Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti
Specifities of externalizing problems in children and Adolescents with different levels of Intellectual disabilities
Аутори
Žunić-Pavlović, Vesna
Kovačević-Lepojević, Marina

Остала ауторства
Vuković MileJapundža-Milisavljević Mirjana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Ispoljavanje eksternalizovanih problema značajno utiče na kvalitet
života dece i adolescenata sa intelektualnom ometenošću (IO). Rezultati
dosadašnjih istraživanja o faktorima koji utiču na pojavu i održavanje eksternalizovanih
problema nisu saglasni. Cilj ovog rada je utvrđivanje razlika
u ispoljavanju eksternalizovanih problema kod dece i adolescenata sa
različitom težinom IO. Primenom ASEBA TRF/6–18, prikupljeni su podaci
za 375 dečaka i devojčica sa lakom, umerenom i teškom IO, uzrasta od 6 do
18 godina. Najvažniji rezultati istraživanja su: nivo agresivnog ponašanja
raste, a nivo kršenja pravila ponašanja opada sa porastom težine IO; postoje
statistički značajne polne razlike kod ispitanika sa lakom i umerenom IO;
statistički značajne uzrasne razlike postoje samo kod ispitanika sa umerenom
IO. Zaključak ovog istraživanja je da učestalost i obrasci ispoljavanja
eksternalizovanih problema variraju u zavisnosti od težine IO. Dobijeni rezultati
ukazuju na potrebu za prime...nom drugačijih pristupa u prevenciji i
tretmanu eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa lakom, umerenom
i teškom IO.
Manifestation of externalizing problem behaviors has significant
influence on the quality of life of the children and adolescents with
intellectual disabilities (ID). The results on previous research on factors that
influence the occurrence and maintenance of externalizing problems are still
inconclusive. The objective of this paper is to determine possible differences
in externalizing problems’ manifestations in respect of different levels of
intellectual disabilities in children and adolescents. The ASEBA TRF/6–18
was applied in the sample of 375 boys and girls with mild, moderate and
severe ID, aged from 6 to 18. The most important research results are: the
level of aggressive behavior increases and the level of rule-breaking behavior
decreasis with increasing severity of ID; there are significant sex differences
in the participants with mild and moderate intellectual disability, while the
significant age differences were found only in the participants with moderate
int...ellectual disability. The conclusion of this study is that the frequency and
the forms of externalizing behavior problems vary depending on the severity
of ID. The results indicate the need for different approaches in the prevention
and treatment of externalizing problems in children and adolescents with
mild, moderate and severe ID.
Кључне речи:
adolescenti / deca / eksternalizovani problemi / intelektualna ometenost / adolescents / children / externalizing behavior / intellectual disabilityИзвор:
Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014, 2014, 37-57Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Žunić-Pavlović, Vesna AU - Kovačević-Lepojević, Marina PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2315 AB - Ispoljavanje eksternalizovanih problema značajno utiče na kvalitet života dece i adolescenata sa intelektualnom ometenošću (IO). Rezultati dosadašnjih istraživanja o faktorima koji utiču na pojavu i održavanje eksternalizovanih problema nisu saglasni. Cilj ovog rada je utvrđivanje razlika u ispoljavanju eksternalizovanih problema kod dece i adolescenata sa različitom težinom IO. Primenom ASEBA TRF/6–18, prikupljeni su podaci za 375 dečaka i devojčica sa lakom, umerenom i teškom IO, uzrasta od 6 do 18 godina. Najvažniji rezultati istraživanja su: nivo agresivnog ponašanja raste, a nivo kršenja pravila ponašanja opada sa porastom težine IO; postoje statistički značajne polne razlike kod ispitanika sa lakom i umerenom IO; statistički značajne uzrasne razlike postoje samo kod ispitanika sa umerenom IO. Zaključak ovog istraživanja je da učestalost i obrasci ispoljavanja eksternalizovanih problema variraju u zavisnosti od težine IO. Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za primenom drugačijih pristupa u prevenciji i tretmanu eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa lakom, umerenom i teškom IO. AB - Manifestation of externalizing problem behaviors has significant influence on the quality of life of the children and adolescents with intellectual disabilities (ID). The results on previous research on factors that influence the occurrence and maintenance of externalizing problems are still inconclusive. The objective of this paper is to determine possible differences in externalizing problems’ manifestations in respect of different levels of intellectual disabilities in children and adolescents. The ASEBA TRF/6–18 was applied in the sample of 375 boys and girls with mild, moderate and severe ID, aged from 6 to 18. The most important research results are: the level of aggressive behavior increases and the level of rule-breaking behavior decreasis with increasing severity of ID; there are significant sex differences in the participants with mild and moderate intellectual disability, while the significant age differences were found only in the participants with moderate intellectual disability. The conclusion of this study is that the frequency and the forms of externalizing behavior problems vary depending on the severity of ID. The results indicate the need for different approaches in the prevention and treatment of externalizing problems in children and adolescents with mild, moderate and severe ID. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014 T1 - Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti T1 - Specifities of externalizing problems in children and Adolescents with different levels of Intellectual disabilities EP - 57 SP - 37 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2315 ER -
@conference{ author = "Žunić-Pavlović, Vesna and Kovačević-Lepojević, Marina", year = "2014", abstract = "Ispoljavanje eksternalizovanih problema značajno utiče na kvalitet života dece i adolescenata sa intelektualnom ometenošću (IO). Rezultati dosadašnjih istraživanja o faktorima koji utiču na pojavu i održavanje eksternalizovanih problema nisu saglasni. Cilj ovog rada je utvrđivanje razlika u ispoljavanju eksternalizovanih problema kod dece i adolescenata sa različitom težinom IO. Primenom ASEBA TRF/6–18, prikupljeni su podaci za 375 dečaka i devojčica sa lakom, umerenom i teškom IO, uzrasta od 6 do 18 godina. Najvažniji rezultati istraživanja su: nivo agresivnog ponašanja raste, a nivo kršenja pravila ponašanja opada sa porastom težine IO; postoje statistički značajne polne razlike kod ispitanika sa lakom i umerenom IO; statistički značajne uzrasne razlike postoje samo kod ispitanika sa umerenom IO. Zaključak ovog istraživanja je da učestalost i obrasci ispoljavanja eksternalizovanih problema variraju u zavisnosti od težine IO. Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu za primenom drugačijih pristupa u prevenciji i tretmanu eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa lakom, umerenom i teškom IO., Manifestation of externalizing problem behaviors has significant influence on the quality of life of the children and adolescents with intellectual disabilities (ID). The results on previous research on factors that influence the occurrence and maintenance of externalizing problems are still inconclusive. The objective of this paper is to determine possible differences in externalizing problems’ manifestations in respect of different levels of intellectual disabilities in children and adolescents. The ASEBA TRF/6–18 was applied in the sample of 375 boys and girls with mild, moderate and severe ID, aged from 6 to 18. The most important research results are: the level of aggressive behavior increases and the level of rule-breaking behavior decreasis with increasing severity of ID; there are significant sex differences in the participants with mild and moderate intellectual disability, while the significant age differences were found only in the participants with moderate intellectual disability. The conclusion of this study is that the frequency and the forms of externalizing behavior problems vary depending on the severity of ID. The results indicate the need for different approaches in the prevention and treatment of externalizing problems in children and adolescents with mild, moderate and severe ID.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014", title = "Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti, Specifities of externalizing problems in children and Adolescents with different levels of Intellectual disabilities", pages = "57-37", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2315" }
Žunić-Pavlović, V.,& Kovačević-Lepojević, M.. (2014). Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti. in Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 37-57. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2315
Žunić-Pavlović V, Kovačević-Lepojević M. Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti. in Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014. 2014;:37-57. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2315 .
Žunić-Pavlović, Vesna, Kovačević-Lepojević, Marina, "Specifičnosti eksternalizovanih problema dece i adolescenata sa različitom težinom intelektualne ometenosti" in Zbornik radova– „Problemi u adaptivnom funkcionisanju osoba sa intelektualnom ometenošću”,Beograd,2014 (2014):37-57, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2315 .