Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja
Differences in coping strategies of parents of children with autism spectrum disorder and parents of typically developing children
Authors
Čarakovac, MiaMilačić-Vidojević, Ivona
Contributors
Vuković MileŽunić Pavlović Vesna
Grbović Aleksandra
Radovanović Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Podizanje deteta sa poremećajem iz spektra autizma (PAS) predstavlja izazov
za roditelje, kada je potrebno da roditelji nađu načine za prevladavanje stresa,
kako bi za svoje dete obezbedili što bolje uslove za razvoj i odrastanje i zadržali
porodično blagostanje. Cilj istraživanja je bio da se utvrde razlike u strategijama
prevladavanja stresa kod roditelja dece s PAS i dece tipičnog razvoja (TR).
Uzorak se sastojao od 44 roditelja koji imaju dete sa PAS i 47 roditelja dece
TR. Da bismo utvrdili razlike u strategijama prevladavanja stresa koristili smo
Skalu odnosa porodice prema krizi (Family Crisis Oriented Personal Scales –
F-COPES, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997). Rezultati pokazuju
da je strategija kojom se obe grupe roditelja najviše koriste u stresnim situacijama
strategija redefinisanja problema. Na sledećem mestu nalazi se traženje
pomoći od socijalne sredine, zatim sledi pasivno prevladavanje, traženje
pomoći od stručnjaka i na kraju duhovna podrška.... U strategijama za prevladavanje
stresa jedina značajna razlika, između roditelja dece s PAS i roditelja
dece TR je otkrivena u slučaju traženja pomoći od stručnjaka. Roditelji dece s
PAS češće koriste pomoć stručnjaka. S obzirom na to da roditelji dece sa PAS
podršku najčešće traže od stručnjaka i stručnih službi, potrebno je ovu pomoć
organizovati na način koji najbolje zadovoljava potrebe roditelja ove dece.
Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) use coping strategies that help
them to tackle the challenging situations of raising their child. Parents need to find ways
to overcome stress in order to provide their child with the best conditions for development
and growth and to maintain family well-being. The aim of the study was to determine the
differences in coping strategies in parents of children with ASD and parents of typically
developing children (TD). The sample consisted of 44 parents of children with ASD and 47
parents of TD children. To determine differences in strategies for overcoming stress, we
used Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES. The results show that both groups of
parents most often used the problem redefining strategy followed by the strategies of social
support-seeking, passive overcoming, seeking help from experts and finally the spiritual
support. In strategies for overcoming stress, the only significant difference between th...e group of parents of children with ASD and parents of TD children was determined in the
case of seeking help from experts. Given that parents of children with ASD most often asked
support from professionals and professional services, this assistance should be organized in
a way that best meets the needs of the parents of these children.
Keywords:
roditelji dece sa poremećajem iz spektra autizma / roditelji dece tipičnog razvoja / strategije prevladavanja stresa / parents of children with autism spectrum disorder / parents of typically developing children / coping strategiesSource:
Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019., 2019, 287-293Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Note:
- Specijalna edukacija i rehabilitacija danas
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Čarakovac, Mia AU - Milačić-Vidojević, Ivona PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3124 AB - Podizanje deteta sa poremećajem iz spektra autizma (PAS) predstavlja izazov za roditelje, kada je potrebno da roditelji nađu načine za prevladavanje stresa, kako bi za svoje dete obezbedili što bolje uslove za razvoj i odrastanje i zadržali porodično blagostanje. Cilj istraživanja je bio da se utvrde razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s PAS i dece tipičnog razvoja (TR). Uzorak se sastojao od 44 roditelja koji imaju dete sa PAS i 47 roditelja dece TR. Da bismo utvrdili razlike u strategijama prevladavanja stresa koristili smo Skalu odnosa porodice prema krizi (Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997). Rezultati pokazuju da je strategija kojom se obe grupe roditelja najviše koriste u stresnim situacijama strategija redefinisanja problema. Na sledećem mestu nalazi se traženje pomoći od socijalne sredine, zatim sledi pasivno prevladavanje, traženje pomoći od stručnjaka i na kraju duhovna podrška. U strategijama za prevladavanje stresa jedina značajna razlika, između roditelja dece s PAS i roditelja dece TR je otkrivena u slučaju traženja pomoći od stručnjaka. Roditelji dece s PAS češće koriste pomoć stručnjaka. S obzirom na to da roditelji dece sa PAS podršku najčešće traže od stručnjaka i stručnih službi, potrebno je ovu pomoć organizovati na način koji najbolje zadovoljava potrebe roditelja ove dece. AB - Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) use coping strategies that help them to tackle the challenging situations of raising their child. Parents need to find ways to overcome