Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti
Motor functioning as an indicator of numerical abilities
Autori
Nišević, SnežanaNikolić, Snežana
Ostala autorstva
Vuković MileŽunić Pavlović Vesna
Grbović Aleksandra
Radovanović Vesna
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Ovo istraživanje bavi se odnosom motoričkog funkcionisanja i matematičkih
(numeričkih) veština u kontekstu čestog komorbiditeta kod neurorazvojnih poremećaja,
pre svega motoričkog poremećaja sa teškoćama u učenju / egzekutivnim
funkcijama. Cilj rada je da ispita da li se razvoj logičkih operacija (LO),
kao preduslova za efikasno rešavanja matematičkih (numeričkih) problema,
može objasniti motoričkim funkcionisanjem. Uzorak je činilo 331 dete školskog
uzrasta oba pola, starosti od 7,3 do 11 godina bez medicinskog rizika i bolesti,
prosečne i natprosečne inteligencije. Procenjeno je motoričko funkcionisanje,
kao prediktivna varijabla, u domenima neuromaturacija, opšte motoričke sposobnosti,
senzorno-motorna integracija, izvođenje pokreta na verbalni nalog
i imitacijom, a logičke operacije u aspektima inkluzija broja (IN), kontekstualno
korišćenje informacija (CI), odabir relevantne informacije (RI), korišćenje
aritmetičkog principa (AP) kao zavisna varijabla. Hijerarhijska... regresiona
analiza, nakon uklanjanja uticaja IQ, pokazala je da skup prediktorskih varijabli
objašnjava 22,2% (p < 0,001) uspešnosti u zadacima logičkih operacija.
Pojedinačno, model objašnjava 18,9% (p < 0,001) varijanse za zadatak inkluzija
broja, 17,7% (p < 0,001) kontekst informacija, 13,2% (p = 0,004) odabir
relevantne informacije i 19,0% (p = 0,001) korišćenje aritmetičkog principa.
Nađena je značajna korelacija između posmatranih domena motoričkog funkcionisanja
i logičkih operacija. Rezultati pokazuju da je motoričko funkcionisanje
značajan indikator razvoja logičkih operacija kao pretpostavke numeričkih
veština. Korišćeni model procene mogao bi biti koristan u identifikaciji dece
koja su u riziku od podbacivanja u matematici, a profil motoričkog razvoja u kreiranju individualnih rehabilitacionih i korektivnih programa i strategija
podrške u nastavi matematike.
This research deals with the relation between motor functioning and mathematical
(numerical) skills in accordance with comorbidity in neurodevelopmental disorders, in
particular motor disorder with learning disabilities / executive functions. The aim of this
paper was to investigate whether logical operations (LO) as the prerequisite of efficient
mathematical (numerical) problem solving can be explained by motor functioning. The
sample consisted of 331 school-age children of both genders, aged between 7.3 to 11, without medical risk and diseases, with average and above-average intelligence. In the study,
we examined motor functioning in the domain of neuromaturation, general motor abilities,
sensory-motor integration, execution of movements on verbal order and imitation, as a
predictive variable, and logical operations in aspects of inclusion of number (IN), contextual
use of information (CI), selection of relevant information (RI), using the arithmetic principle
(AP) as a de...pendent variable. Hierarchical regression analysis, after removing the impact of
IQ, showed that a set of predictor variables explains 22.2% (p < 0.001) of variance in logical
operations. The model explained 18.9% (p < 0.001) of variance in inclusion of number, 17.7%
(p < 0.001) in context of information, 13.2% (p = 0.004) in selection of relevant information
and 19.0% (p = 0.001) in using the arithmetic principle. A significant correlation between
observed domains of motor functioning and logical operations was found. The results show
motor functioning as a significant indicator of the development of logical operations as
the assumption of numerical skills. The used assessment model can be useful in identifying
children at risk for mathematical underachievement. Motor development profile can be
used in creating individual rehabilitation and corrective programs and support strategies in
mathematics teaching.
Ključne reči:
motoričko funkcionisanje / logičke operacije / razvojni poremećaji / numeričke sposobnosti / motor functioning / logical operations / developmental disorders / numerical abilitiesIzvor:
Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019., 2019, 129-136Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Finansiranje / projekti:
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Nišević, Snežana AU - Nikolić, Snežana PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3187 AB - Ovo istraživanje bavi se odnosom motoričkog funkcionisanja i matematičkih (numeričkih) veština u kontekstu čestog komorbiditeta kod neurorazvojnih poremećaja, pre svega motoričkog poremećaja sa teškoćama u učenju / egzekutivnim funkcijama. Cilj rada je da ispita da li se razvoj logičkih operacija (LO), kao preduslova za efikasno rešavanja matematičkih (numeričkih) problema, može objasniti motoričkim funkcionisanjem. Uzorak je činilo 331 dete školskog uzrasta oba pola, starosti od 7,3 do 11 godina bez medicinskog rizika i bolesti, prosečne i natprosečne inteligencije. Procenjeno je motoričko funkcionisanje, kao prediktivna varijabla, u domenima neuromaturacija, opšte motoričke sposobnosti, senzorno-motorna integracija, izvođenje pokreta na verbalni nalog i imitacijom, a logičke operacije u aspektima inkluzija broja (IN), kontekstualno korišćenje informacija (CI), odabir relevantne informacije (RI), korišćenje aritmetičkog principa (AP) kao zavisna varijabla. Hijerarhijska regresiona analiza, nakon uklanjanja uticaja IQ, pokazala je da skup prediktorskih varijabli objašnjava 22,2% (p < 0,001) uspešnosti u zadacima logičkih operacija. Pojedinačno, model objašnjava 18,9% (p < 0,001) varijanse za zadatak inkluzija broja, 17,7% (p < 0,001) kontekst informacija, 13,2% (p = 0,004) odabir relevantne informacije i 19,0% (p = 0,001) korišćenje aritmetičkog principa. Nađena je značajna korelacija između posmatranih domena motoričkog funkcionisanja i logičkih operacija. Rezultati pokazuju da je motoričko funkcionisanje značajan indikator razvoja logičkih operacija kao pretpostavke numeričkih veština. Korišćeni model procene mogao bi biti koristan u identifikaciji dece koja su u riziku od podbacivanja u matematici, a profil motoričkog razvoja u kreiranju individualnih rehabilitacionih i korektivnih programa i strategija podrške u nastavi matematike. AB - This research deals with the relation between motor functioning and mathematical (numerical) skills in accordance with comorbidity in neurodevelopmental disorders, in particular motor disorder with learning disabilities / executive functions. The aim of this paper was to investigate whether logical operations (LO) as the prerequisite of efficient mathematical (numerical) problem solving can be explained by motor functioning. The sample consisted of 331 school-age children of both genders, aged between 7.3 to 11, without medical risk and diseases, with average and above-average intelligence. In the study, we examined motor functioning in the domain of neuromaturation, general motor abilities, sensory-motor integration, execution of movements on verbal order and imitation, as a predictive variable, and logical operations in aspects of inclusion of number (IN), contextual use of information (CI), selection of relevant information (RI), using the arithmetic principle (AP) as a dependent variable. Hierarchical regression analysis, after removing the impact of IQ, showed that a set of predictor variables explains 22.2% (p < 0.001) of variance in logical operations. The model explained 18.9% (p < 0.001) of variance in inclusion of number, 17.7% (p < 0.001) in context of information, 13.2% (p = 0.004) in selection of relevant information and 19.0% (p = 0.001) in using the arithmetic principle. A significant correlation between observed domains of motor functioning and logical operations was found. The results show motor functioning as a significant indicator of the development of logical operations as the assumption of numerical skills. The used assessment model can be useful in identifying children at risk for mathematical underachievement. Motor development profile can be used in creating individual rehabilitation and corrective programs and support strategies in mathematics teaching. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. T1 - Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti T1 - Motor functioning as an indicator of numerical abilities EP - 136 SP - 129 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187 ER -
@conference{ author = "Nišević, Snežana and Nikolić, Snežana", year = "2019", abstract = "Ovo istraživanje bavi se odnosom motoričkog funkcionisanja i matematičkih (numeričkih) veština u kontekstu čestog komorbiditeta kod neurorazvojnih poremećaja, pre svega motoričkog poremećaja sa teškoćama u učenju / egzekutivnim funkcijama. Cilj rada je da ispita da li se razvoj logičkih operacija (LO), kao preduslova za efikasno rešavanja matematičkih (numeričkih) problema, može objasniti motoričkim funkcionisanjem. Uzorak je činilo 331 dete školskog uzrasta oba pola, starosti od 7,3 do 11 godina bez medicinskog rizika i bolesti, prosečne i natprosečne inteligencije. Procenjeno je motoričko funkcionisanje, kao prediktivna varijabla, u domenima neuromaturacija, opšte motoričke sposobnosti, senzorno-motorna integracija, izvođenje pokreta na verbalni nalog i imitacijom, a logičke operacije u aspektima inkluzija broja (IN), kontekstualno korišćenje informacija (CI), odabir relevantne informacije (RI), korišćenje aritmetičkog principa (AP) kao zavisna varijabla. Hijerarhijska regresiona analiza, nakon uklanjanja uticaja IQ, pokazala je da skup prediktorskih varijabli objašnjava 22,2% (p < 0,001) uspešnosti u zadacima logičkih operacija. Pojedinačno, model objašnjava 18,9% (p < 0,001) varijanse za zadatak inkluzija broja, 17,7% (p < 0,001) kontekst informacija, 13,2% (p = 0,004) odabir relevantne informacije i 19,0% (p = 0,001) korišćenje aritmetičkog principa. Nađena je značajna korelacija između posmatranih domena motoričkog funkcionisanja i logičkih operacija. Rezultati pokazuju da je motoričko funkcionisanje značajan indikator razvoja logičkih operacija kao pretpostavke numeričkih veština. Korišćeni model procene mogao bi biti koristan u identifikaciji dece koja su u riziku od podbacivanja u matematici, a profil motoričkog razvoja u kreiranju individualnih rehabilitacionih i korektivnih programa i strategija podrške u nastavi matematike., This research deals with the relation between motor functioning and mathematical (numerical) skills in accordance with comorbidity in neurodevelopmental disorders, in particular motor disorder with learning disabilities / executive functions. The aim of this paper was to investigate whether logical operations (LO) as the prerequisite of efficient mathematical (numerical) problem solving can be explained by motor functioning. The sample consisted of 331 school-age children of both genders, aged between 7.3 to 11, without medical risk and diseases, with average and above-average intelligence. In the study, we examined motor functioning in the domain of neuromaturation, general motor abilities, sensory-motor integration, execution of movements on verbal order and imitation, as a predictive variable, and logical operations in aspects of inclusion of number (IN), contextual use of information (CI), selection of relevant information (RI), using the arithmetic principle (AP) as a dependent variable. Hierarchical regression analysis, after removing the impact of IQ, showed that a set of predictor variables explains 22.2% (p < 0.001) of variance in logical operations. The model explained 18.9% (p < 0.001) of variance in inclusion of number, 17.7% (p < 0.001) in context of information, 13.2% (p = 0.004) in selection of relevant information and 19.0% (p = 0.001) in using the arithmetic principle. A significant correlation between observed domains of motor functioning and logical operations was found. The results show motor functioning as a significant indicator of the development of logical operations as the assumption of numerical skills. The used assessment model can be useful in identifying children at risk for mathematical underachievement. Motor development profile can be used in creating individual rehabilitation and corrective programs and support strategies in mathematics teaching.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.", title = "Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti, Motor functioning as an indicator of numerical abilities", pages = "136-129", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187" }
Nišević, S.,& Nikolić, S.. (2019). Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 129-136. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187
Nišević S, Nikolić S. Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.. 2019;:129-136. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187 .
Nišević, Snežana, Nikolić, Snežana, "Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih sposobnosti" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. (2019):129-136, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187 .