Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi
Work engagement in practical teaching among students with mild intellectual disability
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Referentni okvir rada zasniva se na konceptu radne angažovanosti kao pozitivnog, afektivno-motivacionog stanja u vezi sa
radom koje se odlikuje energijom, posvećenošću i snažnim fokusom na rad. Cilj rada je da ispita povezanost angažovanosti
učenika sa lakom intelektualnom ometenošću tokom praktične nastave u odnosu na sociodemografske karakteristike (pol,
uzrast, razred, uspeh na praktičnoj nastavi, opšti školski uspeh i zanimanje). Uzorak čini 113 ispitanika, oba pola, koji se
profesionalno osposobljavaju za osam različitih zanimanja. Fizičko i emotivno angažovanje tokom praktične nastave
procenjeno je Skalom radne angažovanosti (Utrecht Work Engagement Scale – UWES; Schaufeli et al., 2002). Dobijeni
rezultati utvrdili su da učenici sa lakom intelektualnom ometenošću generalno vole svoje zanimanje i da im vreme na
praktičnoj nastavi brzo prolazi. Razlike nisu utvrđene u odnosu na pol (t=1,603; p=0,113), razred (t=0,659; p=0,512), kao ni
u odnosu na uzrast ispitanika (F=1,779;... p=0,155). Najveće statistički značajne razlike evidentirane između učenika sa
različitim uspehom na praktičnoj nastavi (F=5,334; p=0,006) u okviru dimenzije Posvećenost, kao i među ispitanicima sa
različitim opštim uspehom (F=3,638; p=0,030) u dimenziji Apsorpcija, a sve u korist odličnih učenika. U okviru dimenzije
Energija nalazi ne prikazuju statistički značajne razlike, već ukazuju na određene poteškoće da istraju u obavljanju radnih
zadataka. Analiza dobijenih rezultata ističe značaj procene radne angažovanosti za predikciju uspeha osoba sa
intelektualnom ometenošću na radnom mestu i nudi smernice za buduća istraživanja u okviru iste tematike.
The reference framework is based on the concept of work engagement as a positive, affective-motivational state workrelated
that is characterized by vigor, dedication and a strong focus on work.The aim of this paper is to examine the
connection of engagement of students with mild intellectual disability during the practical teaching in relation to
sociodemographic characteristics (gender, age, school class, mark in practical teaching, general academic achievement and
vocational profile).The sample consists of 113 participants of both genders, who are professionally trained in eight different
occupations. The Utrecht Work Engagement Scale (UWES) (Schaufeli et al., 2002) has been used for assessing physical
and emotional engagement in practical teaching. The findings indicate that students with mild intellectual disabilities
generally prefer their occupation and that their time in practical teaching is fast passing. Differences were not determined in
relation to gender (t=1.603; p...=0.113), school class (t=0.659; p=0.512), as well as in relation to the age of the respondents (F=1.779; p=0.155). The highest statistically significant differences noted among students with different success in practical
teaching within the dimension of Dedication (F=5.334; p=0.006), as well as among respondents with different general
academic achievement in dimension Absorption (F=3.638; p=0.030), all in favor of excellent students. Within the
dimensions Energy is not shown statistically significant differences, but suggest certain difficulties that persist in
performing their work tasks. Analysis of the obtained results highlights the importance of assessment of work engagement
for predicting the success of a person with intellectual disability in the workplace and provides guidance for future research
about same topic.
Кључне речи:
laka intelektualna ometenost / profesionalno osposobljavanje za rad / praktična nastava / radna angažovanost / mild intellectual disability / vocational training / practical teaching / work engagementИзвор:
Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih, 2019, 359-368Издавач:
- Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
- Креирање Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју као критеријума за израду индивидуалних образовних програма (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3182 AB - Referentni okvir rada zasniva se na konceptu radne angažovanosti kao pozitivnog, afektivno-motivacionog stanja u vezi sa radom koje se odlikuje energijom, posvećenošću i snažnim fokusom na rad. Cilj rada je da ispita povezanost angažovanosti učenika sa lakom intelektualnom ometenošću tokom praktične nastave u odnosu na sociodemografske karakteristike (pol, uzrast, razred, uspeh na praktičnoj nastavi, opšti školski uspeh i zanimanje). Uzorak čini 113 ispitanika, oba pola, koji se profesionalno osposobljavaju za osam različitih zanimanja. Fizičko i emotivno angažovanje tokom praktične nastave procenjeno je Skalom radne angažovanosti (Utrecht Work Engagement Scale – UWES; Schaufeli et al., 2002). Dobijeni rezultati utvrdili su da učenici sa lakom intelektualnom ometenošću generalno vole svoje zanimanje i da im vreme na praktičnoj nastavi brzo prolazi. Razlike nisu utvrđene u odnosu na pol (t=1,603; p=0,113), razred (t=0,659; p=0,512), kao ni u odnosu na uzrast ispitanika (F=1,779; p=0,155). Najveće statistički značajne razlike evidentirane između učenika sa različitim uspehom na praktičnoj nastavi (F=5,334; p=0,006) u okviru dimenzije Posvećenost, kao i među ispitanicima sa različitim opštim uspehom (F=3,638; p=0,030) u dimenziji Apsorpcija, a sve u korist odličnih učenika. U okviru dimenzije Energija nalazi ne prikazuju statistički značajne razlike, već ukazuju na određene poteškoće da istraju u obavljanju radnih zadataka. Analiza dobijenih rezultata ističe značaj procene radne angažovanosti za predikciju uspeha osoba sa intelektualnom ometenošću na radnom mestu i nudi smernice za buduća istraživanja u okviru iste tematike. AB - The reference framework is based on the concept of work engagement as a positive, affective-motivational state workrelated that is characterized by vigor, dedication and a strong focus on work.The aim of this paper is to examine the connection of engagement of students with mild intellectual disability during the practical teaching in relation to sociodemographic characteristics (gender, age, school class, mark in practical teaching, general academic achievement and vocational profile).The sample consists of 113 participants of both genders, who are professionally trained in eight different occupations. The Utrecht Work Engagement Scale (UWES) (Schaufeli et al., 2002) has been used for assessing physical and emotional engagement in practical teaching. The findings indicate that students with mild intellectual disabilities generally prefer their occupation and that their time in practical teaching is fast passing. Differences were not determined in relation to gender (t=1.603; p=0.113), school class (t=0.659; p=0.512), as well as in relation to the age of the respondents (F=1.779; p=0.155). The highest statistically significant differences noted among students with different success in practical teaching within the dimension of Dedication (F=5.334; p=0.006), as well as among respondents with different general academic achievement in dimension Absorption (F=3.638; p=0.030), all in favor of excellent students. Within the dimensions Energy is not shown statistically significant differences, but suggest certain difficulties that persist in performing their work tasks. Analysis of the obtained results highlights the importance of assessment of work engagement for predicting the success of a person with intellectual disability in the workplace and provides guidance for future research about same topic. PB - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih C3 - Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih T1 - Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi T1 - Work engagement in practical teaching among students with mild intellectual disability EP - 368 SP - 359 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3182 ER -
@conference{ author = "Milanović-Dobrota, Biljana and Japundža-Milisavljević, Mirjana and Đurić-Zdravković, Aleksandra", year = "2019", abstract = "Referentni okvir rada zasniva se na konceptu radne angažovanosti kao pozitivnog, afektivno-motivacionog stanja u vezi sa radom koje se odlikuje energijom, posvećenošću i snažnim fokusom na rad. Cilj rada je da ispita povezanost angažovanosti učenika sa lakom intelektualnom ometenošću tokom praktične nastave u odnosu na sociodemografske karakteristike (pol, uzrast, razred, uspeh na praktičnoj nastavi, opšti školski uspeh i zanimanje). Uzorak čini 113 ispitanika, oba pola, koji se profesionalno osposobljavaju za osam različitih zanimanja. Fizičko i emotivno angažovanje tokom praktične nastave procenjeno je Skalom radne angažovanosti (Utrecht Work Engagement Scale – UWES; Schaufeli et al., 2002). Dobijeni rezultati utvrdili su da učenici sa lakom intelektualnom ometenošću generalno vole svoje zanimanje i da im vreme na praktičnoj nastavi brzo prolazi. Razlike nisu utvrđene u odnosu na pol (t=1,603; p=0,113), razred (t=0,659; p=0,512), kao ni u odnosu na uzrast ispitanika (F=1,779; p=0,155). Najveće statistički značajne razlike evidentirane između učenika sa različitim uspehom na praktičnoj nastavi (F=5,334; p=0,006) u okviru dimenzije Posvećenost, kao i među ispitanicima sa različitim opštim uspehom (F=3,638; p=0,030) u dimenziji Apsorpcija, a sve u korist odličnih učenika. U okviru dimenzije Energija nalazi ne prikazuju statistički značajne razlike, već ukazuju na određene poteškoće da istraju u obavljanju radnih zadataka. Analiza dobijenih rezultata ističe značaj procene radne angažovanosti za predikciju uspeha osoba sa intelektualnom ometenošću na radnom mestu i nudi smernice za buduća istraživanja u okviru iste tematike., The reference framework is based on the concept of work engagement as a positive, affective-motivational state workrelated that is characterized by vigor, dedication and a strong focus on work.The aim of this paper is to examine the connection of engagement of students with mild intellectual disability during the practical teaching in relation to sociodemographic characteristics (gender, age, school class, mark in practical teaching, general academic achievement and vocational profile).The sample consists of 113 participants of both genders, who are professionally trained in eight different occupations. The Utrecht Work Engagement Scale (UWES) (Schaufeli et al., 2002) has been used for assessing physical and emotional engagement in practical teaching. The findings indicate that students with mild intellectual disabilities generally prefer their occupation and that their time in practical teaching is fast passing. Differences were not determined in relation to gender (t=1.603; p=0.113), school class (t=0.659; p=0.512), as well as in relation to the age of the respondents (F=1.779; p=0.155). The highest statistically significant differences noted among students with different success in practical teaching within the dimension of Dedication (F=5.334; p=0.006), as well as among respondents with different general academic achievement in dimension Absorption (F=3.638; p=0.030), all in favor of excellent students. Within the dimensions Energy is not shown statistically significant differences, but suggest certain difficulties that persist in performing their work tasks. Analysis of the obtained results highlights the importance of assessment of work engagement for predicting the success of a person with intellectual disability in the workplace and provides guidance for future research about same topic.", publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih", journal = "Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih", title = "Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi, Work engagement in practical teaching among students with mild intellectual disability", pages = "368-359", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3182" }
Milanović-Dobrota, B., Japundža-Milisavljević, M.,& Đurić-Zdravković, A.. (2019). Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi. in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 359-368. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3182
Milanović-Dobrota B, Japundža-Milisavljević M, Đurić-Zdravković A. Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi. in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih. 2019;:359-368. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3182 .
Milanović-Dobrota, Biljana, Japundža-Milisavljević, Mirjana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, "Angažovanost učenika sa lakom intelektualnom ometenošću na praktičnoj nastavi" in Tematski zbornik sa X međunarodne naučno-stručne konferencije Unapređenje kvalitete života djece i mladih (2019):359-368, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3182 .