Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja
Communication-pragmatic abilities in persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders – a research review
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima. Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na
svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono-pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifčnosti
osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju određenih psihijatrijskih stanja..
Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati
mentalna stanja sagovornika.
Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u
kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama.
Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za
objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search....
Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije defcite u lingvističkim,
paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju
sa osobama sa intelektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji.
Intellectual disability is ofen accompanied by associated psychiatric
disorders. Te presence of psychiatric symptomatology adversely afects daily
functioning of persons with intellectual disability.
Te pragmatic ability is composed of several diferent skills that enable a
person to integrate information during the conversation, as well as to monitor
the mental state of the interlocutor.
Te aim of this paper is to review and analyze the studies in which the
communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and
associated psychiatric disorders have been surveyed.
Te Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON,
as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the
literature.
Te results obtained show that people with intellectual disability and
associated psychiatric conditions exhibit more pronounced defcits in linguistic,
paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with
intellectual... disabilities without associated disorders.
In accordance with the above fndings, and in order to plan an adequate
communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the
specifcities of persons with intellectual disability, including their tendency to
manifest certain psychiatric conditions.
Ključne reči:
pragmatika / dualne dijagnoze / intelektualna ometenost / pragmatic / dual diagnoses / intellectual disabilityIzvor:
Beogradska defektološka škola, 2019, 25, 1, 71-84Izdavač:
- Društvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Finansiranje / projekti:
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Đorđević, Mirjana AU - Glumbić, Nenad AU - Brojčin, Branislav PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3067 AB - Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima. Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono-pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifčnosti osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju određenih psihijatrijskih stanja.. Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika. Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije defcite u lingvističkim, paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju sa osobama sa intelektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji. AB - Intellectual disability is ofen accompanied by associated psychiatric disorders. Te presence of psychiatric symptomatology adversely afects daily functioning of persons with intellectual disability. Te pragmatic ability is composed of several diferent skills that enable a person to integrate information during the conversation, as well as to monitor the mental state of the interlocutor. Te aim of this paper is to review and analyze the studies in which the communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders have been surveyed. Te Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the literature. Te results obtained show that people with intellectual disability and associated psychiatric conditions exhibit more pronounced defcits in linguistic, paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with intellectual disabilities without associated disorders. In accordance with the above fndings, and in order to plan an adequate communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the specifcities of persons with intellectual disability, including their tendency to manifest certain psychiatric conditions. PB - Društvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Beogradska defektološka škola T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja T1 - Communication-pragmatic abilities in persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders – a research review EP - 84 IS - 1 SP - 71 VL - 25 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3067 ER -
@article{ author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav", year = "2019", abstract = "Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima. Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono-pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifčnosti osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju određenih psihijatrijskih stanja.. Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika. Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije defcite u lingvističkim, paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju sa osobama sa intelektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji., Intellectual disability is ofen accompanied by associated psychiatric disorders. Te presence of psychiatric symptomatology adversely afects daily functioning of persons with intellectual disability. Te pragmatic ability is composed of several diferent skills that enable a person to integrate information during the conversation, as well as to monitor the mental state of the interlocutor. Te aim of this paper is to review and analyze the studies in which the communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders have been surveyed. Te Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the literature. Te results obtained show that people with intellectual disability and associated psychiatric conditions exhibit more pronounced defcits in linguistic, paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with intellectual disabilities without associated disorders. In accordance with the above fndings, and in order to plan an adequate communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the specifcities of persons with intellectual disability, including their tendency to manifest certain psychiatric conditions.", publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Beogradska defektološka škola, Beogradska defektološka škola", title = "Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja, Communication-pragmatic abilities in persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders – a research review", pages = "84-71", number = "1", volume = "25", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3067" }
Đorđević, M., Glumbić, N.,& Brojčin, B.. (2019). Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola Društvo defektologa Srbije., 25(1), 71-84. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3067
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B. Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola. 2019;25(1):71-84. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3067 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, "Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod dece sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja" in Beogradska defektološka škola, 25, no. 1 (2019):71-84, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3067 .