rFASPER - Repozitorijum Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled zapisa 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Pregled zapisa
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Pregled zapisa
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću

Thumbnail
2019
dfgdfsg.pdf (3.699Mb)
Autori
Nedović, Goran
Sretenović, Ivana
Lero, Milica
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene (46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije, izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije, računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa intelektualne ometenosti, kao i uticaj u...zrasta i nivoa intelektualne ometenosti na postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232, p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449, p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.

Ključne reči:
MoCA / kognitivne funkcije / kognitivne sposobnosti / intelektualna ometenost
Izvor:
Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju", 2019, 35-35
Izdavač:
  • Resursni centar za specijalnu edukaciju
Napomena:
  • VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju

ISBN: 978-86-89713-06-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3113
Kolekcije
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institucija/grupa
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Nedović, Goran
AU  - Sretenović, Ivana
AU  - Lero, Milica
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3113
AB  - Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa
intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba
pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene
(46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine
srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za
procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal
Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu
procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije,
izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije,
računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa
intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na
postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije
između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan
(F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni
uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban
uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne
ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232,
p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449,
p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti
(F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada
su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne
predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti
učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji
daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju
C3  - Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
T1  - Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću
EP  - 35
SP  - 35
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
ER  - 
@conference{
author = "Nedović, Goran and Sretenović, Ivana and Lero, Milica",
year = "2019",
abstract = "Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa
intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba
pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene
(46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine
srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za
procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal
Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu
procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije,
izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije,
računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa
intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na
postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije
između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan
(F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni
uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban
uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne
ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232,
p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449,
p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti
(F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada
su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne
predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti
učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji
daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju",
journal = "Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"",
title = "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću",
pages = "35-35",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113"
}
Nedović, G., Sretenović, I.,& Lero, M.. (2019). Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
Resursni centar za specijalnu edukaciju., 35-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
Nedović G, Sretenović I, Lero M. Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju". 2019;:35-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .
Nedović, Goran, Sretenović, Ivana, Lero, Milica, "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" (2019):35-35,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu rFASPER | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumGrupeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu rFASPER | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB