rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću

Family status and challenging behaviour in children with mild intellectual disability

Thumbnail
2016
Untitled17.pdf (1.459Mb)
Authors
Buha, Nataša
Gligorović, Milica
Contributors
Jugović Aleksandar
Japundža-Milisavljević Mirjana
Grbović Aleksandra
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Neposredno okruženje u kome dete odrasta predstavlja jedan od značajnih prediktora pojave bihejvioralnih i emocionalnih teškoća. Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi odnos između po- rodičnog statusa i ispoljavanja problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno 99 ispitanika sa LIO, oba pola (44,4% devojčica), uzrasta od 10 do 14 godina. U potpunoj porodici živi 56,6% dece, u porodici sa jednim roditeljem 21,2%, dok u domu za decu bez roditeljskog staranja živi njih 22,2%. Za procenu prisu- stva problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo ABS-S:2 skale adaptivnog funkcionisanja. Analizom rezultata utvrđeno je da ponašanje dece sa LIO koja žive u porodičnom okruženju ne odstupa od normi za dati hrono- loški uzrast. Nisu utvrđene značajne razlike u ponašanju između dece koja žive u potpunoj porodici i dece iz jednoroditeljskih po- rodica (p>0,05). Problemi u ponašanju se registruju kod dece bez roditeljskog staranja, uz d...ominaciju teškoća eksternalizovanog tipa. U odnosu na decu koja žive u porodičnom okruženju, deca bez roditeljskog staranja su percipirana kao manje prilagodljiva (p<0,01) i pouzdana (p<0,000-0,01), sa većim brojem karakteristi- ka prisilnog (p<0,000-0,01) i uznemirujućeg interpersonalnog ponašanja (p<0,05). Kada se uporede samo sa decom iz potpunih po- rodica, deca bez roditeljskog staranja češće ispoljavaju nasil- nički tip ponašanja (p<0,05), kao i različite oblike stereotip- nog, hiperaktivnog i neprikladnog socijalnog ponašanja (p<0,01).

Immediate environment in which child is growing up, represents one of significant predictors of behavioural and emotional difficulties in children. The aim of this research is to determine the relationship between family status and expression of challenging behaviour in children with mild intellectual disability (MID). The sample consisted of 99 participants with MID, of both genders (44,4% of girls), aged between 10 and 14 years. In complete family lives 56,6% of children, in single parent family lives 21,2%, while in institution for children without parental care lives 22,2% of them. Challenging behavior was assessed by second part of aBS-S:2 scale of adaptive behavior. analysis of the results revealed that behaviour of children with MID living in family environment does not differ form norms related to their calendar age. There were no significant behavioural differences between children living in single-and two-parent families (p>0,05). Challenging behavior is registere...d in MID children without parental care. Externalized challenging behavior is prevalent. Compared to children living in family environment, children without parental care are perceived as less adaptable (p<0,01) and reliable (p<0,000-0,01), with higher number of self-abusive (p<0,000- 0,01) and disturbing interpersonal behaviour (p<0,05). Compared to children living in complete families, MID children without parental care express violent type of behaviour more often (p<0,05), as well as various forms of stereotyped, hyperactive and inappropriate social behaviour (p<0,01).

Keywords:
laka intelektualna ometenost / problemi u ponašanju / porodični status / deca bez roditeljskog staranja / mild intellectual disability / challenging behaviour / family status / children without parental care / children / without parental care
Source:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016, 2016, 169-177
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-089-4

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2504
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Buha, Nataša
AU  - Gligorović, Milica
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2504
AB  - Neposredno okruženje u kome dete odrasta predstavlja jedan
od značajnih prediktora pojave bihejvioralnih i emocionalnih
teškoća. Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi odnos između po-
rodičnog statusa i ispoljavanja problema u ponašanju kod dece sa
lakom intelektualnom ometenošću (LIO).
Uzorkom je obuhvaćeno 99 ispitanika sa LIO, oba pola (44,4%
devojčica), uzrasta od 10 do 14 godina. U potpunoj porodici živi
56,6% dece, u porodici sa jednim roditeljem 21,2%, dok u domu za
decu bez roditeljskog staranja živi njih 22,2%. Za procenu prisu-
stva problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo ABS-S:2 skale
adaptivnog funkcionisanja.
Analizom rezultata utvrđeno je da ponašanje dece sa LIO koja
žive u porodičnom okruženju ne odstupa od normi za dati hrono-
loški uzrast. Nisu utvrđene značajne razlike u ponašanju između
dece koja žive u potpunoj porodici i dece iz jednoroditeljskih po-
rodica (p>0,05). Problemi u ponašanju se registruju kod dece bez
roditeljskog staranja, uz dominaciju teškoća eksternalizovanog
tipa. U odnosu na decu koja žive u porodičnom okruženju, deca bez
roditeljskog staranja su percipirana kao manje prilagodljiva
(p<0,01) i pouzdana (p<0,000-0,01), sa većim brojem karakteristi-
ka prisilnog (p<0,000-0,01) i uznemirujućeg interpersonalnog
ponašanja (p<0,05). Kada se uporede samo sa decom iz potpunih po-
rodica, deca bez roditeljskog staranja češće ispoljavaju nasil-
nički tip ponašanja (p<0,05), kao i različite oblike stereotip-
nog, hiperaktivnog i neprikladnog socijalnog ponašanja (p<0,01).
AB  - Immediate environment in which child is growing up, represents one of significant
predictors of behavioural and emotional difficulties in children. The aim of this research
is to determine the relationship between family status and expression of challenging
behaviour in children with mild intellectual disability (MID).
The sample consisted of 99 participants with MID, of both genders (44,4% of girls), aged
between 10 and 14 years. In complete family lives 56,6% of children, in single parent
family lives 21,2%, while in institution for children without parental care lives 22,2%
of them.
Challenging behavior was assessed by second part of aBS-S:2 scale of adaptive behavior.
analysis of the results revealed that behaviour of children with MID living in family
environment does not differ form norms related to their calendar age. There were no
significant behavioural differences between children living in single-and two-parent
families (p>0,05). Challenging behavior is registered in MID children without parental
care. Externalized challenging behavior is prevalent. Compared to children living in
family environment, children without parental care are perceived as less adaptable
(p<0,01) and reliable (p<0,000-0,01), with higher number of self-abusive (p<0,000-
0,01) and disturbing interpersonal behaviour (p<0,05). Compared to children living
in complete families, MID children without parental care express violent type of
behaviour more often (p<0,05), as well as various forms of stereotyped, hyperactive
and inappropriate social behaviour (p<0,01).
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
T1  - Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
T1  - Family status and challenging behaviour in children with
mild intellectual disability
EP  - 177
SP  - 169
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504
ER  - 
@conference{
author = "Buha, Nataša and Gligorović, Milica",
year = "2016",
abstract = "Neposredno okruženje u kome dete odrasta predstavlja jedan
od značajnih prediktora pojave bihejvioralnih i emocionalnih
teškoća. Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi odnos između po-
rodičnog statusa i ispoljavanja problema u ponašanju kod dece sa
lakom intelektualnom ometenošću (LIO).
Uzorkom je obuhvaćeno 99 ispitanika sa LIO, oba pola (44,4%
devojčica), uzrasta od 10 do 14 godina. U potpunoj porodici živi
56,6% dece, u porodici sa jednim roditeljem 21,2%, dok u domu za
decu bez roditeljskog staranja živi njih 22,2%. Za procenu prisu-
stva problema u ponašanju upotrebljen je drugi deo ABS-S:2 skale
adaptivnog funkcionisanja.
Analizom rezultata utvrđeno je da ponašanje dece sa LIO koja
žive u porodičnom okruženju ne odstupa od normi za dati hrono-
loški uzrast. Nisu utvrđene značajne razlike u ponašanju između
dece koja žive u potpunoj porodici i dece iz jednoroditeljskih po-
rodica (p>0,05). Problemi u ponašanju se registruju kod dece bez
roditeljskog staranja, uz dominaciju teškoća eksternalizovanog
tipa. U odnosu na decu koja žive u porodičnom okruženju, deca bez
roditeljskog staranja su percipirana kao manje prilagodljiva
(p<0,01) i pouzdana (p<0,000-0,01), sa većim brojem karakteristi-
ka prisilnog (p<0,000-0,01) i uznemirujućeg interpersonalnog
ponašanja (p<0,05). Kada se uporede samo sa decom iz potpunih po-
rodica, deca bez roditeljskog staranja češće ispoljavaju nasil-
nički tip ponašanja (p<0,05), kao i različite oblike stereotip-
nog, hiperaktivnog i neprikladnog socijalnog ponašanja (p<0,01)., Immediate environment in which child is growing up, represents one of significant
predictors of behavioural and emotional difficulties in children. The aim of this research
is to determine the relationship between family status and expression of challenging
behaviour in children with mild intellectual disability (MID).
The sample consisted of 99 participants with MID, of both genders (44,4% of girls), aged
between 10 and 14 years. In complete family lives 56,6% of children, in single parent
family lives 21,2%, while in institution for children without parental care lives 22,2%
of them.
Challenging behavior was assessed by second part of aBS-S:2 scale of adaptive behavior.
analysis of the results revealed that behaviour of children with MID living in family
environment does not differ form norms related to their calendar age. There were no
significant behavioural differences between children living in single-and two-parent
families (p>0,05). Challenging behavior is registered in MID children without parental
care. Externalized challenging behavior is prevalent. Compared to children living in
family environment, children without parental care are perceived as less adaptable
(p<0,01) and reliable (p<0,000-0,01), with higher number of self-abusive (p<0,000-
0,01) and disturbing interpersonal behaviour (p<0,05). Compared to children living
in complete families, MID children without parental care express violent type of
behaviour more often (p<0,05), as well as various forms of stereotyped, hyperactive
and inappropriate social behaviour (p<0,01).",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016",
title = "Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Family status and challenging behaviour in children with
mild intellectual disability",
pages = "177-169",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504"
}
Buha, N.,& Gligorović, M.. (2016). Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 169-177.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504
Buha N, Gligorović M. Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016. 2016;:169-177.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504 .
Buha, Nataša, Gligorović, Milica, "Porodični status i problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim
smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 (2016):169-177,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2504 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB