rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću

Thumbnail
2019
dfgdfsg.pdf (3.699Mb)
Authors
Nedović, Goran
Sretenović, Ivana
Lero, Milica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene (46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije, izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije, računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa intelektualne ometenosti, kao i uticaj u...zrasta i nivoa intelektualne ometenosti na postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232, p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449, p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.

Keywords:
MoCA / kognitivne funkcije / kognitivne sposobnosti / intelektualna ometenost
Source:
Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju", 2019, 35-35
Publisher:
  • Resursni centar za specijalnu edukaciju
Note:
  • VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju

ISBN: 978-86-89713-06-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3113
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Nedović, Goran
AU  - Sretenović, Ivana
AU  - Lero, Milica
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3113
AB  - Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa
intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba
pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene
(46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine
srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za
procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal
Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu
procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije,
izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije,
računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa
intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na
postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije
između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan
(F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni
uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban
uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne
ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232,
p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449,
p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti
(F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada
su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne
predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti
učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji
daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju
C3  - Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
T1  - Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću
EP  - 35
SP  - 35
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
ER  - 
@conference{
author = "Nedović, Goran and Sretenović, Ivana and Lero, Milica",
year = "2019",
abstract = "Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa
intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba
pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene
(46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine
srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za
procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal
Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu
procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije,
izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije,
računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa
intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na
postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije
između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan
(F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni
uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban
uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne
ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232,
p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449,
p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti
(F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada
su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne
predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti
učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji
daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju",
journal = "Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"",
title = "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću",
pages = "35-35",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113"
}
Nedović, G., Sretenović, I.,& Lero, M.. (2019). Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
Resursni centar za specijalnu edukaciju., 35-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
Nedović G, Sretenović I, Lero M. Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju". 2019;:35-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .
Nedović, Goran, Sretenović, Ivana, Lero, Milica, "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" (2019):35-35,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB