Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Behavioral regulation in children with mild intellectual disability
Authors
Gligorović, Milica
Buha, Nataša

Contributors
Jugović AleksandarJapundža-Milisavljević Mirjana
Grbović Aleksandra
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi nivo regulacije
ponašanja u porodičnom i školskom okruženju kod dece sa lakom
intelektualnom ometenošću (LIO).
Uzorkom je obuhvaćeno 54-oro dece sa LIO, oba pola (25/46,3%
devojčica i 29/53,7% dečaka), uzrasta 11-14 godina (AS=12,46,
SD=1,13). Za procenu regulacije ponašanja primenjene su prve tri
podskale BRIEF skale za procenu ponašanja povezanog sa egzeku-
tivnim funkcijama: Inhibicija, Prebacivanje i Emocionalna
kontrola, koje se kombinuju u kompozitni skor Indeks regulacije
ponašanja (IRP). Korišćene su dve forme upitnika, forma koju
popunjavaju roditelji, namenjena proceni ponašanja deteta u po-
rodičnom okruženju, i forma za nastavnike, usmerena na procenu
ponašanja deteta u školskom okruženju. U statističkoj analizi
primenjeni su Pirsonov koeficijent korelacije, t test i analiza
varijanse.
Najizraženije teškoće u roditeljskoj i nastavničkoj formi
upitnika javljaju se na Skali prebacivanja. Nisu utvrđene stati-
stički znača...jne razlike u odnosu na pol ispitanika ni u jednom
procenjenom domenu regulacije ponašanja. Utvrđen je značajan
odnos uzrasta ispitanika i rezultata skale za roditelje u svim
ispitanim domenima i Indeksu regulacije ponašanja, dok se, pre-
ma proceni nastavnika, uzrasne razlike značajno ispoljavaju
samo u oblasti pomeranja. Roditelji i nastavnici ocenjuju da
se izraženije teškoće u ponašanju u porodičnom i školskom
okruženju javljaju kod trinaestogodišnjaka.
The aim of this research is to determine the level of behavioral regulation in children
with mild intellectual disability (MID) in family and school settings. The sample
consisted of 54 children with MID, of both genders (25/46.3% of girls and 29/53.7% of
boys), aged between 11 and 14 years (M=12.46, SD=1.13).
Behavioral regulation was assessed by applying the first three subscales of Behavior
Rating Inventory of Executive function (BRIEf) scale: Inhibition, Shifting, and
Emotional Control. Subscale scores are combined into composite score, Behavioral
Regulation Index (BRI). Two forms of scales were used: parent and teacher form. for
the statistical analysis pearson correlation coefficient, t test and analysis of variance
were used.
The most prominent difficulties in behavioral regulation were detected on the Shift
scale in both, parent and teacher form. There were no statistically significant gender
differences. age differences were significant in all assessed domains, inc...luding
Behavioral Regulation Index according to parent form. according to teacher form, age
differences were significant only in the shifting domain. Both, parents and teachers
indicates that more pronounced behavioral difficulties occurs in thirteen-year olds.
Keywords:
laka intelektualna ometenost / regulacija ponašanja / inhibicija / prebacivanje / emocionalna kontrola / mild intellectual disability / behavioral regulation / inhibition / shifting / emotional controlSource:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016, 2016, 187-195Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Gligorović, Milica AU - Buha, Nataša PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2449 AB - Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi nivo regulacije ponašanja u porodičnom i školskom okruženju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno 54-oro dece sa LIO, oba pola (25/46,3% devojčica i 29/53,7% dečaka), uzrasta 11-14 godina (AS=12,46, SD=1,13). Za procenu regulacije ponašanja primenjene su prve tri podskale BRIEF skale za procenu ponašanja povezanog sa egzeku- tivnim funkcijama: Inhibicija, Prebacivanje i Emocionalna kontrola, koje se kombinuju u kompozitni skor Indeks regulacije ponašanja (IRP). Korišćene su dve forme upitnika, forma koju popunjavaju roditelji, namenjena proceni ponašanja deteta u po- rodičnom okruženju, i forma za nastavnike, usmerena na procenu ponašanja deteta u školskom okruženju. U statističkoj analizi primenjeni su Pirsonov koeficijent korelacije, t test i analiza varijanse. Najizraženije teškoće u roditeljskoj i nastavničkoj formi upitnika javljaju se na Skali prebacivanja. Nisu utvrđene stati- stički značajne razlike u odnosu na pol ispitanika ni u jednom procenjenom domenu regulacije ponašanja. Utvrđen je značajan odnos uzrasta ispitanika i rezultata skale za roditelje u svim ispitanim domenima i Indeksu regulacije ponašanja, dok se, pre- ma proceni nastavnika, uzrasne razlike značajno ispoljavaju samo u oblasti pomeranja. Roditelji i nastavnici ocenjuju da se izraženije teškoće u ponašanju u porodičnom i školskom okruženju javljaju kod trinaestogodišnjaka. AB - The aim of this research is to determine the level of behavioral regulation in children