Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću
Faux pas understanding in children and adolescents with mild intellectual disability
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Faux pas (socijalni gaf) se javlja kada neko kaže drugoj osobi nešto što je nezgrapno,
povređujuće ili uvredljivo, ne znajući, ili ne shvatajući, da to nije trebalo da
bude rečeno. Razumevanje ovih situacija se koristi kao način za proveru naprednijeg
korišćenja teorije uma, a koliko je autorima ovog rada poznato, nije do sada ispitivano
kod populacije osoba sa intelektualnom ometenošću.
Cilj istraživanja je da ispita da li i na kom uzrastu deca i adolescenti sa lakom
intelektualnom ometenošću počinju da prepoznaju i razumeju faux pas i kakav je
odnos ove sposobnosti sa polom i jezičkim veštinama ispitanika.
Inicijalni uzorak je činilo 120 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću,
uzrasta od 8 do 16 godina.
U istraživanju su primenjeni: strip-priča „Sanja i Ana“, adaptirane test priče
za ispitivanje faux pas, Kliničke skale receptivnog i ekspresivnog govora Lurija-
Nebraska neuropsihološke baterije za decu i Test pragmatskog jezika.
Rezultati pokazuju da je oko 15% is...pitanika uspešno u razumevanju faux pas
situacija i da se ovaj nivo uspeha ne javlja pre 12. godine. Između ispitanih jezičkih
veština i faux pas pronađene su značajne korelacije srednjih vrednosti, dok pol ispitanika
nije bio značajan za razumevanje ovih situacija. Dobijeni rezultati pokazuju
da bar deo ispitane populacije, iako sa zakašnjenjem, može ovladati naprednim
aspektima teorije uma.
Faux pas occurs when someone says something that the interlocutor perceives as
awkward, hurtful or offensive, unaware that it was not to be told. Understanding of
these situations is used as a tool for the assessment of advanced theory of mind that
(as far as we know) has not been studied yet in the population of individuals with
intellectual disability.
The objective of this research is to determine whether and when children and
adolescents with mild intellectual disability start to recognize and understand faux pas,
and to explore the relationship between this ability and participants’ sex and linguistic
competence.
The initial sample consisted of 120 participants with mild intellectual disability,
ranging between 8 and 16 years of age.
The following assessment tools have been used: The Sally-Anne test, the adapted
test stories for an assessment of the faux pas, the Clinical scales of the receptive and
expressive speech of the Luria-Nebraska Neuropsychological Battery fo...r Children and
the Test of Pragmatic Language.
The results show that about 15% of the participants were able to understand faux
pas situations and that this level of success would not occur before the age of 12. The
obtained results indicate that significant correlations of moderate value exist between
language abilities and the faux pas, while the participants’ sex was not related to
understanding of the faux pas situations. The obtained results show that at least a part
of the examined population, although with delay, may master the advanced aspects of
Theory of Mind.
Keywords:
faux pas / teorija uma / intelektualna ometenost / faux pas / theory of mind / intellectual disabilitySource:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 29-48Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Brojčin, Branislav AU - Glumbić, Nenad PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2398 AB - Faux pas (socijalni gaf) se javlja kada neko kaže drugoj osobi nešto što je nezgrapno, povređujuće ili uvredljivo, ne znajući, ili ne shvatajući, da to nije trebalo da bude rečeno. Razumevanje ovih situacija se koristi kao način za proveru naprednijeg korišćenja teorije uma, a koliko je autorima ovog rada poznato, nije do sada ispitivano kod populacije osoba sa intelektualnom ometenošću. Cilj istraživanja je da ispita da li i na kom uzrastu deca i adolescenti sa lakom intelektualnom ometenošću počinju da prepoznaju i razumeju faux pas i kakav je odnos ove sposobnosti sa polom i jezičkim veštinama ispitanika. Inicijalni uzorak je činilo 120 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, uzrasta od 8 do 16 godina. U istraživanju su primenjeni: strip-priča „Sanja i Ana“, adaptirane test priče za ispitivanje faux pas, Kliničke skale receptivnog i ekspresivnog govora Lurija- Nebraska neuropsihološke baterije za decu i Test pragmatskog jezika. Rezultati pokazuju da je oko 15% ispitanika uspešno u razumevanju faux pas situacija i da se ovaj nivo uspeha ne javlja pre 12. godine. Između ispitanih jezičkih veština i faux pas pronađene su značajne korelacije srednjih vrednosti, dok pol ispitanika nije bio značajan za razumevanje ovih situacija. Dobijeni rezultati pokazuju da bar deo ispitane populacije, iako sa zakašnjenjem, može ovladati naprednim aspektima teorije uma. AB - Faux pas occurs when someone says something that the interlocutor perceives as awkward, hurtful or offensive, unaware that it was not to be told. Understanding of these situations is used as a tool for the assessment of advanced theory of mind that (as far as we know) has not been studied yet in the population of individuals with intellectual disability. The objective of this research is to determine whether and when children and adolescents with mild intellectual disability start to recognize and understand faux pas, and to explore the relationship between this ability and participants’ sex and linguistic competence. The initial sample consisted of 120 participants with mild intellectual disability, ranging between 8 and 16 years of age. The following assessment tools have been used: The Sally-Anne test, the adapted test stories for an assessment of the faux pas, the Clinical scales of the receptive and expressive speech of the Luria-Nebraska Neuropsychological Battery for Children and the Test of Pragmatic Language. The results show that about 15% of the participants were able to understand faux pas situations and that this level of success would not occur before the age of 12. The obtained results indicate that significant correlations of moderate value exist between language abilities and the faux pas, while the participants’ sex was not related to understanding of the faux pas situations. The obtained results show that at least a part of the examined population, although with delay, may master the advanced aspects of Theory of Mind. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Faux pas understanding in children and adolescents with mild intellectual disability EP - 48 SP - 29 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2398 ER -
@conference{ author = "Brojčin, Branislav and Glumbić, Nenad", year = "2015", abstract = "Faux pas (socijalni gaf) se javlja kada neko kaže drugoj osobi nešto što je nezgrapno, povređujuće ili uvredljivo, ne znajući, ili ne shvatajući, da to nije trebalo da bude rečeno. Razumevanje ovih situacija se koristi kao način za proveru naprednijeg korišćenja teorije uma, a koliko je autorima ovog rada poznato, nije do sada ispitivano kod populacije osoba sa intelektualnom ometenošću. Cilj istraživanja je da ispita da li i na kom uzrastu deca i adolescenti sa lakom intelektualnom ometenošću počinju da prepoznaju i razumeju faux pas i kakav je odnos ove sposobnosti sa polom i jezičkim veštinama ispitanika. Inicijalni uzorak je činilo 120 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, uzrasta od 8 do 16 godina. U istraživanju su primenjeni: strip-priča „Sanja i Ana“, adaptirane test priče za ispitivanje faux pas, Kliničke skale receptivnog i ekspresivnog govora Lurija- Nebraska neuropsihološke baterije za decu i Test pragmatskog jezika. Rezultati pokazuju da je oko 15% ispitanika uspešno u razumevanju faux pas situacija i da se ovaj nivo uspeha ne javlja pre 12. godine. Između ispitanih jezičkih veština i faux pas pronađene su značajne korelacije srednjih vrednosti, dok pol ispitanika nije bio značajan za razumevanje ovih situacija. Dobijeni rezultati pokazuju da bar deo ispitane populacije, iako sa zakašnjenjem, može ovladati naprednim aspektima teorije uma., Faux pas occurs when someone says something that the interlocutor perceives as awkward, hurtful or offensive, unaware that it was not to be told. Understanding of these situations is used as a tool for the assessment of advanced theory of mind that (as far as we know) has not been studied yet in the population of individuals with intellectual disability. The objective of this research is to determine whether and when children and adolescents with mild intellectual disability start to recognize and understand faux pas, and to explore the relationship between this ability and participants’ sex and linguistic competence. The initial sample consisted of 120 participants with mild intellectual disability, ranging between 8 and 16 years of age. The following assessment tools have been used: The Sally-Anne test, the adapted test stories for an assessment of the faux pas, the Clinical scales of the receptive and expressive speech of the Luria-Nebraska Neuropsychological Battery for Children and the Test of Pragmatic Language. The results show that about 15% of the participants were able to understand faux pas situations and that this level of success would not occur before the age of 12. The obtained results indicate that significant correlations of moderate value exist between language abilities and the faux pas, while the participants’ sex was not related to understanding of the faux pas situations. The obtained results show that at least a part of the examined population, although with delay, may master the advanced aspects of Theory of Mind.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću, Faux pas understanding in children and adolescents with mild intellectual disability", pages = "48-29", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2398" }
Brojčin, B.,& Glumbić, N.. (2015). Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 29-48. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2398
Brojčin B, Glumbić N. Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:29-48. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2398 .
Brojčin, Branislav, Glumbić, Nenad, "Razumevanje 'faux pas' kod dece i adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):29-48, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2398 .