stress in order to provide their child with the best conditions for development and growth and to maintain family well-being. The aim of the study was to determine the differences in coping strategies in parents of children with ASD and parents of typically developing children (TD). The sample consisted of 44 parents of children with ASD and 47 parents of TD children. To determine differences in strategies for overcoming stress, we used Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES. The results show that both groups of parents most often used the problem redefining strategy followed by the strategies of social support-seeking, passive overcoming, seeking help from experts and finally the spiritual support. In strategies for overcoming stress, the only significant difference between the group of parents of children with ASD and parents of TD children was determined in the case of seeking help from experts. Given that parents of children with ASD most often asked support from professionals and professional services, this assistance should be organized in a way that best meets the needs of the parents of these children. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. T1 - Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja T1 - Differences in coping strategies of parents of children with autism spectrum disorder and parents of typically developing children EP - 293 SP - 287 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124 ER -
@conference{ author = "Čarakovac, Mia and Milačić-Vidojević, Ivona", year = "2019", abstract = "Podizanje deteta sa poremećajem iz spektra autizma (PAS) predstavlja izazov za roditelje, kada je potrebno da roditelji nađu načine za prevladavanje stresa, kako bi za svoje dete obezbedili što bolje uslove za razvoj i odrastanje i zadržali porodično blagostanje. Cilj istraživanja je bio da se utvrde razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s PAS i dece tipičnog razvoja (TR). Uzorak se sastojao od 44 roditelja koji imaju dete sa PAS i 47 roditelja dece TR. Da bismo utvrdili razlike u strategijama prevladavanja stresa koristili smo Skalu odnosa porodice prema krizi (Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES, McCubbin, Olson, & Larsen, 1981; Mitić, 1997). Rezultati pokazuju da je strategija kojom se obe grupe roditelja najviše koriste u stresnim situacijama strategija redefinisanja problema. Na sledećem mestu nalazi se traženje pomoći od socijalne sredine, zatim sledi pasivno prevladavanje, traženje pomoći od stručnjaka i na kraju duhovna podrška. U strategijama za prevladavanje stresa jedina značajna razlika, između roditelja dece s PAS i roditelja dece TR je otkrivena u slučaju traženja pomoći od stručnjaka. Roditelji dece s PAS češće koriste pomoć stručnjaka. S obzirom na to da roditelji dece sa PAS podršku najčešće traže od stručnjaka i stručnih službi, potrebno je ovu pomoć organizovati na način koji najbolje zadovoljava potrebe roditelja ove dece., Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) use coping strategies that help them to tackle the challenging situations of raising their child. Parents need to find ways to overcome stress in order to provide their child with the best conditions for development and growth and to maintain family well-being. The aim of the study was to determine the differences in coping strategies in parents of children with ASD and parents of typically developing children (TD). The sample consisted of 44 parents of children with ASD and 47 parents of TD children. To determine differences in strategies for overcoming stress, we used Family Crisis Oriented Personal Scales – F-COPES. The results show that both groups of parents most often used the problem redefining strategy followed by the strategies of social support-seeking, passive overcoming, seeking help from experts and finally the spiritual support. In strategies for overcoming stress, the only significant difference between the group of parents of children with ASD and parents of TD children was determined in the case of seeking help from experts. Given that parents of children with ASD most often asked support from professionals and professional services, this assistance should be organized in a way that best meets the needs of the parents of these children.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.", title = "Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja, Differences in coping strategies of parents of children with autism spectrum disorder and parents of typically developing children", pages = "293-287", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124" }
Čarakovac, M.,& Milačić-Vidojević, I.. (2019). Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 287-293. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124
Čarakovac M, Milačić-Vidojević I. Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.. 2019;:287-293. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124 .
Čarakovac, Mia, Milačić-Vidojević, Ivona, "Razlike u strategijama prevladavanja stresa kod roditelja dece s poremećajem autističkog spektra i dece tipičnog razvoja" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. (2019):287-293, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3124 .