rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta

Thumbnail
2018
bitstream_6042.pdf (312.3Kb)
Authors
Isaković, Ljubica
Jolić Marjanović, Zorana
Kovačević, Tamara
Dimić, Nadežda
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Istraživanje o kojem saopštavamo u ovom radu bavi se socijalnom kompetentnošću gluvih i nagluvih učenika. Najčešće ispitivane oblasti socijalnog razvoja dece oštećenog sluha su: opšta socijalna zrelost, socijalna interakcija, odnos sa roditeljima i značaj jezika (oralnog i znakovnog) za socijalni razvoj deteta. Koncept socijalne kompetentnosti odnosi se na adekvatnu upotrebu socijalnih veština, uspešnost u interakciji i ispunjavanju zahteva okruženja, čime daje obuhvatnu sliku delovanja pojedinca u socijalnom polju. Gluva deca koja se procenjuju kao najkompetentnija u socijalnom, kognitivnom i jezičkom razvoju su ona koja aktivno učestvuju od ranog uzrasta u interakciji sa roditeljima, bilo da su oni gluvi ili da čuju (Vaccari & Marschrak, 1997). Takođe, postoje dokazi da uspešnost uspostavljanja odnosa sa vršnjacima ima kao medijator komunikativnu kompetentnost, pri čemu je oralna veština prediktivna za prilagođavanje u inkluzivnom, a veština korišćenja znakovnog jezik...a u segregiranom kontekstu (Leigh & Stinson, 1991, prema Musselman, Mootulal & MacKay, 1996). Podatke o socijalnoj kompetentnosti dobili smo na osnovu procene ponašanja učenika od strane nastavnika (defektologa) na Školskoj skali socijalnog ponašanja 2 (School Social Behavior Scales, Second Edition, Merrell, 2002). To je bihejvioralna skala procene sačinjena od 64 stavke, podeljene u dve osnovne subskale (merenje socijalne kompetentnosti i antisocijalnog ponašanja). Ispitano je 56 gluvih i nagluvih učenika iz dve škole u Beogradu. Rezultati pokazuju da ispitani učenici imaju zadovoljavajući nivo socijalne kompetentnosti i da retko ispoljavaju antisocijalna ponašanja. Oni potvrđuju pozitivnu korelaciju školskog uspeha sa ispoljavanjem socijalno prihvatljivog ponašanja. Analize pokazuju da bi obrazovanje roditelja i vrsta smeštaja (porodični ili internatski) mogli biti deo objašnjenja za dobijene skorove na skali antisocijalnog ponašanja. Takođe, kod devojčica se češće ispoljava socijalno kompetentno, a ređe antisocijalno ponašanje. Zanimljiv podatak jeste da nastavnici učenicima, koji su savladali znakovni jezik i fluentno ga koriste, istovremeno pripisuju veću učestalost i pozitivnih i negativnih oblika socijalnog ponašanja.

Keywords:
socijalna kompetentnost / antisocijalno ponašanje / oralni govor / znakovni jezik / gluvi i nagluvi učenici
Source:
Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije, 2018, 238-239
Publisher:
  • Društvo defektologa Srbije

ISBN: 978-86-84765-54-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2819
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Isaković, Ljubica
AU  - Jolić Marjanović, Zorana
AU  - Kovačević, Tamara
AU  - Dimić, Nadežda
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2819
AB  - Istraživanje o kojem saopštavamo u ovom radu bavi se socijalnom
kompetentnošću gluvih i nagluvih učenika. Najčešće ispitivane
oblasti socijalnog razvoja dece oštećenog sluha su: opšta socijalna
zrelost, socijalna interakcija, odnos sa roditeljima i značaj jezika
(oralnog i znakovnog) za socijalni razvoj deteta.
Koncept socijalne kompetentnosti odnosi se na adekvatnu upotrebu
socijalnih veština, uspešnost u interakciji i ispunjavanju zahteva
okruženja, čime daje obuhvatnu sliku delovanja pojedinca u socijalnom
polju.
Gluva deca koja se procenjuju kao najkompetentnija u socijalnom,
kognitivnom i jezičkom razvoju su ona koja aktivno učestvuju od ranog
uzrasta u interakciji sa roditeljima, bilo da su oni gluvi ili da čuju
(Vaccari & Marschrak, 1997).
Takođe, postoje dokazi da uspešnost uspostavljanja odnosa sa
vršnjacima ima kao medijator komunikativnu kompetentnost, pri čemu je
oralna veština prediktivna za prilagođavanje u inkluzivnom, a veština
korišćenja znakovnog jezika u segregiranom kontekstu (Leigh & Stinson,
1991, prema Musselman, Mootulal & MacKay, 1996).
Podatke o socijalnoj kompetentnosti dobili smo na osnovu procene
ponašanja učenika od strane nastavnika (defektologa) na Školskoj skali
socijalnog ponašanja 2 (School Social Behavior Scales, Second Edition,
Merrell, 2002). To je bihejvioralna skala procene sačinjena od 64 stavke,
podeljene u dve osnovne subskale (merenje socijalne kompetentnosti i
antisocijalnog ponašanja). Ispitano je 56 gluvih i nagluvih učenika iz
dve škole u Beogradu.
Rezultati pokazuju da ispitani učenici imaju zadovoljavajući nivo
socijalne kompetentnosti i da retko ispoljavaju antisocijalna
ponašanja. Oni potvrđuju pozitivnu korelaciju školskog uspeha sa
ispoljavanjem socijalno prihvatljivog ponašanja. Analize pokazuju da bi
obrazovanje roditelja i vrsta smeštaja (porodični ili internatski)
mogli biti deo objašnjenja za dobijene skorove na skali antisocijalnog
ponašanja. Takođe, kod devojčica se češće ispoljava socijalno
kompetentno, a ređe antisocijalno ponašanje.
Zanimljiv podatak jeste da nastavnici učenicima, koji su
savladali znakovni jezik i fluentno ga koriste, istovremeno pripisuju
veću učestalost i pozitivnih i negativnih oblika socijalnog ponašanja.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta
EP  - 239
SP  - 238
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819
ER  - 
@conference{
author = "Isaković, Ljubica and Jolić Marjanović, Zorana and Kovačević, Tamara and Dimić, Nadežda",
year = "2018",
abstract = "Istraživanje o kojem saopštavamo u ovom radu bavi se socijalnom
kompetentnošću gluvih i nagluvih učenika. Najčešće ispitivane
oblasti socijalnog razvoja dece oštećenog sluha su: opšta socijalna
zrelost, socijalna interakcija, odnos sa roditeljima i značaj jezika
(oralnog i znakovnog) za socijalni razvoj deteta.
Koncept socijalne kompetentnosti odnosi se na adekvatnu upotrebu
socijalnih veština, uspešnost u interakciji i ispunjavanju zahteva
okruženja, čime daje obuhvatnu sliku delovanja pojedinca u socijalnom
polju.
Gluva deca koja se procenjuju kao najkompetentnija u socijalnom,
kognitivnom i jezičkom razvoju su ona koja aktivno učestvuju od ranog
uzrasta u interakciji sa roditeljima, bilo da su oni gluvi ili da čuju
(Vaccari & Marschrak, 1997).
Takođe, postoje dokazi da uspešnost uspostavljanja odnosa sa
vršnjacima ima kao medijator komunikativnu kompetentnost, pri čemu je
oralna veština prediktivna za prilagođavanje u inkluzivnom, a veština
korišćenja znakovnog jezika u segregiranom kontekstu (Leigh & Stinson,
1991, prema Musselman, Mootulal & MacKay, 1996).
Podatke o socijalnoj kompetentnosti dobili smo na osnovu procene
ponašanja učenika od strane nastavnika (defektologa) na Školskoj skali
socijalnog ponašanja 2 (School Social Behavior Scales, Second Edition,
Merrell, 2002). To je bihejvioralna skala procene sačinjena od 64 stavke,
podeljene u dve osnovne subskale (merenje socijalne kompetentnosti i
antisocijalnog ponašanja). Ispitano je 56 gluvih i nagluvih učenika iz
dve škole u Beogradu.
Rezultati pokazuju da ispitani učenici imaju zadovoljavajući nivo
socijalne kompetentnosti i da retko ispoljavaju antisocijalna
ponašanja. Oni potvrđuju pozitivnu korelaciju školskog uspeha sa
ispoljavanjem socijalno prihvatljivog ponašanja. Analize pokazuju da bi
obrazovanje roditelja i vrsta smeštaja (porodični ili internatski)
mogli biti deo objašnjenja za dobijene skorove na skali antisocijalnog
ponašanja. Takođe, kod devojčica se češće ispoljava socijalno
kompetentno, a ređe antisocijalno ponašanje.
Zanimljiv podatak jeste da nastavnici učenicima, koji su
savladali znakovni jezik i fluentno ga koriste, istovremeno pripisuju
veću učestalost i pozitivnih i negativnih oblika socijalnog ponašanja.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije, Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta",
pages = "239-238",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819"
}
Isaković, L., Jolić Marjanović, Z., Kovačević, T.,& Dimić, N.. (2018). Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije
Društvo defektologa Srbije., 238-239.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819
Isaković L, Jolić Marjanović Z, Kovačević T, Dimić N. Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije. 2018;:238-239.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819 .
Isaković, Ljubica, Jolić Marjanović, Zorana, Kovačević, Tamara, Dimić, Nadežda, "Socijalna kompetentnost gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta" in Zbornik rezimea, Dani defektologa Srbije (2018):238-239,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2819 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB