Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece
Early childhood intervention and preschool programs efficiency in developing children optimal potential
Authors
Ilić, Snežana
Nikolić, Snežana

Ilić-Stošović, Danijela

Contributors
Vuković MileJugović Aleksandar
Popović-Ćitić Branislava
Ilić Snežana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Rana intervencija i kvalitetni predškolski programi mogu imati pozitiv-
ne uticaje na ugroženi dečji razvoj, intelektualni i emocionalni razvoj i
unapređenje obrazovnih postignuća dece.
Studije prikazane u ovom radu pokazuju pozitivan uticaj programa rane
intervencije na razvoj dece u svim razvojnim domenima kod prevremeno rođene
dece, dece sa izrazito niskom porođajnom težinom, dece sa smetnjama u razvoju,
kao i uticaj predškolskih programa na kasnija bolja akademska postignuća dece.
Efikasnost programa rane intervencije ogleda se i u postizanju više funk-
cionalnosti porodice kroz edukacije oba roditelja tokom programa rane
intervencije. Programi kojima podržavamo roditelje omogućavaju pozitivan
ishod za roditeljstvo (viši stepen zadovoljstva u roditeljskoj ulozi i veća
osetljivost na ponašanja odojčadi) i za odojčad (više mentalne i motoričke
sposobnosti u okviru očekivanog razvoja) u odnosu na kontrolne grupe u kojima
edukacija roditeljima nije omogućena.
Programi koj...i se sprovode u ranom detinjstvu posebno mogu biti značajni za decu
sa smetnjama u razvoju, jer omogućavaju jačanje njihovih celokupnih kapaciteta i
dovode ih u poziciju u kojoj će imati najveću korist prilikom uključivanja u va-
spitno-obrazovne programe. U procesu rane intervencije mnoga deca prevaziđu
razvojna kašnjenja kada im se obezbedi razvojno podržavajuća interakcija, adek-
vatnog intenziteta i trajanja.
Early intervention and quality preschool
programs can have a positive impact on
endangered child development, intellectual
and emotional development, and the
advancement of educational achievement of
children.
The studies presented in this paper show
the positive impact of the early intervention
program on the development of children in
all developmental domains in prematurely
born children, children with extremely low
birth weight, children with developmental
disabilities, and the impact of preschool
programs on later better academic
achievements of children.
The effectiveness of the early intervention
program is also reflected in achieving more
family functionality through the education
of both parents during the early intervention
program. The programs supported by
parents provide a positive outcome for
parenting (a higher degree of satisfaction in
the parental role and higher sensitivity to
the behavior of infants) and for infants (more
mental and motor abil...ities within expected
development) than control groups in which
education is not provided to parents.
Early childhood programs can be
particularly important for children with
disabilities because they help to strengthen
their overall capacities and bring them into
a position where they will have the greatest
benefit when engaging in educational
programs. In the early intervention process,
many children overcome developmental
delays when they are provided with a
developmentally supportive interaction of
adequate intensity and duration.
Keywords:
rana intervencija / predškolski programi / razvoj dece / early intervention / preschool programs / children’s developmentSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017., 2017, 27-34Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Ilić, Snežana AU - Nikolić, Snežana AU - Ilić-Stošović, Danijela PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2658 AB - Rana intervencija i kvalitetni predškolski programi mogu imati pozitiv- ne uticaje na ugroženi dečji razvoj, intelektualni i emocionalni razvoj i unapređenje obrazovnih postignuća dece. Studije prikazane u ovom radu pokazuju pozitivan uticaj programa rane intervencije na razvoj dece u svim razvojnim domenima kod prevremeno rođene dece, dece sa izrazito niskom porođajnom težinom, dece sa smetnjama u razvoju, kao i uticaj predškolskih programa na kasnija bolja akademska postignuća dece. Efikasnost programa rane intervencije ogleda se i u postizanju više funk- cionalnosti porodice kroz edukacije oba roditelja tokom programa rane intervencije. Programi kojima podržavamo roditelje omogućavaju pozitivan ishod za roditeljstvo (viši stepen zadovoljstva u roditeljskoj ulozi i veća osetljivost na ponašanja odojčadi) i za odojčad (više mentalne i motoričke sposobnosti u okviru očekivanog razvoja) u odnosu na kontrolne grupe u kojima edukacija roditeljima nije omogućena. Programi koji se sprovode u ranom detinjstvu posebno mogu biti značajni za decu sa smetnjama u razvoju, jer omogućavaju jačanje njihovih celokupnih kapaciteta i dovode ih u poziciju u kojoj će imati najveću korist prilikom uključivanja u va- spitno-obrazovne programe. U procesu rane intervencije mnoga deca prevaziđu razvojna kašnjenja kada im se obezbedi razvojno podržavajuća interakcija, adek- vatnog intenziteta i trajanja. AB - Early intervention and quality preschool programs can have a positive impact on endangered child development, intellectual and emotional development, and the advancement of educational achievement of children. The studies presented in this paper show the positive impact of the early intervention program on the development of children in all developmental domains in prematurely born children, children with extremely low birth weight, children with developmental disabilities, and the impact of preschool programs on later better academic achievements of children. The effectiveness of the early intervention program is also reflected in achieving more family functionality through the education of both parents during the early intervention program. The programs supported by parents provide a positive outcome for parenting (a higher degree of satisfaction in the parental role and higher sensitivity to the behavior of infants) and for infants (more mental and motor abilities within expected development) than control groups in which education is not provided to parents. Early childhood programs can be particularly important for children with disabilities because they help to strengthen their overall capacities and bring them into a position where they will have the greatest benefit when engaging in educational programs. In the early intervention process, many children overcome developmental delays when they are provided with a developmentally supportive interaction of adequate intensity and duration. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. T1 - Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece T1 - Early childhood intervention and preschool programs efficiency in developing children optimal potential EP - 34 SP - 27 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2658 ER -
@conference{ author = "Ilić, Snežana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela", year = "2017", abstract = "Rana intervencija i kvalitetni predškolski programi mogu imati pozitiv- ne uticaje na ugroženi dečji razvoj, intelektualni i emocionalni razvoj i unapređenje obrazovnih postignuća dece. Studije prikazane u ovom radu pokazuju pozitivan uticaj programa rane intervencije na razvoj dece u svim razvojnim domenima kod prevremeno rođene dece, dece sa izrazito niskom porođajnom težinom, dece sa smetnjama u razvoju, kao i uticaj predškolskih programa na kasnija bolja akademska postignuća dece. Efikasnost programa rane intervencije ogleda se i u postizanju više funk- cionalnosti porodice kroz edukacije oba roditelja tokom programa rane intervencije. Programi kojima podržavamo roditelje omogućavaju pozitivan ishod za roditeljstvo (viši stepen zadovoljstva u roditeljskoj ulozi i veća osetljivost na ponašanja odojčadi) i za odojčad (više mentalne i motoričke sposobnosti u okviru očekivanog razvoja) u odnosu na kontrolne grupe u kojima edukacija roditeljima nije omogućena. Programi koji se sprovode u ranom detinjstvu posebno mogu biti značajni za decu sa smetnjama u razvoju, jer omogućavaju jačanje njihovih celokupnih kapaciteta i dovode ih u poziciju u kojoj će imati najveću korist prilikom uključivanja u va- spitno-obrazovne programe. U procesu rane intervencije mnoga deca prevaziđu razvojna kašnjenja kada im se obezbedi razvojno podržavajuća interakcija, adek- vatnog intenziteta i trajanja., Early intervention and quality preschool programs can have a positive impact on endangered child development, intellectual and emotional development, and the advancement of educational achievement of children. The studies presented in this paper show the positive impact of the early intervention program on the development of children in all developmental domains in prematurely born children, children with extremely low birth weight, children with developmental disabilities, and the impact of preschool programs on later better academic achievements of children. The effectiveness of the early intervention program is also reflected in achieving more family functionality through the education of both parents during the early intervention program. The programs supported by parents provide a positive outcome for parenting (a higher degree of satisfaction in the parental role and higher sensitivity to the behavior of infants) and for infants (more mental and motor abilities within expected development) than control groups in which education is not provided to parents. Early childhood programs can be particularly important for children with disabilities because they help to strengthen their overall capacities and bring them into a position where they will have the greatest benefit when engaging in educational programs. In the early intervention process, many children overcome developmental delays when they are provided with a developmentally supportive interaction of adequate intensity and duration.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.", title = "Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece, Early childhood intervention and preschool programs efficiency in developing children optimal potential", pages = "34-27", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2658" }
Ilić, S., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2017). Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 27-34. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2658
Ilić S, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:27-34. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2658 .
Ilić, Snežana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Efikasnosti rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):27-34, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2658 .