rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama

Thumbnail
2018
bitstream_8655.pdf (530.0Kb)
Authors
Đorđević, Mirjana
Glumbić, Nenad
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem. Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma. Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti... njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika. Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije.

Keywords:
specifični poremćaj jezika / ABaCo / pragmatika
Source:
Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“, 2018, 12-13
Publisher:
  • Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda
Funding / projects:
  • Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-179017)
Note:
  • Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju

ISBN: 978-86-900649-0-8

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2989
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2989
AB  - Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem.
Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma.
Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika.
Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije.
PB  - Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda
C3  - Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“
T1  - Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama
EP  - 13
SP  - 12
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989
ER  - 
@conference{
author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad",
year = "2018",
abstract = "Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem.
Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma.
Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika.
Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije.",
publisher = "Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda",
journal = "Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“",
title = "Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama",
pages = "13-12",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989"
}
Đorđević, M.,& Glumbić, N.. (2018). Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama. in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“
Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda., 12-13.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989
Đorđević M, Glumbić N. Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama. in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“. 2018;:12-13.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, "Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama" in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“ (2018):12-13,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB