečno manji broj činjenica prilikom prepričavanja teksta (AS=6.47; SD=2.49) u odnosu na decu četvrtog razreda (AS=7.36; SD=1.46), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (p>.05). Rezultati istraživanja su pokazali da je brzina čitanja statistički značajno povezana sa brojem grešaka i razumevanjem pročitanog, s obzirom da su deca koja su manje vremena čitala zadati tekst imala bolje razumevanje pročitanog teksta (r=-0.54; p<.05). Sa druge strane, duže vreme čitanja je prema našim rezultatima pratio veći broj grešaka (r=0.31; p<.05). Takođe, bolje razumevanje pročitanog teksta je statistički značajno povezano sa manjim brojem grešaka prilikom čitanja (r=-0.27; p<.05), što pokazuju rezultati našeg istraživanja. Analizirajući pojedinačne rezultate dece iz uzorka u odnosu na norme Helene Saks utvrđeno je da 13.33% dece ima brzinu čitanja manju u odnosu na uzrast, 6.66% dece pravi veći broj grešaka u odnosu na uzrast, dok 4% dece ima lošije razumevanje pročitanog materijala u odnosu na uzrast. S obzirom da čitanje i pisanje predstavljaju najznačajnije činioce u procesu sticanja znanja u školi, nephodna je primena odgovarajućih postupaka i procedura za prepoznavanje, dijagnostiku i tretman smetnji u učenju.
dc.languagesr
dc.publisherDruštvo defektologa Srbije
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
dc.subjectjezički razvoj
dc.subjectčitanje
dc.subjectrazumevanje pročitanog
dc.titleBrzina čitanja, broj grešaka i razumevanje pročitanog kod dece mlađeg školskog uzrastasr
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage83
dc.citation.other: 83-83
dc.citation.spage83
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/5864/bitstream_5864.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3224
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу