Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike
Samo za registrovane korisnike
2018
Knjiga (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Za razliku od istraživačkih projekata u oblasti medicinskih nauka,
prakse zasnovane na dokazima u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije
temeljnije se ispituju tek u prvim decenijama XXI veka. Tradicionalni načini
rada često su nasleđeni kao praksa određene škole mišljenja ili, čak, sasvim
specifične ustanove. Nedopustiva je pojava da se u našim uslovima izbor određenog
metoda rada u obrazovnim, socijalnim i zdravstvenim ustanovama još
uvek bazira na intuitivnim pokušajima, ličnim sklonostima i ubeđenjima
defektologa, nastavnika i terapeuta, a izuzetno retko na rezultatima relevantnih
istraživačkih projekata. Imajući u vidu da su bihevioralne intervencije
u specijalnoj edukaciji najviše proučavane, opredelili smo se da u ovoj knjizi
opišemo najznačajnije bihevioralne tehnike koje defektolog može da primenjuje,
bez obzira na užu profesionalnu orijentaciju i tip ustanove u kojoj radi.
Uvodni deo ove monografije posvećen je indikatorima kvaliteta naučnih
studija koje p...otvrđuju efikasnost pojedinih tehnika i metoda rada u specijalnoj
edukaciji. Nakon toga su opisane osnovne bihevioralne tehnike kojima
se utiče na povećavanje ili smanjivanje verovatnoće određenih oblika ponašanja
– potkrepljenje, kažnjavanje i gašenje. U procesu usvajanja novih znanja
i, šire posmatrano, novih oblika ponašanja, značajnu ulogu imaju raznovrsne
tehnike podsticanja i modelovanja. One se mogu primenjivati kao zasebne
procedure ili u sklopu složenijih oblika tretmana zasnovanih na podučavanju
diskriminativnim nalozima i ulančavanju. Poslednje poglavlje u ovoj knjizi
odnosi se na naturalističke bihevioralne tehnike kojima se prevazilaze brojna
ograničenja tradicionalnih bihevioralnih procedura.
Trudili smo se da u svakom poglavlju predstavimo bazične elemente
određene bihevioralne tehnike, da što preciznije opišemo način njene primene
i ukažemo na istraživačke studije koje potvrđuju njenu efikasnost. S
obzirom na činjenicu da u našoj sredini ne postoje tezaurusi bihevioralne terminologije, mnogi istraživači i stručnjaci iz prakse suočavaju se sa poteškoćama
adekvatnog prevođenja termina koji potiču iz anglosaksonske literature.
Stoga smo se trudili da za svaku tehniku navedemo i njen naziv na
engleskom jeziku. Koliko smo uspeli u namerama svedočiće čitaoci, od kojih
očekujemo povratne informacije, kritike i savete.
Dugotrajan proces pripreme i izdavanja ove monografije ne bi bio moguć
bez svesrdne pomoći naših recenzenata prof. dr Aleksandra Ćordića,
prof. dr Vlastimira Miladinovića i prof. dr Vesne Žunić-Pavlović, redovnih
profesora Univerziteta u Beogradu – Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju,
kojima dugujemo zahvalnost
Izvor:
2018Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Izdavački centar (ICF)
Institucija/grupa
rFASPERTY - BOOK AU - Glumbić, Nenad AU - Brojčin, Branislav AU - Đorđević, Mirjana PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2878 AB - Za razliku od istraživačkih projekata u oblasti medicinskih nauka, prakse zasnovane na dokazima u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije temeljnije se ispituju tek u prvim decenijama XXI veka. Tradicionalni načini rada često su nasleđeni kao praksa određene škole mišljenja ili, čak, sasvim specifične ustanove. Nedopustiva je pojava da se u našim uslovima izbor određenog metoda rada u obrazovnim, socijalnim i zdravstvenim ustanovama još uvek bazira na intuitivnim pokušajima, ličnim sklonostima i ubeđenjima defektologa, nastavnika i terapeuta, a izuzetno retko na rezultatima relevantnih istraživačkih projekata. Imajući u vidu da su bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji najviše proučavane, opredelili smo se da u ovoj knjizi opišemo najznačajnije bihevioralne tehnike koje defektolog može da primenjuje, bez obzira na užu profesionalnu orijentaciju i tip ustanove u kojoj radi. Uvodni deo ove monografije posvećen je indikatorima kvaliteta naučnih studija koje potvrđuju efikasnost pojedinih tehnika i metoda rada u specijalnoj edukaciji. Nakon toga su opisane osnovne bihevioralne tehnike kojima se utiče na povećavanje ili smanjivanje verovatnoće određenih oblika ponašanja – potkrepljenje, kažnjavanje i gašenje. U procesu usvajanja novih znanja i, šire posmatrano, novih oblika ponašanja, značajnu ulogu imaju raznovrsne tehnike podsticanja i modelovanja. One se mogu primenjivati kao zasebne procedure ili u sklopu složenijih oblika tretmana zasnovanih na podučavanju diskriminativnim nalozima i ulančavanju. Poslednje poglavlje u ovoj knjizi odnosi se na naturalističke bihevioralne tehnike kojima