rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju

Use of verbal problem-solving strategies in adolescents with mental development difficulties

Thumbnail
2017
bitstream_5742.pdf (2.021Mb)
Authors
Gligorović, Milica
Buha, Nataša
Matić, Katarina
Contributors
Vuković Mile
Jugović Aleksandar
Popović-Ćitić Branislava
Ilić Snežana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Istraživanje je sprovedeno s ciljem da se utvrdi odnos nivoa intelektualnih sposobnosti i primene verbalnih strategija rešavanja problema kod adolesce- nata sa teškoćama u mentalnom razvoju. Uzorak je činilo 50 adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju, oba pola, starosti 16-21 godine (AS=18,48; SD=1,59). Učestvovalo je 16 (32%) ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću (IO) i po 17 (34%) ispitanika sa la- kom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima. Za procenu formiranja verbalne strategije rešavanja problema primenjen je Test 20 pitanja. Beležena je uspešnost rešavanja zadatka, skor efikasnosti i inicijalna konceptualizacija. Korelacija nivoa intelektualnih sposobnosti i uspešnosti pogađanja zamišljenog objekta je statistički značajna (p=0,021), ali su rezultati χ2 te- sta nešto izvan granice statističke značajnosti (p=0,069). Uvrđeno je da je nivo intelektualnih sposobnosti značajan činilac inicijalne konceptualizacije (p=0,031) i skora efikasnosti (p=0,...017), zasnovan na stati- stički značajnoj razlici aritmetičkih sredina rezultata grupa ispitanika sa umerenom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima (p=0,039-0,018).

Research was conducted with the aim to determine relation between level of intellectual abilities and use of verbal problem-solving strategies in adolescents with difficulties in mental development. The sample consisted of 50 adolescents with difficulties in mental development, of both genders, aged between 16 and 21 (M=1.48; SD=1.59). Among participants there were 16 (32%) students with moderate intellectual disability (ID) and 17 (34%) participants with mild ID and borderline intellectual functioning respectively. The 20 Questions Test was used to assess the generation of verbal strategy during problem-solving. The problem-solving effectiveness, efficiency score and initial conceptualization were recorded. Correlation between level of intellectual ability and success in guessing the imagined object is statistically significant (p=0.021), but the results of χ2 test are somewhat beyond the border of statistical significance (p=0.069). It was determined that leve...l of intellectual ability is significant factor of initial conceptualization (p=0.031) and efficiency score (p=0.017), based on statistically significant mean difference between participants with moderate ID and borderline intellectual functioning (p=0.039-0.018).

Keywords:
verbalne strategije / intelektualna ometenost / granične intelektualne sposobnosti / adolescencija / verbal strategies / intellectual disability / borderline intellectual functioning / adolescence
Source:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017., 2017, 129-136
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-105-1

