Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Dislalij a je, prern a Golubovi c (1 997, 1998 , 200 3, 2007, 2012 , lOl6) porerne caj iz
vora glasova u derera/osobc s normalnim fizioloskim sluhom, normalnorn inerva .. go.
. . b . . I CJJOllJ govorn1h organa, normalnim inrelekrualmm sposo nosuma 1 norma nom razvijeno •'
osralih jezickih sposobnosti.Cilj ovog isrrazivanja je da se utvrde sposobnosri or slcu
k k l h . • . . . a ne
pra sije , arcikulacione sposobnosti, fonems i s u ive srma s~aran1a P0Jmova kod dee
prvog razreda .U istrazivanje je ukljuceno 60 dece, uzrasta izmedu sedam i osarn e
d . I d ,. . . go.
Illa . Za procenu sposobnosri dece korisceni su s e eci merni mstrumenti: Global .
artikulacioni test i Test za ispitivanje razlikovanja fonema (Kostic, Vladisavljevic n,
Popovic, 1983), Test oralne praksije (Radicevic & Stevankovic, 1992) i subtest b; &
,,Vestina stvaranja pojmova" (AKADIA test razvojnih sposobnosti, Atkinson, Johnst~:
& Lindsay, 1972). '
Rezulrati istraiivanja su pokazali da sva deca iz uzorka... pravilno izgovaraju od 24 do
29. glasova srpskog jezika, pri cemu su distorzije urvrdene kod I I glasova (C, C, D, C,
J?z , S, S, Z, R, L i Lj), dok su supsricucije urvrdene kod devet glasova (C, D, C, Dz, S
Z, R, L i Lj) . Na zadacima oralne praksije deca su u proseku bila uspesna na I 8 od 2{
zadatka, dok su na zadacima fonemskog sluha najcesce nepravilno diskriminisala fo.
nemske parove I- U i Z-Z. Na zadacima vdtine stvaranja pojmova deca su bila uspesna
na prosecno 14 od 20 zadaraka, pri cemu 8,33% dece zahteva tretman razvoja nekih
ele~enata jezickih sposobnosti (odscupanje za dve i vise SD). Komparacijom posrignuca
decaka i devojcica nisu urvrdene statisticki znacajne razlike na zadacima procene nekih
karakteristika govornih i jezickih sposobnosti (p > 0,05).
Keywords:
izgovor glasova / dislalija / fonemski sluh / jezicke sposobnostiSource:
U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“, 2019, 38-38Publisher:
- Resursni centar za specljalnu edukacju
Funding / projects:
Note:
- VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Golubović, Slavica AU - Balić, Bojana AU - Ječmenica, Nevena PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3214 AB - Dislalij a je, prern a Golubovi c (1 997, 1998 , 200 3, 2007, 2012 , lOl6) porerne caj iz vora glasova u derera/osobc s normalnim fizioloskim sluhom, normalnorn inerva .. go. . . b . . I CJJOllJ govorn1h organa, normalnim inrelekrualmm sposo nosuma 1 norma nom razvijeno •' osralih jezickih sposobnosti.Cilj ovog isrrazivanja je da se utvrde sposobnosri or slcu k k l h . • . . . a ne pra sije , arcikulacione sposobnosti, fonems i s u ive srma s~aran1a P0Jmova kod dee prvog razreda .U istrazivanje je ukljuceno 60 dece, uzrasta izmedu sedam i osarn e d . I d ,. . . go. Illa . Za procenu sposobnosri dece korisceni su s e eci merni mstrumenti: Global . artikulacioni test i Test za ispitivanje razlikovanja fonema (Kostic, Vladisavljevic n, Popovic, 1983), Test oralne praksije (Radicevic & Stevankovic, 1992) i subtest b; & ,,Vestina stvaranja pojmova" (AKADIA test razvojnih sposobnosti, Atkinson, Johnst~: & Lindsay, 1972). ' Rezulrati istraiivanja su pokazali da sva deca iz uzorka pravilno izgovaraju od 24 do 29. glasova srpskog jezika, pri cemu su distorzije urvrdene kod I I glasova (C, C, D, C, J?z , S, S, Z, R, L i Lj), dok su supsricucije urvrdene kod devet glasova (C, D, C, Dz, S Z, R, L i Lj) . Na zadacima oralne praksije deca su u proseku bila uspesna na I 8 od 2{ zadatka, dok su na zadacima fonemskog sluha najcesce nepravilno diskriminisala fo. nemske parove I- U i Z-Z. Na zadacima vdtine stvaranja pojmova deca su bila uspesna na prosecno 14 od 20 zadaraka, pri cemu 8,33% dece zahteva tretman razvoja nekih ele~enata jezickih sposobnosti (odscupanje za dve i vise SD). Komparacijom posrignuca decaka i devojcica nisu urvrdene statisticki znacajne razlike na zadacima procene nekih karakteristika govornih i jezickih sposobnosti (p > 0,05). PB - Resursni centar za specljalnu edukacju C3 - U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“ T1 - Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda EP - 38 SP - 38 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214 ER -
@conference{ author = "Golubović, Slavica and Balić, Bojana and Ječmenica, Nevena", year = "2019", abstract = "Dislalij a je, prern a Golubovi c (1 997, 1998 , 200 3, 2007, 2012 , lOl6) porerne caj iz vora glasova u derera/osobc s normalnim fizioloskim sluhom, normalnorn inerva .. go. . . b . . I CJJOllJ govorn1h organa, normalnim inrelekrualmm sposo nosuma 1 norma nom razvijeno •' osralih jezickih sposobnosti.Cilj ovog isrrazivanja je da se utvrde sposobnosri or slcu k k l h . • . . . a ne pra sije , arcikulacione sposobnosti, fonems i s u ive srma s~aran1a P0Jmova kod dee prvog razreda .U istrazivanje je ukljuceno 60 dece, uzrasta izmedu sedam i osarn e d . I d ,. . . go. Illa . Za procenu sposobnosri dece korisceni su s e eci merni mstrumenti: Global . artikulacioni test i Test za ispitivanje razlikovanja fonema (Kostic, Vladisavljevic n, Popovic, 1983), Test oralne praksije (Radicevic & Stevankovic, 1992) i subtest b; & ,,Vestina stvaranja pojmova" (AKADIA test razvojnih sposobnosti, Atkinson, Johnst~: & Lindsay, 1972). ' Rezulrati istraiivanja su pokazali da sva deca iz uzorka pravilno izgovaraju od 24 do 29. glasova srpskog jezika, pri cemu su distorzije urvrdene kod I I glasova (C, C, D, C, J?z , S, S, Z, R, L i Lj), dok su supsricucije urvrdene kod devet glasova (C, D, C, Dz, S Z, R, L i Lj) . Na zadacima oralne praksije deca su u proseku bila uspesna na I 8 od 2{ zadatka, dok su na zadacima fonemskog sluha najcesce nepravilno diskriminisala fo. nemske parove I- U i Z-Z. Na zadacima vdtine stvaranja pojmova deca su bila uspesna na prosecno 14 od 20 zadaraka, pri cemu 8,33% dece zahteva tretman razvoja nekih ele~enata jezickih sposobnosti (odscupanje za dve i vise SD). Komparacijom posrignuca decaka i devojcica nisu urvrdene statisticki znacajne razlike na zadacima procene nekih karakteristika govornih i jezickih sposobnosti (p > 0,05).", publisher = "Resursni centar za specljalnu edukacju", journal = "U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“", title = "Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda", pages = "38-38", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214" }
Golubović, S., Balić, B.,& Ječmenica, N.. (2019). Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“ Resursni centar za specljalnu edukacju., 38-38. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214
Golubović S, Balić B, Ječmenica N. Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda. in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“. 2019;:38-38. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214 .
Golubović, Slavica, Balić, Bojana, Ječmenica, Nevena, "Izgovor glasova, fonemski sluh i veština stvaranja pojmova kod dece prvog razreda" in U: I. Sretenović i S. Potić (Ur.) VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem 'Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju“ (2019):38-38, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3214 .