se prevazilaze brojna ograničenja tradicionalnih bihevioralnih procedura. Trudili smo se da u svakom poglavlju predstavimo bazične elemente određene bihevioralne tehnike, da što preciznije opišemo način njene primene i ukažemo na istraživačke studije koje potvrđuju njenu efikasnost. S obzirom na činjenicu da u našoj sredini ne postoje tezaurusi bihevioralne terminologije, mnogi istraživači i stručnjaci iz prakse suočavaju se sa poteškoćama adekvatnog prevođenja termina koji potiču iz anglosaksonske literature. Stoga smo se trudili da za svaku tehniku navedemo i njen naziv na engleskom jeziku. Koliko smo uspeli u namerama svedočiće čitaoci, od kojih očekujemo povratne informacije, kritike i savete. Dugotrajan proces pripreme i izdavanja ove monografije ne bi bio moguć bez svesrdne pomoći naših recenzenata prof. dr Aleksandra Ćordića, prof. dr Vlastimira Miladinovića i prof. dr Vesne Žunić-Pavlović, redovnih profesora Univerziteta u Beogradu – Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kojima dugujemo zahvalnost PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Izdavački centar (ICF) T1 - Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878 ER -
@book{ author = "Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav and Đorđević, Mirjana", year = "2018", abstract = "Za razliku od istraživačkih projekata u oblasti medicinskih nauka, prakse zasnovane na dokazima u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije temeljnije se ispituju tek u prvim decenijama XXI veka. Tradicionalni načini rada često su nasleđeni kao praksa određene škole mišljenja ili, čak, sasvim specifične ustanove. Nedopustiva je pojava da se u našim uslovima izbor određenog metoda rada u obrazovnim, socijalnim i zdravstvenim ustanovama još uvek bazira na intuitivnim pokušajima, ličnim sklonostima i ubeđenjima defektologa, nastavnika i terapeuta, a izuzetno retko na rezultatima relevantnih istraživačkih projekata. Imajući u vidu da su bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji najviše proučavane, opredelili smo se da u ovoj knjizi opišemo najznačajnije bihevioralne tehnike koje defektolog može da primenjuje, bez obzira na užu profesionalnu orijentaciju i tip ustanove u kojoj radi. Uvodni deo ove monografije posvećen je indikatorima kvaliteta naučnih studija koje potvrđuju efikasnost pojedinih tehnika i metoda rada u specijalnoj edukaciji. Nakon toga su opisane osnovne bihevioralne tehnike kojima se utiče na povećavanje ili smanjivanje verovatnoće određenih oblika ponašanja – potkrepljenje, kažnjavanje i gašenje. U procesu usvajanja novih znanja i, šire posmatrano, novih oblika ponašanja, značajnu ulogu imaju raznovrsne tehnike podsticanja i modelovanja. One se mogu primenjivati kao zasebne procedure ili u sklopu složenijih oblika tretmana zasnovanih na podučavanju diskriminativnim nalozima i ulančavanju. Poslednje poglavlje u ovoj knjizi odnosi se na naturalističke bihevioralne tehnike kojima se prevazilaze brojna ograničenja tradicionalnih bihevioralnih procedura. Trudili smo se da u svakom poglavlju predstavimo bazične elemente određene bihevioralne tehnike, da što preciznije opišemo način njene primene i ukažemo na istraživačke studije koje potvrđuju njenu efikasnost. S obzirom na činjenicu da u našoj sredini ne postoje tezaurusi bihevioralne terminologije, mnogi istraživači i stručnjaci iz prakse suočavaju se sa poteškoćama adekvatnog prevođenja termina koji potiču iz anglosaksonske literature. Stoga smo se trudili da za svaku tehniku navedemo i njen naziv na engleskom jeziku. Koliko smo uspeli u namerama svedočiće čitaoci, od kojih očekujemo povratne informacije, kritike i savete. Dugotrajan proces pripreme i izdavanja ove monografije ne bi bio moguć bez svesrdne pomoći naših recenzenata prof. dr Aleksandra Ćordića, prof. dr Vlastimira Miladinovića i prof. dr Vesne Žunić-Pavlović, redovnih profesora Univerziteta u Beogradu – Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kojima dugujemo zahvalnost", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Izdavački centar (ICF)", title = "Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878" }
Glumbić, N., Brojčin, B.,& Đorđević, M.. (2018). Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike. Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Izdavački centar (ICF).. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878
Glumbić N, Brojčin B, Đorđević M. Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike. 2018;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878 .
Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, Đorđević, Mirjana, "Specijalna edukacija zasnovana na dokazima: bihevioralne tehnike" (2018), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2878 .