Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem.
Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma.
Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti... njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika.
Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije.
Кључне речи:
specifični poremćaj jezika / ABaCo / pragmatikaИзвор:
Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“, 2018, 12-13Издавач:
- Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Напомена:
- Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Đorđević, Mirjana AU - Glumbić, Nenad PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2989 AB - Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem. Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma. Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika. Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije. PB - Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda C3 - Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“ T1 - Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama EP - 13 SP - 12 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989 ER -
@conference{ author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad", year = "2018", abstract = "Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika, i stoga se smatra da je pragmatski razvoj u čvrstoj vezi, kako sa ostalim aspektima jezičkog razvoja, tako i sa socijalnim i kognitivnim razvojem. Tradicionalni pristupi u podsticanju socio-pragmatskih veština bili su usmereni na primenu funkcionalnog komunikacionog treninga koji je podrazumevao vežbanje komunikacionih veština u simuliranim uslovima svakodnevnih konverzacija i koji je davao dobre rezultate. Poslednjih godina potvrđuje se efikasnost novog pristupa u razvoju pragmatskih veština poznatog kao Kognitivni tretman pragmatskih sposobnosti, koji pored segmenata funkcionalnog komunikacionog treninga u sebe uključuje i unapređenje egzekutivnih funkcija i teorije uma. Cilj ovog rada je prikaz strategija koje se koriste u razvoju socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama i efikasnosti njihove primene u radu sa šestogodišnjim dečakom sa specifičnim poremećajem jezika. Ispitanik N.N., star šest godina sa dijagnozom specifičnog poremećaja jezika i sumnjom na autistički spektar poremećaja upućen je na procenu pragmatskih spososbnosti primenom Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) i Komunikacione ček liste za decu (Children's Communication Checklist - Second Edition - CCC-2; Bishop, 2003). Dobijeni rezultati na inicijalnoj proceni isključili su prisustvo autističkog spektra poremećaja i ukazali na postojaje izraženog pragmatskog deficita. Osmišljen je program tretmana koji je obuhvatao primenu strategija za razvoj pragmatske kompetencije, strategija za podsticanje egzekutivnih funkcija, socijalnih veština i teorije uma. Nakon šestomesečnog vežbanja, ponovo je procenjena pragmatska sposobnost. Dobijeni rezultati su pokazali da je došlo do unapređenja svih aspekata pragmatske kompetencije.", publisher = "Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda", journal = "Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“", title = "Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama", pages = "13-12", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989" }
Đorđević, M.,& Glumbić, N.. (2018). Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama. in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“ Škola za osnovno obrazovanje i vaspitanje "6. oktobar", Kikinda., 12-13. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989
Đorđević M, Glumbić N. Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama. in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“. 2018;:12-13. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, "Strategije za razvoj socio-pragmatskih veština kod dece sa komunikacionim teškoćama" in Zbornik rezimea sa I stručno-naučne konferencije sa međunarodnim učešćem 'Specifičnosti obrazovanja, vaspitanja i socijalne zaštite osoba sa smetnjama u razvoju“ (2018):12-13, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2989 .