Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida
Improving nonverbal communication in children with multiple disabilities, including visual impairment
Authors
Stanimirović, Dragana
Jablan, Branka

Živković, Ivana
Contributors
Vuković MileJugović Aleksandar
Popović-Ćitić Branislava
Ilić Snežana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Neverbalna komunikacija zauzima centralnu ulogu i ima neprocenjiv značaj
u socijalnom životu čoveka. Predstavlja prirodni i prvi oblik socijalne
interakcije. Najveći deo informacija koje doprinose usvajanju veština neverbal-
ne komunikacije dete dobija putem vizuelnog opažanja i vizuelnog oponašanja
modela. Nemogućnost ili smanjena mogućnost upotrebe vizuelnog senzornog ka-
nala ometa neverbalnu komunikativnu razmenu. Učenicima sa oštećenjem vida
koji imaju i kognitivne deficite je teško objasniti neverbalne signale bez
konkretnog izvođenja neke radnje.
Cilj istraživanja bio je utvrđivanje efekata programa za poboljšanje never-
balne komunikacije kod višestruko ometene dece sa oštećenjem vida. Program
je realizovan sa 10 višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida (eksperi-
mentalna grupa) i 10 učenika sa intelektualnom ometenošću (kontrolna gru-
pa). Nakon svake faze primene programa procenjivan je nivo dostignutih vešti-
na pomoću Skale ispunjavanja cilja (Goal attain...ment scale).
Inicijalna procena je pokazala da su višestruko ometena deca sa oštećenjem
vida u odnosu na decu sa intelektualnom ometenošću imala prilično niži
nivo veština neverbalne komunikacije. Iz merenja u merenje ova deca su sve više
napredovala, tako da su na kraju skoro dostigla nivo kontrolne grupe.
Nonverbal communication takes on a central
role and has invaluable significance in the
social life of a person. It presents the natural
part and the first form of social interaction.
The largest part of the information that
contributes to the acquisition of nonverbal
communication skills of a child is acquired
through visual perception and visual
imitation of the model. The inability or
reduced ability to use the visual sensory
channel impedes nonverbal communicative
exchange. Students with visual impairments,
who have cognitive deficits, are difficult
to explain nonverbal signals without the
specific performance of an action.
The aim of the research was to determine
the effects of the program for the
improvement of nonverbal communication
in visually impaired children with multiple
disabilities. The program was conducted
with 10 children with visual impairments
and multiple disabilities (experimental
group) and 10 students with intellectual
disability (control g...roup). After each stage
of the application, the level of achievement
was evaluated using the Goal attainment
scale.
The initial assessment showed that children
with visual impairments and multiple
disabilities, compared to children with
intellectual disabilities, had a fairly lower
level of nonverbal communication skills.
From measurement to measurement, these
children progressed more and more, so they
almost reached the level of the control group
in the end.
Keywords:
neverbalna komunikacija / oštećenje vida / višestruka ometenost / podučavanje / povratna informacija / nonverbal communication / visual impairments / multiple disability / teaching / feedbackSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017., 2017, 45-53Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Stanimirović, Dragana AU - Jablan, Branka AU - Živković, Ivana PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2626 AB - Neverbalna komunikacija zauzima centralnu ulogu i ima neprocenjiv značaj u socijalnom životu čoveka. Predstavlja prirodni i prvi oblik socijalne interakcije. Najveći deo informacija koje doprinose usvajanju veština neverbal- ne komunikacije dete dobija putem vizuelnog opažanja i vizuelnog oponašanja modela. Nemogućnost ili smanjena mogućnost upotrebe vizuelnog senzornog ka- nala ometa neverbalnu komunikativnu razmenu. Učenicima sa oštećenjem vida koji imaju i kognitivne deficite je teško objasniti neverbalne signale bez konkretnog izvođenja neke radnje. Cilj istraživanja bio je utvrđivanje efekata programa za poboljšanje never- balne komunikacije kod višestruko ometene dece sa oštećenjem vida. Program je realizovan sa 10 višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida (eksperi- mentalna grupa) i 10 učenika sa intelektualnom ometenošću (kontrolna gru- pa). Nakon svake faze primene programa procenjivan je nivo dostignutih vešti- na pomoću Skale ispunjavanja cilja (Goal attainment scale). Inicijalna procena je pokazala da su višestruko ometena deca sa oštećenjem vida u odnosu na decu sa intelektualnom ometenošću imala prilično niži nivo veština neverbalne komunikacije. Iz merenja u merenje ova deca su sve više napredovala, tako da su na kraju skoro dostigla nivo kontrolne grupe. AB - Nonverbal communication takes on a central role and has invaluable significance in the social life of a person. It presents the natural part and the first form of social interaction. The largest part of the information that contributes to the acquisition of nonverbal communication skills of a child is acquired through visual perception and visual imitation of the model. The inability or reduced ability to use the visual sensory channel impedes nonverbal communicative exchange. Students with visual impairments, who have cognitive deficits, are difficult to explain nonverbal signals without the specific performance of an action. The aim of the research was to determine the effects of the program for the improvement of nonverbal communication in visually impaired children with multiple disabilities. The program was conducted with 10 children with visual impairments and multiple disabilities (experimental group) and 10 students with intellectual disability (control group). After each stage of the application, the level of achievement was evaluated using the Goal attainment scale. The initial assessment showed that children with visual impairments and multiple disabilities, compared to children with intellectual disabilities, had a fairly lower level of nonverbal communication skills. From measurement to measurement, these children progressed more and more, so they almost reached the level of the control group in the end. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. T1 - Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida T1 - Improving nonverbal communication in children with multiple disabilities, including visual impairment EP - 53 SP - 45 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2626 ER -
@conference{ author = "Stanimirović, Dragana and Jablan, Branka and Živković, Ivana", year = "2017", abstract = "Neverbalna komunikacija zauzima centralnu ulogu i ima neprocenjiv značaj u socijalnom životu čoveka. Predstavlja prirodni i prvi oblik socijalne interakcije. Najveći deo informacija koje doprinose usvajanju veština neverbal- ne komunikacije dete dobija putem vizuelnog opažanja i vizuelnog oponašanja modela. Nemogućnost ili smanjena mogućnost upotrebe vizuelnog senzornog ka- nala ometa neverbalnu komunikativnu razmenu. Učenicima sa oštećenjem vida koji imaju i kognitivne deficite je teško objasniti neverbalne signale bez konkretnog izvođenja neke radnje. Cilj istraživanja bio je utvrđivanje efekata programa za poboljšanje never- balne komunikacije kod višestruko ometene dece sa oštećenjem vida. Program je realizovan sa 10 višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida (eksperi- mentalna grupa) i 10 učenika sa intelektualnom ometenošću (kontrolna gru- pa). Nakon svake faze primene programa procenjivan je nivo dostignutih vešti- na pomoću Skale ispunjavanja cilja (Goal attainment scale). Inicijalna procena je pokazala da su višestruko ometena deca sa oštećenjem vida u odnosu na decu sa intelektualnom ometenošću imala prilično niži nivo veština neverbalne komunikacije. Iz merenja u merenje ova deca su sve više napredovala, tako da su na kraju skoro dostigla nivo kontrolne grupe., Nonverbal communication takes on a central role and has invaluable significance in the social life of a person. It presents the natural part and the first form of social interaction. The largest part of the information that contributes to the acquisition of nonverbal communication skills of a child is acquired through visual perception and visual imitation of the model. The inability or reduced ability to use the visual sensory channel impedes nonverbal communicative exchange. Students with visual impairments, who have cognitive deficits, are difficult to explain nonverbal signals without the specific performance of an action. The aim of the research was to determine the effects of the program for the improvement of nonverbal communication in visually impaired children with multiple disabilities. The program was conducted with 10 children with visual impairments and multiple disabilities (experimental group) and 10 students with intellectual disability (control group). After each stage of the application, the level of achievement was evaluated using the Goal attainment scale. The initial assessment showed that children with visual impairments and multiple disabilities, compared to children with intellectual disabilities, had a fairly lower level of nonverbal communication skills. From measurement to measurement, these children progressed more and more, so they almost reached the level of the control group in the end.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.", title = "Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida, Improving nonverbal communication in children with multiple disabilities, including visual impairment", pages = "53-45", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2626" }
Stanimirović, D., Jablan, B.,& Živković, I.. (2017). Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 45-53. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2626
Stanimirović D, Jablan B, Živković I. Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:45-53. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2626 .
Stanimirović, Dragana, Jablan, Branka, Živković, Ivana, "Poboljšanje neverbalne komunikacije kod višestruko ometenih učenika sa oštećenjem vida" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):45-53, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2626 .