dc.creator | Nešić, Marija | |
dc.creator | Popović-Ćitić, Branislava | |
dc.creator | Bukvić, Lidija | |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T13:28:13Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T13:28:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-84765-48-4 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2601 | |
dc.description.abstract | Stepen informisanosti učenika o osnovnim karakteristikama sportskog hu-
liganizma smatra se jednom od ključnih pretpostavki uspešnog planiranja
školskih programa prevencije ovog oblika antisocijalnog ponašanja. U cilju
utvrđivanja nivoa znanja i obaveštenosti učenika o pravilima sportskog na-
vijanja, karakteristikama huliganskih navijačkih grupa i mogućim posledicama
huliganskog ponašanja, realizovano je kvalitativno istraživanje u okviru pro-
grama „Edukativno-preventivni centar“. Podaci su prikupljeni tokom 2015. go-
dine, u četiri radne jedinice Doma učenika srednjih škola – Beograd, primenom
metode učesničkih grupa, na uzorku od 100 učenika beogradskih srednjih škola,
oba pola. Ukupno su održane četiri rodno heterogene učesničke grupe koje su
brojale od 20 do 30 učesnika. Diskusije, prosečnog trajanja od 90 minuta, vođene
su u skladu sa posebno kreiranim upitnikom, beležene su audio zapisom i kas-
nije transkribovane, a dobijeni rezultati obrađeni su metodom kvalitativne
analize sadržaja. Rezultati diskusija pokazuju da učenici primarno prepoznaju
različite vidove nasilnog ponašanja koja čine sportski huliganizam, ali ne i
ponašanja vandalističkog karaktera. Pravilno percipiraju razlike i granice
između navijačkog i huliganskog ponašanja, kao i načine funkcionisanja orga-
nizovanih navijačkih grupa. Pritisak vršnjačke grupe smatraju osnovnim raz-
logom uključivanja u huliganske grupe navijača, ali imaju podeljena mišljenja o
njegovoj opravdanosti. Manji broj učenika izjavljuje da jesu članovi navijačkih
grupa koje su učestvovale u pojedinim oblicima huliganskog ponašanja. Učenici
nisu u dovoljnoj meri upoznati sa normativnim aspektom regulisanja nasilja na
sportskim priredbama, niti sa granicom krivične odgovornosti, koju najčešće
vezuju za punoletstvo. Jasno prepoznaju posledice huliganskog ponašanja i daju
konstruktivne savete o mogućim načinima izbegavanja viktimizacije. U dve gru-
pe učenika izraženi su bili stavovi o niskom poštovanju zakonskih propisa od
strane policije i pravosudnih organa, te pozitivnom vrednovanju huliganskog
ponašanja. Izvedeni zaključci svedoče o relativno visokom nivou informisa-
nosti učenika o pojedinim aspektima sportskog huliganizma, ali i postojanju
stavova koji favorizuju huligansko ponašanje na sportskim priredbama, što
može biti solidan iskustveni okvir za kreiranje adekvatnih strategija pre-
ventivnog karaktera koje bi mogle biti primenjene u školskoj sredini kao ba-
zičnom području preventivnog delovanja. | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Društvo defektologa Srbije | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 | |
dc.subject | huliganizam | |
dc.subject | nasilje na sportskim priredbama | |
dc.subject | prevencija | |
dc.subject | srednja škola | |
dc.subject | srednja škola | |
dc.title | Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu | sr |
dc.type | conferenceObject | |
dc.rights.license | BY-SA | |
dc.citation.epage | 40 | |
dc.citation.other | : 40-40 | |
dc.citation.spage | 40 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/6558/qwe.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601 | |
dc.type.version | publishedVersion | |