Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost
razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da
se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja
odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja
nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih
oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju
osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u
domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i
održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se
aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan
potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja.
Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano
je nizom sredinskih uticaja, među koj...ima se, posebno u ranim razvojnim fazama
deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog
angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize
potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko
roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece.
To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna
analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne
pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama
koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na
roditeljski model empatičnosti.
Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju
problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti
dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti
roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno
angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije
dece.
Кључне речи:
empatija / roditeljsko angažovanje / pozitivan razvoj / prevencija problema ponašanjaИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017., 2017, 93-93Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Jovanović, Marija PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2690 AB - Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja. Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece. To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na roditeljski model empatičnosti. Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije dece. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. T1 - Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece EP - 93 SP - 93 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Jovanović, Marija", year = "2017", abstract = "Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja. Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece. To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na roditeljski model empatičnosti. Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije dece.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017.", title = "Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece", pages = "93-93", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690" }
Popović-Ćitić, B.,& Jovanović, M.. (2017). Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. Društvo defektologa Srbije., 93-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690
Popović-Ćitić B, Jovanović M. Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017.. 2017;:93-93. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 .
Popović-Ćitić, Branislava, Jovanović, Marija, "Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. (2017):93-93, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 .