with mild intellectual disability (MID) in family and school settings. The sample consisted of 54 children with MID, of both genders (25/46.3% of girls and 29/53.7% of boys), aged between 11 and 14 years (M=12.46, SD=1.13). Behavioral regulation was assessed by applying the first three subscales of Behavior Rating Inventory of Executive function (BRIEf) scale: Inhibition, Shifting, and Emotional Control. Subscale scores are combined into composite score, Behavioral Regulation Index (BRI). Two forms of scales were used: parent and teacher form. for the statistical analysis pearson correlation coefficient, t test and analysis of variance were used. The most prominent difficulties in behavioral regulation were detected on the Shift scale in both, parent and teacher form. There were no statistically significant gender differences. age differences were significant in all assessed domains, including Behavioral Regulation Index according to parent form. according to teacher form, age differences were significant only in the shifting domain. Both, parents and teachers indicates that more pronounced behavioral difficulties occurs in thirteen-year olds. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 T1 - Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Behavioral regulation in children with mild intellectual disability EP - 195 SP - 187 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2449 ER -
@conference{ author = "Gligorović, Milica and Buha, Nataša", year = "2016", abstract = "Cilj ovog istraživanja je da se utvrdi nivo regulacije ponašanja u porodičnom i školskom okruženju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno 54-oro dece sa LIO, oba pola (25/46,3% devojčica i 29/53,7% dečaka), uzrasta 11-14 godina (AS=12,46, SD=1,13). Za procenu regulacije ponašanja primenjene su prve tri podskale BRIEF skale za procenu ponašanja povezanog sa egzeku- tivnim funkcijama: Inhibicija, Prebacivanje i Emocionalna kontrola, koje se kombinuju u kompozitni skor Indeks regulacije ponašanja (IRP). Korišćene su dve forme upitnika, forma koju popunjavaju roditelji, namenjena proceni ponašanja deteta u po- rodičnom okruženju, i forma za nastavnike, usmerena na procenu ponašanja deteta u školskom okruženju. U statističkoj analizi primenjeni su Pirsonov koeficijent korelacije, t test i analiza varijanse. Najizraženije teškoće u roditeljskoj i nastavničkoj formi upitnika javljaju se na Skali prebacivanja. Nisu utvrđene stati- stički značajne razlike u odnosu na pol ispitanika ni u jednom procenjenom domenu regulacije ponašanja. Utvrđen je značajan odnos uzrasta ispitanika i rezultata skale za roditelje u svim ispitanim domenima i Indeksu regulacije ponašanja, dok se, pre- ma proceni nastavnika, uzrasne razlike značajno ispoljavaju samo u oblasti pomeranja. Roditelji i nastavnici ocenjuju da se izraženije teškoće u ponašanju u porodičnom i školskom okruženju javljaju kod trinaestogodišnjaka., The aim of this research is to determine the level of behavioral regulation in children with mild intellectual disability (MID) in family and school settings. The sample consisted of 54 children with MID, of both genders (25/46.3% of girls and 29/53.7% of boys), aged between 11 and 14 years (M=12.46, SD=1.13). Behavioral regulation was assessed by applying the first three subscales of Behavior Rating Inventory of Executive function (BRIEf) scale: Inhibition, Shifting, and Emotional Control. Subscale scores are combined into composite score, Behavioral Regulation Index (BRI). Two forms of scales were used: parent and teacher form. for the statistical analysis pearson correlation coefficient, t test and analysis of variance were used. The most prominent difficulties in behavioral regulation were detected on the Shift scale in both, parent and teacher form. There were no statistically significant gender differences. age differences were significant in all assessed domains, including Behavioral Regulation Index according to parent form. according to teacher form, age differences were significant only in the shifting domain. Both, parents and teachers indicates that more pronounced behavioral difficulties occurs in thirteen-year olds.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016", title = "Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Behavioral regulation in children with mild intellectual disability", pages = "195-187", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2449" }
Gligorović, M.,& Buha, N.. (2016). Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 187-195. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2449
Gligorović M, Buha N. Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016. 2016;:187-195. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2449 .
Gligorović, Milica, Buha, Nataša, "Regulacija ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 (2016):187-195, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2449 .