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2773
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Gligorović, Milica
AU  - Buha, Nataša
AU  - Matić, Katarina
PY  - 2017
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2773
AB  - Istraživanje je sprovedeno s ciljem da se utvrdi odnos nivoa intelektualnih
sposobnosti i primene verbalnih strategija rešavanja problema kod adolesce-
nata sa teškoćama u mentalnom razvoju.
Uzorak je činilo 50 adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju, oba pola,
starosti 16-21 godine (AS=18,48; SD=1,59). Učestvovalo je 16 (32%) ispitanika
sa umerenom intelektualnom ometenošću (IO) i po 17 (34%) ispitanika sa la-
kom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima.
Za procenu formiranja verbalne strategije rešavanja problema primenjen je
Test 20 pitanja. Beležena je uspešnost rešavanja zadatka, skor efikasnosti i
inicijalna konceptualizacija.
Korelacija nivoa intelektualnih sposobnosti i uspešnosti pogađanja
zamišljenog objekta je statistički značajna (p=0,021), ali su rezultati χ2 te-
sta nešto izvan granice statističke značajnosti (p=0,069).
Uvrđeno je da je nivo intelektualnih sposobnosti značajan činilac inicijalne
konceptualizacije (p=0,031) i skora efikasnosti (p=0,017), zasnovan na stati-
stički značajnoj razlici aritmetičkih sredina rezultata grupa ispitanika
sa umerenom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima (p=0,039-0,018).
AB  - Research was conducted with the aim
to determine relation between level of
intellectual abilities and use of verbal
problem-solving strategies in adolescents
with difficulties in mental development.
The sample consisted of 50 adolescents with
difficulties in mental development, of both
genders, aged between 16 and 21 (M=1.48;
SD=1.59). Among participants there were 16
(32%) students with moderate intellectual
disability (ID) and 17 (34%) participants
with mild ID and borderline intellectual
functioning respectively.
The 20 Questions Test was used to assess
the generation of verbal strategy during
problem-solving. The problem-solving
effectiveness, efficiency score and initial
conceptualization were recorded.
Correlation between level of intellectual
ability and success in guessing the imagined
object is statistically significant (p=0.021),
but the results of χ2 test are somewhat
beyond the border of statistical significance
(p=0.069).
It was determined that level of intellectual
ability is significant factor of initial
conceptualization (p=0.031) and
efficiency score (p=0.017), based on
statistically significant mean difference
between participants with moderate ID
and borderline intellectual functioning
(p=0.039-0.018).
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.
T1  - Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju
T1  - Use of verbal problem-solving strategies in adolescents with mental
development difficulties
EP  - 136
SP  - 129
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773
ER  - 
@conference{
author = "Gligorović, Milica and Buha, Nataša and Matić, Katarina",
year = "2017",
abstract = "Istraživanje je sprovedeno s ciljem da se utvrdi odnos nivoa intelektualnih
sposobnosti i primene verbalnih strategija rešavanja problema kod adolesce-
nata sa teškoćama u mentalnom razvoju.
Uzorak je činilo 50 adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju, oba pola,
starosti 16-21 godine (AS=18,48; SD=1,59). Učestvovalo je 16 (32%) ispitanika
sa umerenom intelektualnom ometenošću (IO) i po 17 (34%) ispitanika sa la-
kom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima.
Za procenu formiranja verbalne strategije rešavanja problema primenjen je
Test 20 pitanja. Beležena je uspešnost rešavanja zadatka, skor efikasnosti i
inicijalna konceptualizacija.
Korelacija nivoa intelektualnih sposobnosti i uspešnosti pogađanja
zamišljenog objekta je statistički značajna (p=0,021), ali su rezultati χ2 te-
sta nešto izvan granice statističke značajnosti (p=0,069).
Uvrđeno je da je nivo intelektualnih sposobnosti značajan činilac inicijalne
konceptualizacije (p=0,031) i skora efikasnosti (p=0,017), zasnovan na stati-
stički značajnoj razlici aritmetičkih sredina rezultata grupa ispitanika
sa umerenom IO i graničnim intelektualnim sposobnostima (p=0,039-0,018)., Research was conducted with the aim
to determine relation between level of
intellectual abilities and use of verbal
problem-solving strategies in adolescents
with difficulties in mental development.
The sample consisted of 50 adolescents with
difficulties in mental development, of both
genders, aged between 16 and 21 (M=1.48;
SD=1.59). Among participants there were 16
(32%) students with moderate intellectual
disability (ID) and 17 (34%) participants
with mild ID and borderline intellectual
functioning respectively.
The 20 Questions Test was used to assess
the generation of verbal strategy during
problem-solving. The problem-solving
effectiveness, efficiency score and initial
conceptualization were recorded.
Correlation between level of intellectual
ability and success in guessing the imagined
object is statistically significant (p=0.021),
but the results of χ2 test are somewhat
beyond the border of statistical significance
(p=0.069).
It was determined that level of intellectual
ability is significant factor of initial
conceptualization (p=0.031) and
efficiency score (p=0.017), based on
statistically significant mean difference
between participants with moderate ID
and borderline intellectual functioning
(p=0.039-0.018).",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.",
title = "Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju, Use of verbal problem-solving strategies in adolescents with mental
development difficulties",
pages = "136-129",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773"
}
Gligorović, M., Buha, N.,& Matić, K.. (2017). Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 129-136.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773
Gligorović M, Buha N, Matić K. Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:129-136.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773 .
Gligorović, Milica, Buha, Nataša, Matić, Katarina, "Primena verbalnih strategija rešavanja problema kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i
problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):129-136,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2773 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB