rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija

Thumbnail
2019
bitstream_5906.pdf (805.2Kb)
Authors
Buha, Nataša
Gligorović, Milica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Imajući u vidu da su bihejvioralni problemi često udruženi sa govorno- jezičkim teškoćama, cilj ovog istraživanja je da se utvrdi prisustvo problema u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. Uzorkom je obuhvaćeno 15 ispitanika (trinaest dečaka i dve devojčice), uzrasta od 3,6 do 7 godina (izraženo u mesecima: AS=64,13; SD=13,59), kod kojih je dijagnostikovan specifični jezički poremećaj. U trenutku ispitivanja, sva deca su bila na logopedskom tretmanu u Zavodu za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju „Prof. dr Cvetko Brajović”, gde je dijagnoza specifičnog jezičkog poremećaja i postavljena. Za procenu problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo Skale za procenu adaptivnog ponašanja (ABS-S:2), koji se sastoji od sedam subskala (Prilagodljivost, Pouzdanost, Stereotipno i hiperaktivno ponašanje, Prisilno ponašanje, Socijalno angažovanje, Uznemirujuće interpersonalno funkcionisanje). Sumiranjem skorova određenih subskala dobijaju se dva kompozitna ...(faktorska) skora – Socijalna prilagođenost i Lična prilagođenost. Rezultati istraživanja ukazuju na to da deca sa specifičnim jezičkim poremećajem ispoljavaju više teškoća u domenu lične neprilagođenosti (44% dece), nego maladaptivnog ponašanja usmerenog ka socijalnom polju (12,6% dece). Detaljnijom analizom uočeno je da se kod 31,4% ispitanika javljaju izraženije manifestacije stereotipnih i hiperaktivnih vidova ponašanja, dok 18,8% dece ispoljava neki od oblika prisilnog ponašanja (ekscentrične, neprihvatljive navike/sklonosti i/ili samopovređivanje). Osim toga, kod 18,8% dece je zapažena sklonost izbegavanju pravila, naloga i rutina, otpor prema autoritetu i/ili neprikladno ponašanje u grupi. Dobijeni rezultati upućuju na to da je deci sa specifičnim jezičkim poremećajem potrebno obezbediti sveobuhvatnu podršku u razvoju, ne samo u oblasti govorno-jezičkog razvoja.

Keywords:
specifični jezički poremećaj / lična neprilagođenost / stereotipno i hiperaktivno ponašanje / prisilno ponašanje / disruptivno ponašanje
Source:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2019, 235-235
Publisher:
  • Društvo defektologa Srbije

ISBN: 978-86-84765-55-2

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3131
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Buha, Nataša
AU  - Gligorović, Milica
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3131
AB  - Imajući u vidu da su bihejvioralni problemi često udruženi sa govorno-
jezičkim teškoćama, cilj ovog istraživanja je da se utvrdi prisustvo problema u
ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem.
Uzorkom je obuhvaćeno 15 ispitanika (trinaest dečaka i dve devojčice),
uzrasta od 3,6 do 7 godina (izraženo u mesecima: AS=64,13; SD=13,59), kod kojih je
dijagnostikovan specifični jezički poremećaj. U trenutku ispitivanja, sva deca
su bila na logopedskom tretmanu u Zavodu za psihofiziološke poremećaje i
govornu patologiju „Prof. dr Cvetko Brajović”, gde je dijagnoza specifičnog
jezičkog poremećaja i postavljena.
Za procenu problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo Skale za
procenu adaptivnog ponašanja (ABS-S:2), koji se sastoji od sedam subskala
(Prilagodljivost, Pouzdanost, Stereotipno i hiperaktivno ponašanje,
Prisilno ponašanje, Socijalno angažovanje, Uznemirujuće interpersonalno
funkcionisanje). Sumiranjem skorova određenih subskala dobijaju se dva
kompozitna (faktorska) skora – Socijalna prilagođenost i Lična
prilagođenost.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da deca sa specifičnim jezičkim
poremećajem ispoljavaju više teškoća u domenu lične neprilagođenosti (44%
dece), nego maladaptivnog ponašanja usmerenog ka socijalnom polju (12,6% dece).
Detaljnijom analizom uočeno je da se kod 31,4% ispitanika javljaju izraženije
manifestacije stereotipnih i hiperaktivnih vidova ponašanja, dok 18,8% dece
ispoljava neki od oblika prisilnog ponašanja (ekscentrične, neprihvatljive
navike/sklonosti i/ili samopovređivanje). Osim toga, kod 18,8% dece je zapažena
sklonost izbegavanju pravila, naloga i rutina, otpor prema autoritetu i/ili
neprikladno ponašanje u grupi.
Dobijeni rezultati upućuju na to da je deci sa specifičnim jezičkim
poremećajem potrebno obezbediti sveobuhvatnu podršku u razvoju, ne samo u
oblasti govorno-jezičkog razvoja.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija
EP  - 235
SP  - 235
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131
ER  - 
@conference{
author = "Buha, Nataša and Gligorović, Milica",
year = "2019",
abstract = "Imajući u vidu da su bihejvioralni problemi često udruženi sa govorno-
jezičkim teškoćama, cilj ovog istraživanja je da se utvrdi prisustvo problema u
ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem.
Uzorkom je obuhvaćeno 15 ispitanika (trinaest dečaka i dve devojčice),
uzrasta od 3,6 do 7 godina (izraženo u mesecima: AS=64,13; SD=13,59), kod kojih je
dijagnostikovan specifični jezički poremećaj. U trenutku ispitivanja, sva deca
su bila na logopedskom tretmanu u Zavodu za psihofiziološke poremećaje i
govornu patologiju „Prof. dr Cvetko Brajović”, gde je dijagnoza specifičnog
jezičkog poremećaja i postavljena.
Za procenu problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo Skale za
procenu adaptivnog ponašanja (ABS-S:2), koji se sastoji od sedam subskala
(Prilagodljivost, Pouzdanost, Stereotipno i hiperaktivno ponašanje,
Prisilno ponašanje, Socijalno angažovanje, Uznemirujuće interpersonalno
funkcionisanje). Sumiranjem skorova određenih subskala dobijaju se dva
kompozitna (faktorska) skora – Socijalna prilagođenost i Lična
prilagođenost.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da deca sa specifičnim jezičkim
poremećajem ispoljavaju više teškoća u domenu lične neprilagođenosti (44%
dece), nego maladaptivnog ponašanja usmerenog ka socijalnom polju (12,6% dece).
Detaljnijom analizom uočeno je da se kod 31,4% ispitanika javljaju izraženije
manifestacije stereotipnih i hiperaktivnih vidova ponašanja, dok 18,8% dece
ispoljava neki od oblika prisilnog ponašanja (ekscentrične, neprihvatljive
navike/sklonosti i/ili samopovređivanje). Osim toga, kod 18,8% dece je zapažena
sklonost izbegavanju pravila, naloga i rutina, otpor prema autoritetu i/ili
neprikladno ponašanje u grupi.
Dobijeni rezultati upućuju na to da je deci sa specifičnim jezičkim
poremećajem potrebno obezbediti sveobuhvatnu podršku u razvoju, ne samo u
oblasti govorno-jezičkog razvoja.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija",
pages = "235-235",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131"
}
Buha, N.,& Gligorović, M.. (2019). Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
Društvo defektologa Srbije., 235-235.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131
Buha N, Gligorović M. Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:235-235.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131 .
Buha, Nataša, Gligorović, Milica, "Problemi u ponašanju kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem – pilot studija" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):235-235,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3131 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB