Приказ основних података о документу

dc.creatorIsaković, Ljubica
dc.creatorJolić Marjanović, Zorana
dc.creatorKovačević, Tamara
dc.creatorDimić, Nadežda
dc.date.accessioned2021-06-17T13:41:17Z
dc.date.available2021-06-17T13:41:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-86-84765-54-5
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2819
dc.description.abstractIstraživanje o kojem saopštavamo u ovom radu bavi se socijalnom kompetentnošću gluvih i nagluvih učenika. Najčešće ispitivane oblasti socijalnog razvoja dece oštećenog sluha su: opšta socijalna zrelost, socijalna interakcija, odnos sa roditeljima i značaj jezika (oralnog i znakovnog) za socijalni razvoj deteta. Koncept socijalne kompetentnosti odnosi se na adekvatnu upotrebu socijalnih veština, uspešnost u interakciji i ispunjavanju zahteva okruženja, čime daje obuhvatnu sliku delovanja pojedinca u socijalnom polju. Gluva deca koja se procenjuju kao najkompetentnija u socijalnom, kognitivnom i jezičkom razvoju su ona koja aktivno učestvuju od ranog uzrasta u interakciji sa roditeljima, bilo da su oni gluvi ili da čuju (Vaccari & Marschrak, 1997). Takođe, postoje dokazi da uspešnost uspostavljanja odnosa sa vršnjacima ima kao medijator komunikativnu kompetentnost, pri čemu je oralna veština prediktivna za prilagođavanje u inkluzivnom, a veština korišćenja znakovnog jezika u segregiranom kontekstu (Leigh & Stinson, 1991, prema Musselman, Mootulal & MacKay, 1996). Podatke o socijalnoj kompetentnosti dobili smo na osnovu procene ponašanja učenika od strane nastavnika (defektologa) na Školskoj skali socijalnog ponašanja 2 (School Social Behavior Scales, Second Edition, Merrell, 2002). To je bihejvioralna skala procene sačinjena od 64 stavke, podeljene u dve osnovne subskale (merenje socijalne kompetentnosti i antisocijalnog ponašanja). Ispitano je 56 gluvih i nagluvih učenika iz dve škole u Beogradu. Rezultati pokazuju da ispitani učenici imaju zadovoljavajući nivo socijalne kompetentnosti i da retko ispoljavaju antisocijalna ponašanja. Oni potvrđuju pozitivnu korelaciju školskog uspeha sa ispoljavanjem socijalno prihvatljivog ponašanja. Analize pokazuju da bi obrazovanje roditelja i vrsta smeštaja (porodični ili internatski) mogli biti deo objašnjenja za dobijene skorove na skali antisocijalnog ponašanja. Takođe, kod devojčica se češće ispoljava socijalno kompetentno, a ređe antisocijalno ponašanje. Zanimljiv podatak jeste da nastavnici učenicima, koji su savladali znakovni jezik i fluentno ga koriste, istovremeno pripisuju veću učestalost i pozitivnih i negativnih oblika socijalnog ponašanja.
dc.languagesr
dc.publisherDruštvo defektologa Srbije
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik rezimea, Dani defektologa Srbije
dc.sourceZbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
dc.subjectsocijalna kompetentnost
dc.subjectantisocijalno ponašanje
dc.subjectoralni govor
dc.subjectznakovni jezik
dc.subjectgluvi i nagluvi učenici
dc.titleSocijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrastasr
dc.typeconferenceObject
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage239
dc.citation.other: 238-239
dc.citation.spage238
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/6042/bitstream_6042.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу