Приказ основних података о документу

Understanding of intrusive thoughts in adults with Intellectual disabilities and dual diagnoses

dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorBrojčin, Branislav
dc.date.accessioned2021-06-17T13:52:07Z
dc.date.available2021-06-17T13:52:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-9926-448-01-1
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3002
dc.description.abstractIntruzivne misli su ponavljajuće, nepoželjne i neprihvatljive misli, slike ili impulsi. Teškoće u razumevanju intruzivnih misli mogu biti praćene sklonošću ka socijalnoj povučenosti, depresivnoj simptomatologiji i neadekvatnom socijalnom angažovanju. Ciljevi ovog istraživanja bili su utvrđivanje postojanja razlika u razumevanju intruzivnih misli između ispitanika sa intelektualnom ometenošću i ispitanika sa dualnim dijagnozama, kao i utvrđivanje u kojoj meri faktori nivo intelektualne ometenosti i prisustvo dualnih dijagnoza određuju uspeh u razumevanju intruzivnih misli. Uzorkom je obuhvaćeno 120 ispitanika (Ndd = 60, Nio = 60), oba pola, starosti između 20 i 56 godina (AS=31,82, SD=8,70), koji su funkcionisali na nivou lake (Nlio = 50) i umerene intelektualne ometenosti (Nuio = 70). Primenjene su četiri probe za procenu razumevanja intruzivnih misli, kao i Pibodijeva skala za razumevanje govora. Dobijeni rezultati pokazuju da ispitanici sa intelektualnom ometenošću (AS = 1,55, SD = 1,08) ostvaruju nešto više skorove u poređenju sa ispitanicima sa dualnom dijagnozom (AS = 1,26, SD = 1,10) ali da te razlike nisu statistički značajne (F(1,117) = 0,214; p > 0,05). U cilju provere značajnosti uticaja dva pomenuta faktora na sposobnost razumevanja intruzivnih misli primenjena je dvofaktorska analiza varijanse, čiji rezultat je pokazao da jedino nivo intelektualne ometenosti ima značajan uticaj (p = 0,000). Dvofaktorskom analizom kovarijanse kontrolisan je efekat razumevanja govora što je rezultiralo gubitkom značajnog uticaja nivoa intelektualne ometenosti.Na osnovu dobijenih rezultata zaključujemo da sposobnost razumevanja govora ima jedini značajan uticaj na razlike u razumevanju intruzivnih misli koje se uspostavljaju između osoba sa različitim nivoima intelektualne ometenosti
dc.description.abstractIntrusive thoughts are recurring, unwanted and unacceptable thoughts, images, or impulses. Difficulties in understanding intrusive thoughts can be accompanied by a tendency toward social withdrawal, depressive symptomatology, and inadequate social engagement. The aims of this study were to determine the existence of differences in the understanding of intrusive thoughts between subjects with intellectual disabilities and subjects with dual diagnoses, as well as determining to what extent factors of the level of intellectual disability and the presence of dual diagnoses determine the success in understanding intrusive thoughts. The sample included 120 subjects (Ndd = 60, Nid = 60), of both sexes, aged between 20 and 56 years (AS=31,82, SD=8,70), functioning at the level of light (Nmlid = 50) and moderate intellectual disability (Nmdid = 70). Four trials were used to assess the understanding of intrusive thoughts, as well as the Peabody scale for understanding speech. The results obtained show that the subjects with intellectual disability (AS = 1.55, SD = 1.08) achieved somewhat higher scores compared to the subjects with dual diagnosis (AS = 1.26, SD = 1.10), but that those differences were not
dc.languagesr
dc.publisherSarajevo : Pedagoški fakultet
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceZbornik sažetaka I međunarodne naučno-stručne konferencije 'Multidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji“
dc.subjectponavljajuće misli
dc.subjectrazumevanje govora
dc.subjectkomorbidna stanja
dc.titleRazumevanje intruzivnih misi kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću i dualnim dijagnozamasr
dc.titleUnderstanding of intrusive thoughts in adults with Intellectual disabilities and dual diagnoses
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage34
dc.citation.other: 33-34
dc.citation.spage33
dc.description.otherMultidisciplinarni pristupi u edukaciji i rehabilitaciji
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/8656/bitstream_8656.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3002
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу